Har ett siemens larm , vilka operatörer tar emot larm via ip ?
 
Alla större centraler gör det tror jag. SafeTel sändare skickar ju via IP (t.ex. SafeTel IO/IP) och de större larmcentralerna fixar det!
 
janwide
Vi har Shureguard och de (SOS) tar emot larm via ip. Dock inget de rekommenderar eftersom ip inte fungerar vid strömavbrott. Vid brand som startar vid någon felaktig elapparat är risken (chansen) stor att elen bryts och då går det inte iväg något brandlarm, om man nu valt att ha detta. Vill man ha ip telefoni kan man istället installera en GSM sändare för larmet. 1500 - 2000 kr
 
man skall alltid ha backup.. IP + GSM, Tele+GSM osv..
 
dunken skrev:
Har ett siemens larm , vilka operatörer tar emot larm via ip ?
Rapid tar emot allt. Securitas alert också.
 
när de gäller ip sändare så finns det ett krav på gprs(gsm) backup...
ip sändare tex. Dualtech IP100, går över på gprs om internet dyker,,,
 
frallan74 skrev:
när de gäller ip sändare så finns det ett krav på gprs(gsm) backup...
ip sändare tex. Dualtech IP100, går över på gprs om internet dyker,,,

Krav från vem?
 
Tex.. SOS, Securitas, Niscayah center..multicom..
Kan tänkas att de är annorlunda privat, men varför vill man nu tumma på backupen privat? Det är lika säkert/osäkert via ip i hem, som för företag..
Men jag kan inte svara för vad de säger till en privat kund, men för en företagare som har larm via IP så ska de finnas backup..
Kolla runt lite med larmcentralerna..
De finns ju endel att välja på, Lövestadslarmcentral är en liten men kunnig aktör, fungerar lika bra som Securitas eller G4S..
 
Nu är det så att företagslarm Alltid har en klassning, och tittar man i kraven för klassningen så står det var man behöver.. Backup är en av dessa saker.
Hemlarm är allt för ofta ej klassade då de allt för ofta är trådlösa, små okända märken osv, då finns det inga regler som styr vad dessa skall klara.
 
Ok.. I min värld så är de mottagaren som ställer kravet och försäkringsbolaget..
O visst, det är klassade anläggningar på företagen..
Men men.. Jag hade valt en sändare med backup..
Kör själv ip sändare hemma, med backup.. Får sms o mail, beroende på vad som händer i hemmet, dyker internet så tar GSMen vid.. Så de ska mycke till innan de inte fungerar..
Har larmklassat hemma iaf :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.