É
Hej!
Jag har skaffat mig en utslagsback till källaren och ska nu dra om de befintliga ledningarna så de passar till det nya blandarfästet:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Badrum/Blandare/Blandarfaste-2000019573/?artId=87200

Jag blev osäker när jag var på Bauhaus idag, plus att de saknade stödhylsor för 16mm, så jag tänkte att någon här kanske kan tipsa mig om vad man ska köpa för att koppla mig fram till blandaren? Gärna länk till rinkabyrör så jag har nåt konkret att beställa, är inte så bra på alla mått och namn.

De befintliga rören är 16mm och jag ska gå med 15mm in till blandarfästet. Eftersom rören kommer vertikalt uppifrån tänkte jag att jag behöver en vinkelkoppling så att jag kan gå horisontellt till höger, och sedan gör jag en böj ner/upp in till blandaren (beroende på höjd). Det blir nog för svårt med två böjar så därför jag tänker mig en vinkelkoppling på ena sidan. Det går väl förstås att använda vinkel även mot blandaren men tänkte att ju färre desto bättre...

Mer konkreta frågor:
1. Finns stödhylsor 16mm på rinkabyrör? Hittade inte vid sökning.
2. Ska jag köpa klämringskoppling 16mm-15mm och sedan någon 15mm-vinkel som passar direkt på? Vilka art.nr då? Kanske finns kombinerad? Eller med avstängningsventil, "ballofix"?
3. Om det inte finns smidig lösning med ventil eller att det är onödigt mot blandare, finns det någon plugg att köpa som man lägger i en koppling tillfälligt, som senare ska användas? Jag måste först kapa rören och sätta på nya kopplingar innan jag kan sätta igång med montering av blantare och backslag så jag vill gärna kunna sätta på vattnet under tiden, om jobbet skulle bli långdraget/avbrutet.
4. Bör jag använda stödhylsor även vid anslutningen på blandarfästet? Har biltemas "halvhårda" 15mm.
5. På de befintliga kopplingarna på bild står det vatette så om jag har nytta av dessa i nya installationen, kan jag återanvända dem då med nya klämring? Verkar dock inte finnas för 15 och 16mm-rör? Konstigt?
http://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamring-08/
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
É
Vet inte om det blev rörigt i första inlägget så jag lägger in en bild till på hur jag tänker mig att det ska vara, se bilden...

Har kollat en del på rinkabyrör nu men för det första verkar det ju inte ha 16mm stödhylsor. Inte blir man klokare av att här på byggahus läst i en tråd att man självklart alltid ska ha stödhylsor där med för de brukar ju vara glödgade, och i en annan tråd är det nån som under sina 30 år aldrig stött på 16mm glödgade rör så därför klarar man sig utan. Suck...

Om ingen kan föreslå en bättre lösning tänkte jag alltså göra som på bilden. Frågan är vilka delar jag ska ha för detta? Jag är speciellt osäker på vilken (röda) vinkelkoppling som passar under den första (svarta) klämringskopplingen. Frågan kvarstår även om vilka ställen jag ska sätta stödhylsor på.

Sen kanske jag kan plugga tillfälligt med någon av dessa? Någon att föredra?
http://www.rinkabyror.se/artikel/klamkoppl-propp-15/?select=true
eller denna:
http://www.rinkabyror.se/artikel/klamkoppl-huv-15/?select=true
 
  • rördragning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
É
Var ju inte så mycket respons här och jag har inte tålamot att vänta på en nätbeställning så jag åkte till Fredells idag. Det stod Gelia på deras förpackningar så jag tänkte att det är väl nåt budgetmärke som de dock tar väldigt bra betalt för. Själva klämringskopplingen stod det dock Vatette på så vet inte riktigt varför de håller på så.

De sålde inga separata 16mm stödhylsor däremot ingick det i klämkopplingssatsen så jag är nöjd! Blev dock dyrt, en enda del kostade drygt 150kr så med två raka samt två böjar plus ändstopp och lite annat gick det på över 700kr för att få till två jäkla böjar.

Det blev 16mm klämring till räfflad gänga 15mm som jag ska ta gängtejp på, ev. lägga en packning emot, sen en 15x15mm böj som skruvas i den räfflade gängan sen andra sidan böjen är det klämringskoppling igen för röret som ska gå till blandaren.
 
VVS brukar tyvärr kosta en slant. Jag skulle rekommendera lin och pasta i stället för gängtejp. Provade med gängtejp först och det var svårt att få på exakt rätt mängd tejp för att det skulle vara tätt, behövde man spänna eller lossa så fick man göra om allt.

Lin och pasta har jag inte misslyckats med (än).

/N
 
Krilleman
Onödigt mycket skarv du får med den lösningen.

Vanliga 15mm vinklar med 16mm förstoringar uppåt så slipper du gängorna! Vanlig halvkoppling på blandarfästet.

Använd stödhylsa i krom!
 
É
Klart jag skulle vilja ha en sån vinkel men det hittar jag ju inte. Du får gärna länka till en sån annars måste jag använda det jag köpt för finns inte i de stora butikerna som man hittar till. Kan dock fortfarande ännu lämna tillbaka.

Stödhylsa krom har jag inte heller sett, varför man nu måste ha det? den ska ju in i ett kopparrör, även om det kommer bottna i blandaren.
 
Krilleman
Vatette vinkel krom 15mm har RSK: 1947548
Vatette förstoring krom 15x16 har RSK: 1945468

Sök på respektive RSK med enbart svenska resultat så får du upp flera butiker. Kika efter det billigaste priset. Kan skilja massor för samma vara i olika butiker!!

Prisexempel på 15mm kromad vatette vinkel, en snabb googling gav 12 sidor med träffar och lite enkelt utsorterat ser prisbilden ut som följer:
56:- vvsochbad
113:- vvshandel
55:- rörprodukter
69:- dinvvsbutik
63:- vvstorget
54:- vvsbutiken
70:- knapes
59:- yambo
58:- badochvärmebutiken
44:- vvsklimat
55:- evbutiken
61:- vvsonnet
53,75:- tumbovvs
88:- vvshome

Och ursäkta min otydlighet, jag menade använd alltid stödhylsa i förkromade rör! Själva stödhylsan är av vanlig koppar.
 
É
Tack för info! Verkar som att den finns i mässing med, RSK 1945393? Tänkte att det passar bättre med mina kopparrör...

Men jag förstår dock inte hur det fungerar! Hittar ingen monteringsbild. Det klarnar säkert om man håller i delarna men hur kan 16mm röret gå in i 15mm-kopplingen med denna adapter? Är det en liten plugg/rör som "förlänger" vinkelkopplingen och gör den större längst ut, och att man byter ut muttern mot förstorningsmuttern som då måste vara mycket längre??

Ingår det en 16mm klämring för dessa kopplingar eller behövs ingen klämring om man använder förstorningen? Fast nu blev det bökigt, kom på att jag även behöver ha 16mm stödhylsor och om jag lämnar tillbaka mina kopplingar till Fredells har jag inga längre! Och Vatette verkar inte ha 16mm stödhylsor separat enligt en av deras kataloger på nätet, så kan inte söka på nåt RSK-nummer.

Så blev lite tveksam till besväret att byta nu ändå. Men nån får ändå gärna förklara hur en förstorningshylsa fungerar. För jag måste nog ändå iväg till affären om jag ska införskaffa mig lin och pasta som niblom föreslog.
 
É
Hittade just ett inlägg från dig där du skrev stödhylsa RSK 1865961 :)
 
É
Krilleman
Visst finns vinkeln i mässings-utförande med. RSK 1941442.

16x1 stödhylsa för kopparrör tillverkar inte Vatette, men du kan använda någon annan tillverkares. Tex RSK 1865961, denna stödhylsa är i mässing. Eller behåll dom du redan har och lämna tillbaka resten.

Man kastar mutter+kona på 15mm kopplingen och ersätter med förstoringens mutter+kona. Passar direkt på änden.

Edit: 16mm röret bottnar invändigt i konan. (Den går alltså inte rakt igenom som en 15mm kona) 16mm konan tätar koniskt mot sätet i 15mm kopplingen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bosemannen
  • Laddar…
É
Tack för all info nu har jag beställt mässingsdelar från Sigro, de hade allt till hyfsat pris. Blev dock stödhylsor 16mm i koppar, mässing hade de inte vad jag kunde se vad nu skillnaden blir?
 
Krilleman
Finns olika tillverkare av 16 stödhylsa, vissa gör den i koppar, andra i mässing. Ingen skillnad

Men dom udda dimensionerna är oftast i mässing av någon anledning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.