Hej!

Gäller samma krav på tätskikt och dylikt när man använder duschkabin som om man har "vanlig" dusch/badkar? Jag har nämligen sett ett fritidshus som verkar ha en duschkabin i ett vanligt rum.

Jesper
 
Enligt försäkringsbolag och byggregler så gäller diverse krav på tätskikt oavsett. Dvs finns det avlopp och vatten i ett utrymme så ska det fuktskyddas på något sätt, oftast mycket. Jag tycker att en snygg duschkabin är ett bra alternativ till tätskikt i sitt eget hus som man själv ansvarar för. God ventilation är viktig. Vid försäljning måste du dock upplysa om att våtutrymmet saknar tätskikt.
 
Tack för ditt svar! Du skriver "finns det avlopp och vatten..." menar du då golvbrunn eller vilken typ av "borttransport" av vatten som helst? Jag har läst någonstans att det är en golvbrunn som definierar ett våtutrymme.

Jesper
 
Om det finns golvbrunn så är rummet ett våtutrymme, golv samt väggar ska vara vattentätt. Om det bara finns handfat, WC, varmvattenberedare eller dy. så behöver bara golvet, med ett uppvik, vara vattentätt.
 
En tvättstuga kan ha golvbrunn som extra försäkring, och ett sådant utrymme klassas som torrt. (I bostäder)
 
"Som våtrum betraktas utrymmen där golv- och väggytor helt eller delvis utsätts för vattenspolning, vattenspill eller kan utsättas för utläckande vatten. I toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare avses endast golv, om inte dessa rum är våtrum enligt ovanstående". /BBV
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.