Hej,

Vi har anlitat en byggfirma för att lägga om vårat tak. Vi frågade om de kunde måla om träfasaden på samma gång, och det kunde de.

Nu är jag osäker på om de gjort ett bra underarbete. Vi har varit bortresta och de har hunnit med en hel del.

När de tvättar fasaden använder de en pensel som de målar på fasadtvätten med och sedan spolar de av fasaden med vatten. Borde man inte använda en borste och gnugga och tvätta bort smutsen?
De har bytt ut dålig läkt till ny och jag tror inte att de oljat och grundmålat nytt trä eller där de skrapat. När jag tittat bland deras grejer, målarburkar kan jag inte se några fulla eller tomma burkar av varken grundfärg eller olja.

När vi skrev papper på arbetet skulle de:
*Skrapa och tvätta
*Måla fasad
*Måla knutar, foder, fönster
*Måla grunden

Tycker inte ni att oljning och grundmålning ska ingå i arbetet. Oljning av ändträ känns extra viktigt. Vad kan man göra om de inte gjort ett bra underarbete? Vi har betalat en tredjedel av totalpriset, resten betalas när allt är klart.

Taket ser bra ut, det arbetet kunde vi följa mer noggrant. Nya plåtarbeten kring kupan ser däremot inte bra ut. Plåten går inte in under panelen overallt.

Imorgon ska jag fråga dem hur det ligger till.

Nu har de målat två tredjedelar av huset. Vad skulle ni gjort i min situation?

/Nojiga Ola
 
Tyvärr så har ni ju formulerat ert "kontrakt" extremt dåligt, så där har ni ju ingenting att hämta.

Dom kan ju ha använt färdiggrundat virke, då behövs ju inte grundfärgen. Iallafall om du frågar en del snickare...
Nästa gång kanske du ska ta och anlita en snickare till snickerijobben, och varför inte en målare till målerijobben. Känns logiskt.
Givetvis finns det snickare som kan måla osv, men då kanske man bör ta reda på hur mycket dom kan om måleritekniker, tillvägagångssätt mm,mm.
 
Företaget jag anlitat utför både tak och fasadarbeten. Jag tog referenser på takarbeten, men gjorde det tyvärr inte på måleriarbeten. Jag tog förgivet att det skulle komma en målare och utföra arbetet...
Personen som jag disskuterat arbetet med är givetvis på semester och sedan är det ett gäng Polacker här och lägger om tak och målar...
Jag bryr mig inte om vem som gör jobbet, bara det blir bra gjort... de lämnar 10 års garanti på allt jobb och ska utföra arbetena fackmanamässigt och enligt Hus AMAs föreskrifter, har vi skrivigt i ett RO-formulär...

/Ola
 
Det kan ju också vara värt en slant extra att kunna prata med dom...
Har du otur målar dom med tokfel färg på det nyuppsatta virket.

Vill inte vara oförskämd, men fattar inte hur man tänker om man är beredd att låta ett gäng polacker gå lös på kåken.

Du får väl försöka prata med deras chef ang målningen, och dra av på priset om du inte är nöjd. Finns väl massa regler och bestämmelser som du kan utnyttja. En besiktningsman kan väl vara på sin plats också, så du slipper vara orolig för att både tak och panel behöver bytas snart igen.
 
Hej,
Tack för dina svar.
Kom hem från semestern igår, då var de inte här. Nu har jag talat med dem och de har varken grundoljat eller grundmålat på ny panel eller där de skrapat bort färg. Fan vilket skit... När jag läser på Beckers färgburkar de använt så ska man både olja och grunda såklart.

Firman har svensk ägare, f-skattsedel och försäkringar osv. De lämnar 10 års garanti vilket känndes tryckt. Om nu firman finns så länge till? Alla arbeten görs enligt Hus AMAS föreskrifter...
Så här står det på hemsidan:
Våra kunder utgörs av privat , br-föreningar och komuner.
Vi har ett brett kunande inom branchen och leverar de flesta hantverkartjänster.
De räknar också upp arbeten de utför och där ingår både tak och målning av träfasad...

Nu känner man sig verkligen blåst! Jag ringde på takreferenser och tittade endast på referensbilder för målning och träfasadbyte på deras hemsida...
Ägaren svarar inte på sin telefon, semester...
Ska man kalla hit en besiktningsman redan nu eller när allt är klart? Jag ringer och kollar...

Hur noga ska man behöva vara när man anlitar en hantverkare? Jag tog in 6 offerter på taket och valde de som känndes rätt. Det viktiga kanske är att vara hemma och följa arbetet?
Taket tycker jag känns bra. Men målningen är en katastrof...

Jag borde anlitat en riktig målarfirma för målningen...

/Ola
 
Vad har dom använt för slags färg?
 
Beckers vattenburna Expo fasadakrylat
 
Jag fick tag i chefen. Han sa att man inte behöver grundmåla eller grundolja, vilket jag tycker verkar konstigt. Han påstod att han målat massor av hus utan att grundmåla och aldrig fått något klagomål. Han sa också att de lämnar garanti på 10 år. Om det flagar om några år så ska vi höra av oss och då gör de om arbetet.
På färgburken däremot, står det att man ska både olja och grundmåla...
 
Akrylaten är den sämsta av färger att skippa grundningen. Att grunda innan man målar med akrylatfärg är nog faktiskt det första man lär sig som målare, åtminstånde när det gäller utomhusmålning. Vet inte hur du skall göra, men dom har ju inte gjort jobbet fackmannamässigt iaf.
Nån annan här på forumet kanske kan hjälpa dig ang juridiken i detta fall.
 
Okej, det var ju synd!
Färgen som satt innan har suttit ganska bra, så det är absolut inte hela huset som har skrapats. De har bytt ut kanske 15-20 läktbrädor längst ner. Egentligen är det längst ner på fasaden som de lyckats skarapa bort mest färg och kanske en till två decimeter upp.

Ett alternativ är att de tar bort all färg längst ner oljar in, grundmålar, osv. Byter ut de nya läktbrädorna och sedan sätter dit nya och gör rätt.

Alternativt får de sänka sitt pris, för det lär ju börja flaga tidigare än vad det borde göra annars. Jag litar inte riktigt på deras garanti. Tänk om de stänger ner firman om några år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.