Drar bara upp en lista där ni kan fylla i vad ni tycker höjden bör vara på dessa saker. Vissa el saker kanske har krav på höjder o.s.v..

Ljusknapp
Golvvärme termostat
Handdukstork
Tvättställ
Duschblandare
Vatten anslutningar "t.ex toalett"
Avlopp under tvättställ
Väggmonterad fläkt

Tycker själv att det är kul och diskutera detta för det verkar vara väldigt olika.. Är väldigt tacksam för tidigare tips om golvvärme termostat som hamna på 1500mm höjd
 
Ola78
Belysningsknapp ca 1000mm över färdigt golv

Tvättställ 850mm från färdigt golv till överkant handfat

Duschblandare ca 1100mm

Vet inte om väggmonterad fläkt har någon standardhöjd
men den bör väl annars sitta så när taket som möjligt och så långt från dörren
som möjligt så att luften sugs in under dörren och upp genom hela badrummet.

Vattenanslutningen till toan satte våran rörmokare på ungefär 250mm från golvet.

Avlopp under tvättställ, är det ett sånt som kommer ut ur väggen du tänker på då
eftersom du vill veta höjden? I såfall har jag inget bra svar, men vill gärna veta jag med
då jag håller på med en gästtoa som ska ett sånt avlopp hade jag tänkt.

Detta är väl vad jag kom på när det gäller höjder.
 
Ola78 skrev:
Belysningsknapp ca 1000mm över färdigt golv

Tvättställ 850mm från färdigt golv till överkant handfat

Duschblandare ca 1100mm

Vet inte om väggmonterad fläkt har någon standardhöjd
men den bör väl annars sitta så när taket som möjligt och så långt från dörren
som möjligt så att luften sugs in under dörren och upp genom hela badrummet.

Vattenanslutningen till toan satte våran rörmokare på ungefär 250mm från golvet.

Avlopp under tvättställ, är det ett sånt som kommer ut ur väggen du tänker på då
eftersom du vill veta höjden? I såfall har jag inget bra svar, men vill gärna veta jag med
då jag håller på med en gästtoa som ska ett sånt avlopp hade jag tänkt.

Detta är väl vad jag kom på när det gäller höjder.
Tack för ditt inlägg.

Men angående det där med väggavlopp tvättställ/skåp.. Jag har Hafa Kioto. Denna ska ju vara 850mm upp från färdigt golv. Mäter man då på baksidan och tänker sig att rören ska få plats där utan att krocka med lådorna. Så måste nog avloppet hamna på ca 600mm höjd.. men jag ska ta och läsa i VVS boken ikväll
 
Blev faktist för nyfiken.. Detta står i VVS företagens Teknikhandbok

Tvättställ 850mm. Sen på bilden med mått så ser man 550mm CC på avloppsröret som går in i väggen

Sen ska vatten anslutningen vara placerad på varsin sida av avloppet med av stånd 80mm alternativt 100mm ovanför om man vill ha vattenrören intill varandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.