Strax efter att jag flyttade in i mitt hus för ca 20 år sedan anlitade jag en firma som rev ut hela elsystemet och drog nya ledningar med jordade uttag.
Allt har fungerade perfekt under alla år. Dessvärre valde jag att behålla det gamla säkringsskåpet eftersom elkillen tyckte att automatbrytare bara var skräp som la av efter att ha löst ut tre gånger och var ett hellsike att byta ut eftersom man måste riva halva elskåpet.
Något år senare fick jag glapp och överhettning i säkringarna till spisen. När en elkille skulle byta säkringsskåpet mot en modernare med automatsäkringar " han påstod att porslinssäkringar var på väg ur marknaden och att man i värsta fall måste byta ut säkringarna mot en hög med muttrar" skulle hålla i evigheter.
När han rev ut det gamla säkringsskåpet och klippt av kablarna var kablarna för korta. Han ville då montera en rad med sockerbitar och skarva kablarna i översidan av skåpen. Har dålig erfarenhet av sockerbitar i min båt eftersom plasten har en förmåga att vittra sönder och riskera kortslutning. Han valde att montera en Din skena med lösa skarvdon som pressades fast i Din skenan. Blev lite gnäll för att han tyckte att det blev lite trångt när han skulle skarva in kablarna som kom in från källartaket. Blev lite ormbo när han var klar
Allt har fungerat bra i ca 17år tills jag för några dagar sedan skulle såga sönder några dörrar som skulle förpassas till återbruket. Plötsligt la cirkelsågen av och belysningen slocknade. Kollade säkringarna och jordfelsbrytaren men inget hade löst ut. La märke till att uttaget till tvättmaskinen som var kopplad till en annan säkring också lagt av. Men den säkringen hade inte heller löst ut.
Försökte fixa felet men samma metod som med gamla tv apparater på 50 talet. En rejäl knytnävsslag mot säkringsskåpet och strömmen till en radon fläkt och tvättmaskinen återkom.
Lyfte av kåpan till säkringsskåpet och petade lite på kabelhärvan. Kunde konstatera att någon av skruvarna på kopplingsplinten inte var tillräckligt åtdragen och en skruv var inskruvad extra långt ner. Troligtvis har kabeln inte åkt ner i hålat och ligger löst mot skruven.
Frågan måste jag anlita en elkille som skruvar ut alla skruvar och kollas att alla kablar är ok innan han petar ner kabeln i hålet och skruvar fast den. Litar inte helt på elkillen och misstänker att han kommer att vilja byta ut hela säkringsskåpet Trotts att det inte finns några spår av överhettning.
Har ett till litet fel. Har byggt en bastu men inte kopplat in bastu aggregat. Det finns en trefaskabel framdragen till basun men i säkringsskåpet kan jag se att nollan inte är inkopplad. Bastuaggregatet har flera kopplings alternativ. Om aggregatet ska gå på trefas 400 volt och en jord varför har elkillen struntat i att koppla in nollan? utanför bastun finns en dosa med tre faser jord och en nolla
Själv har jag dragit nya kablar i en gammal båt så det här med 24 volts system är inga problem för min del att lossa några kablar och dra åt skruvarna.
 
Utan auktorisation kan du i stort sett inte göra nått utom att byta befintliga brytar/uttag till ny likadana.
 
Bastuaggregatet kanske inte behöver Nolla.
 
N nallepu skrev:
Något år senare fick jag glapp och överhettning i säkringarna till spisen.
Jag instämmer med din första elektriker att gamla diazedcentraler är överlägsna moderna normcentraler på flera punkter. Du skriver att säkringen glappade, inte att det är glapp internt i elcentralen. Att säkringar glappar får nog ses som ganska vanligt och beror dels på att man överbelastar säkringen, kanske brutit den under belastning och inte inspekterat att propphuv och passdel i botten på centralen är friska och fria från "svetsloppor", mao handhavandefel, inte fel på elcentralen.

Men nu sitter du med en modern normcentral i alla fall och har påvisar en av dess nackdelar, det är ibland svårt att se ifall en ledare har bottnat i sin anslutningsterminal. I en diazedcentral är allting öppet och synligt från alla håll.

N nallepu skrev:
Allt har fungerat bra i ca 17år tills jag för några dagar sedan
Det kan ju dock inte vara riktigt så dåligt om det fungerat i 17 år, men visst det bör fungerar i minst 3*17 år till.

N nallepu skrev:
varför har elkillen struntat i att koppla in nollan?
Ormboet du nämner, sockerbitar, påståendet att porslinssäkringar var på väg ur marknaden och detta med nollan tyder på att den andra elektriker du hade kanske inte riktigt hade den erfarenhet och insikt som behövs.

N nallepu skrev:
Frågan måste jag anlita en elkille som skruvar ut alla skruvar och kollas att alla kablar är ok innan han petar ner kabeln i hålet och skruvar fast den.
Enligt lagen ja.
Men det finns ingen som kikar över axeln, inga intyg eller något som bevisar att en behörig person har dragit åt skruven. Ifall frågan kommer på tal så är det enda som gäller att man kan se att skruven har blivit åtdragen enligt konstens alla regler, oberoende av vem som gjorde det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.