Hur ska jag gå till väga för att byta smidigast och billigast?

Inkommande vatten måste vara till vänster där den gamla "termostaten" sitter eller?

Måste jag kapa vänstra röret strax efter böjen och skarva på någon koppling för nya elementet? Rören är 17mm.
Nya elementets är två hane 22mm.

Vart hittar man dess grejer?
 
  • Vattenrör och gammal termostat vid en vägg med blommigt tapetmönster, bredvid ett vitt radiatorselement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vänster sida av radiator med inkommande vattenrör och termostat mot blommig tapetbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeelement med anslutande rör och termostatventil, med fokus på röranslutningar och storleksdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det finns risk att du förstör mer än gör rätt i detta fall då det ser ut som att rören är av gammalt järn..

det som du kan göra här är att kapa den nedanför svängen och ersätta det men som sagt... bättre att en VVS are hjälper dig... kan bli riktigt fel om man inte är vvsare själv.
 
Är väl bättre att skippa det nya kopplet och använda de rör som finns och ev komplettera med nya anslutningar och termostat. Undantaget är väl om c-c måttet är helt åt skogen. Då kanske man får modifiera lite.
 
Tack för svar, på nåt sätt ska jag få ihop det, antingen göra gängor eller använda 18x15koppling.

Satt och finurla om jag kan vända kopplet neråt så det matchar rören?
 
Fick du ihop det?

D Denzar skrev:
Tack för svar, på nåt sätt ska jag få ihop det, antingen göra gängor eller använda 18x15koppling.

Satt och finurla om jag kan vända kopplet neråt så det matchar rören?
 
Nu vart det inte snyggt direkt så langar ingen bild :)

Men körde sån 18mm koppling med röd plasthylsa och fulskarva med det jag hade, nipplar med lin osv.

Jävla mek att få rätt vinklar och så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.