Phew, efter ett låångt samtal med stadsarkitektkontoret är jag nu
väldigt förvirrad.
ska ta det från början;

vi köpte vårt hus (fritidshus med permanentboende) för snart 1 ½ år sedan.
När vi köpte det uppgavs boarean till 40 kvm.
Huset står närmare granntomten än 4.5 meter.

Detaljplanen medger huvudbyggnad max 80 kvm, 4 meters byggnadshöjd.
Uthus max 40 kvm 2.5 takhöjd.

Har vart och mätt huset efter att ha funderat på om det verkligen ÄR 40 kvm och kom fram till att det är närmare 55 kvm, i fastighetsförteckningen står det dock som 40.

Vi planerar nu att bygga ut (om allt löser sig) och har räknat på mer än 80 kvm, närmare bestämt 90 kvm då området är under utökning och fler och fler väljer att bosätta sig permanent.
enligt kom. så är 10 % över DP godkänt men måste då upp i byggnadsnämnden som är mer eller mindre skyldiga att säga ja.

problemet som är nu, är som följer, vi vill ju bygga större, men jag vet inte om hur huset ser ut som dem har fått ritningar på, vad händer om dem upptäcker att huset är 15kvm större än vad dem har i sina uppgifter?
får jag böta för det då?

annars så säger vi att det flyter på och jag skulle bygga 90 kvm, då sa mannen på kommunen att bostaden kommer omregistreras som permanentbostad, vilket gör att
vi eventuellt kommer behöva tillägsisolera alla väggar samt byta fönster, se till att godkänd ventilation finns och handikappsanpassa hela huset!!!
Detta skulle ju innebära en enormt mycket högre kostnad än vi har räknat med, håller vi oss till 80kvm så skulle det inte behövas ändras från fritidsboende.

likaså får man enligt DP bygga max 1½ plan, inget förhöjt väggliv...
med vår tillbyggnad på då 35 kvm som vi räknat på kommer övervåningen bli väldigt liten...det får vara max 70cm i väggliv på övervåning sa han så då kunde bi bygga 69 cm väggliv... och bygger vi taket som 189 så räknas det inte som boarea och då blir bygglovet billigare samt fastighetsskatten... 189 cm gör nog inte så mycket egentligen då det ändå ska vara ett sovrum... och vi inte är så långa men man kanske ska tänka frammåt... *suck*


så vet dem inte exat hur huset ser ut idag och vart det ligger på tomten kanske det inte gör något om vi söker för 35kvm utbyggnad för dem vet ju inte att huset är 55 kvm nu utan antagligen 40.
Kommer dem ut och mäter huset vid en tillbyggnad?

Han sa att dem kikar på flygfoton för att se hur huset ser ut idag men att det är ca 3 meters felmarginal (?), dessutom så har jag sett hur vårt hus ser ut från flygfoto, t.ex hitta.se och där ser man inte huset alls...

ja jag vet inte egentligen vad jag ska göra nu... blev totalt förrvirrad, kanske kan jag göra som jag tänkt ändå och låta det gå till byggnadsnämnden men om det blir nedslag där så är det ju sura pengar som går till intet.

Så är det någon som har något råd eller tips eller vad-som-helst??
känner mig aningens nedslagen av alla dessa regler som är satta på 60-talet!!

 
Med risk att jag kan ha fel.

De ritningar som du skickar in för godkännande skall stämma med hur huset ser ut efter ombyggnaden. Om det idag finns något som det inte finns bygglov för så (tror jag) att man bör ha med det på rintningen, annars kan de ju hävda att ditt bygglov förutsätter att det extra rivs.

Ev. svartbyggda delar preskiberas ju efter 10 år, men det innebär bara att man inte kan få rivningsorder efter den tiden. De räknas givetvis in i byggytan om man ansöker om att få bygga mer. Och jag tror att man kan tvingas att söka och betala för bygglov för de svartbyggda delarna som är äldre än 10 år, men det bygglovet får inte avslås, och inga böter utgår (har jag uppfattat det som).

Jag tycker nog att du bör följa reglerna nu, så slipper du oroa dig senare. Och inget problem den dag du säljer.

Det där med höjd på andra våningen, att göra det lågt för att hålla ner bygglovskostnaden är väl ändå lite kortsiktigt, för att hålla nere taxeringsvärdet har jag lite mer förståelse för.

Tror att du överdriver problemen med omklassning till permanentbostad. De kommer troligen att kräva en handikapptoa på bottenvåningen, det kanske är lite struligt att ordna men om vi antar att där skall finnas en toalett ialla fall så är inte merkostnaden dramatisk (såvida det inte sabbar hela planlösningen). Isolering har jag försått att de är ganska liberala med vid ombyggnad av befintliga hus. Plus att det är inget som någon kontrollerar. Om du själv är "isolerings installatör" Så får du väl själv fylla i egenkontrollen om isoleringens förträfflighet. Se bara till att ha en vänligt sinnad KA. Om du själv är KA så verkar det som de kräver in mera dokumentation.
 
Du ska nog passa dig för att köra med allt för stora rövare när du ska skicka in bygglovet. Om de upptäcker det, så kan de nog bli väldiga paragrafryttare och då blir det ett rent helsike med saker som avviker det minsta.

Sen vad det gäller flyfoton så kan man se väldigt fina detaljer på dem. De foton som du ser på Eniro, Hitta m.m. är inte i närheten av ett riktigt flygfoto. Det har en avsevärt mycket högre upplösning.
Du kan ju testa att ta en lupp på en vanlig bild och titta hur nog små detaljer går att se.

Utgå ifrån att lämna in riktiga handlingar och är det sedan någon liten detalj som måste avvika så fixa med det i efterhand.
 
hmm.... jo ärlighet varar längst heter det ju... så det får nog bli så.
Pratade på nytt med en annan människa på samma kontor och enligt henne så
lät allt inte så krångligt...

Hon sa att stadsarkitekt kontoret inte bryr sig om jag väljer att ha det som fritidsbostad eller permanentboende, det finns ju fritidshus som är 150 kvm!

Det är helt upp mig själv vad jag vill registrera huset som tydligen.

Och det här med förhöjt väggliv tyckte hon att jag skulle ha med i ansökan istället för att rita om huset, hon menade på att om jag får bygglov för större yta än i DP så borde jag lika gärna kunna få för den avvikelsen också.

Sedan menade hon på att dem är bara intresserade av att se hur huset ser ut efter ombyggnad och det som är byggt sedan tidigare spelar dem ingen roll, så svartbygget behövde jag inte bry mig om!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.