Hej, har ett marbodalkök med kraftigt fula luckor, som vi funderar på att byta ut till Ikea-luckor, har kollat diskussioner här på forumet och på internet och så länge måtten fungerar ska det ju räcka att göra nya hål i stommen för gångjärnet.

Men i en diskussion var det någon som rekommenderade andra gångjärn än dom från Ikea, gångjärn från Blum för 16mm stommar istället.

Hur stor skillnad kommer det göra?
Gångjärnet för Ikeas stommar är ju gjort för att sitta längre in i stommen, så dörren måste väl justeras mer i sidled. Eller en 2mm distans.

Finns det nog justerrum i Ikeas gångjärn så att det inte blir något problem eller ligger det på gränsen att det inte går att justera såpass mycket så att luckan inte täcker bra?
 
Thomas59
mikio skrev:
Hej, har ett marbodalkök med kraftigt fula luckor, som vi funderar på att byta ut till Ikea-luckor, har kollat diskussioner här på forumet och på internet och så länge måtten fungerar ska det ju räcka att göra nya hål i stommen för gångjärnet.

Men i en diskussion var det någon som rekommenderade andra gångjärn än dom från Ikea, gångjärn från Blum för 16mm stommar istället.

Hur stor skillnad kommer det göra?
Gångjärnet för Ikeas stommar är ju gjort för att sitta längre in i stommen, så dörren måste väl justeras mer i sidled. Eller en 2mm distans.

Finns det nog justerrum i Ikeas gångjärn så att det inte blir något problem eller ligger det på gränsen att det inte går att justera såpass mycket så att luckan inte täcker bra?
Jag monterade IKEA-luckor i ett HTH-kök i min förra lägenhet. HTH har tunnare stommar men det var inga problem. Justermånen är ganska stor. Även lådor funkar fint jag använde ca 2mm (eller två små brickor) distans till lådskenorna på varje sida.
 
AXS
Jag skulle köpa ett eller två gångjärn och en dörr på fynd, då ser du om det duger för DIG.

På lådorna jag har satt in fick jag justera en hel del för att få det bra, men nu funkar det utmärkt!
 
Är infästningen i luckorna med annan storlek på hålet eller är det samma så jag kan använda de gångjärn som finns i Marbodal-köket?
Nu börjar jag kanske nästan bli dumsnål iof.

Har en lucka som måste fästas i en täcksida som sitter bredvid luckan istället för att som vanligt fästas i en stomme.
Istället för att det är gjort för att sitta 90grader vid stängt läge ska det alltså vara 180grader vid stängt läge.
Sådana gångjärn finns på ikea också väl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.