Skulle nån kortfattat kunna beskriva vilka handlingar som krävs vid bygge (lösvirke), vad de innehåller och vem som tar fram dom? Dvs vad ska jag kräva av olika entreprenörer och vad behöver jag skaka fram själv?

Har t.ex. sett följande lista:
  • Grundplanritning
  • Bygglovsritning
  • Konstruktionsritning
  • VA-Ritning
  • EL-Ritning

Vissa vet jag ungefär vad de innehåller (bygglovsritning), andra är jag mer osäker på. Är de till för entreprenören, för kommunen eller båda. Hur är det med ventilation, energiberäkningar osv?
Vill undvika att stå halvvägs i bygget och nån skriker:
"Va!? Har du ingen QFGT-systemskonstruktionshållfasthestberäkningsritning!? Då avbryter vi hela projektet nu!"
 
Mikael_L
Det beror på, är ju det korta svaret.

Bygglovet kräver vissa ritningar i alla kommuner och energiberäkning bl.a. En del kommuner håller på och fjantar sig och kräver sen in både ditten och datten.

Vad entreprenörerna vill ha beror nog på vilken entreprenör det är.
Det går säkert att hitta någon/några som kan ta en kopia av bygglovsritningen och sen bygger ett hus åt dig som ser lika ut.

Det är t.ex. inte speciellt svårt att finna en elektriker som fixar elen i en villa utan en elritning. Det räcker ofta med att på en kopia av planlösningen ritat in var man vill ha alla uttag och strömbrytare och med ett mått mot något där det är viktigt.
 
Ventilationsritningar och energiberäkningar måste du ta fram. Dock behövs de ej för att få ett bygglov men du behöver ha dem innan du får ett startbesked.
Kommunen kommer med stor säkerhet även vilja se konstruktionsritningar etc. innan du får startbesked.
Kommunen har ett ganska mycket större åtagande om du bygger enligt nya PBL och kommer att göra arbetsplatsbesök etc. Sen kan det nog variera från kommun till kommun hur man arbetar.

Ett hett tips är att du pratar med din KA om vilka dokument/ritningar som måste fram. Han eller hon borde ha koll på detta och vad som gäller i just din kommun.
 
Kolla med KA, han ska ha koll på vad som gäller för just ditt bygge. Denn listan fick jag av min KA i samband med slutbesiktning för någon vecka sedan:

VVS-egenkontroller med provtryckning och injustering värme (fixade vvs-firman)

Isolationsmätning och jordfelsprovning av elinstallation (fixade elektrikern)

Injustering ventilation, eller beställning av densamma (husfirman bokar in det, ombud för NIBE utför)

Intyg eller dokumentation av tätskikt i badrum (en kompis gjorde badrummen så jag har dokumenterat hans arbete)
Intyg från sotare på imkanal och ev. skorsten/eldstad (ring sotaren och boka)
 
Mikael_L
Mitt bygge som det snart är dags att skicka in slutbevis för så har följande ritningar och dokumentation skapats.
Bygglovsritning, med planlösning, fasadvyer, ny och gammal marklinje, läge på tomten. Dvs det vanliga.
Dessa ritade jag själv i sketchup.

Sen gjorde jag en energiberäkning på siten energiberakning.se, denna och ritningen på takstolarna från takstolstillverkaren visades upp på byggsamrådet. Handläggaren visade ett ganska ljumt intresse för dessa, men dom var kanske viktiga ändå. Det vet jag ju inte. Utan handlingarna hade det möjligen blivit tvärnit ...

Och så en sparsam kontrollplan. Man ska givetvis inte hålla på att kontrollera onödiga saker, särskilt inte spika detta i kontrollplanen. Kontrollplanen var givetvis ingen värdelös plan för det, men t.ex. inte en rad om elektriciten inga andra egenkontroller heller.
Injustering av ventilation satt jag däremot upp på kontrollplanen, och med en egen sakkunnig för detta.

Och just nu idag har han varit här och ställt in ventilationen, så om någon dag kommer en faktura och ett OVK-protokoll i brevlådan.
Sen ska jag nu i efterhand tota ihop en enkel ventilationsritning.
Jag fick lite hjälp och råd utav ventilationskillen. Litet hus, enkelt system - håll det superenkelt var hans råd.
Jag ska ta en planlösningsvy av huset och rita in streck för kanalerna och ange dim, och rita in var frånluftsventiler sitter och dia. Typ så.
Det ingår tydligen i OVK-kontrollen att någon slags ritning finns, men den behöver ju inte vara komplicerad när det gäller enkla system.

Slutligen ska också sotaren utfärda ett bevis om kaminen och skorstenen.

Det var vad som gällde i detta hus.
Här är det en kommun (eller tjänsteman) som jag har känslan inte vill komplicera saker i onödan, utan se till att det som krävs ska göras, men inte nödvändigtvis mer.
Vad jag förstått så gäller det knappast alla kommuner.
Sen byggde jag helt själv, så jag behövde ju bara de ritningar jag själv ansåg mig behöva.
Så under byggets gång har jag då och då grejat lite med min CAD-modell av huset, t.ex. lagt in förändringar och ibland lagt på en massa extra mått och skrivit ut en ritning för det närmaste arbetsmomentet, osv.

Ingen VVS-ritning, ingen elritning, inga beräkningar på stommen (men huset har inte heller något komplicerat som avväxlingar och likn), beräkningar och ritningar på takstol och den limträbalken under bjälklaget fick takstolstillverkaren ta fram, och sälja stolar och balk.
Inte heller någon grundplanritning, bygglovsritning eller något annat.

Jo, golvvärmeleverantören (thermotech) gjorde en ritning över slingorna, det ingick i leveransen och den tog jag tacksamt emot då det var skönt att slippa räkna ut allt det där själv.

Jag tror att jag är vid, eller nära, gränsen för hur lite ritningar och dokumentation som man klara sig undan med.

Men den övre gränsen är ju nästan obegränsad ... ;)
Kommuner och entreprenörer behöver ju inte tänka på din ekonomi ... :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.