har

lånat hem en överhandsfräs, ska försöka att köpa mig en egen är tanken, så fort de blir något bra erbjudande eller hittar en beg.

men jag har tänkt att köpa nya frässtål,

har kikat på festools egna, och även oblot, hur är tex dewalt?

det jag främst behöver ha är ett notfräs, en Avrundningsfräsar (köpa kit?) sen så behöver ja beställ en speciellt stål, då hon här hemma vill ha en fin profil fräsning under fönstren:S lite som almoge
 
Festools och Cobolts stål är av väldigt hög klass. Tyvärr får man även betala rejält för den kvaliteten. Mitt förslag är att kika på Wealden Tools utbud, mycket prisvärda stål och sansade fraktpriser.
 
phl skrev:
Festools och Cobolts stål är av väldigt hög klass. Tyvärr får man även betala rejält för den kvaliteten. Mitt förslag är att kika på Wealden Tools utbud, mycket prisvärda stål och sansade fraktpriser.

Ja det var ju hyfsade priser:)

Du vet inte vad tex allmoge heter?
Eller likande?

Så här ser mitt stål ut nu


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker du skall börja med ett billigt set om du är nybörjare på att fräsa, så länge du håller dig ifrån de allra billigaste kiten med 6mm stål så tror jag du kommer långt på dessa. Att sedan köpa till bättre stål av de du använder mest känns rimligare eftersom du då lärt dig mer om hur man använder stålen och vet vad du vill ha.

Just allmogestilen är väl inte en enda profil men jag kan tänka mig att du är ute efter "Ogee" eller liknande.
 
Håller med om att börja med något billigt och känna dig för. Jag har mest Cobolt och CMT, dessa är jag väldigt nöjd med. Anledningen att jag hitintills inte gått på phl`s linje är att jag är värdelös på framförhållning och behöver alltid mina stål snabbt och därför köper jag dom över disk.

Men en vacker dag skall jag ta mig i kragen och lägga en beställning hos Wealden;)
 
Om du/ni har 1/2" spännhylsa så måste jag även tipsa om www.precisionbits.com, de har låga priser och stålen verka hålla en ganska god kvalite. Att de dessutom har otroligt bra support är också ett plus.
 
När det gäller allmogestil, så bestämmer man ju själv lite vad som verkar passa. Jag har fräst alla mina fönsterbrädskanter med Cobolts 233-913. Det har blivit väldigt allmogeaktigt. Pärlan nedåt och en fas, ca 3x45°, på ovansidan av brädan. Jag har använt 36 mm tjocka brädor, gjorda av 18 mm limfog från Byggmax. Egentligen bara dubblade i den del som sticker ut från vägglivet.
Se: http://www.tooltrust.se/katalog.pdf sidan 60.
Jag hittar ingen direkt motsvarighet hos Wealden, men du kan gott ta något du tycker ser trevligt ut därifrån. Försök att undvika vassa kanter i profilen på fönsterbrädan, eftersom det lätt blir kantstött.
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
Jula har ju kampanj på denna nu, jag vet dock inget om kvaliteten på dessa. Du bor väl i Skaraborg? om det är i närheten av Skara så fanns det en sådan sats på fyndet idag för 119:-
 
phl skrev:
Festools och Cobolts stål är av väldigt hög klass. Tyvärr får man även betala rejält för den kvaliteten. Mitt förslag är att kika på Wealden Tools utbud, mycket prisvärda stål och sansade fraktpriser.
phl denna länk var inte bra för mina finanser och övriga familjens julklappar ;).... Många trevliga fräsar till vertikalfräsen har dom.
 
Där ser man, har inte tittat på det utbudet då jag inte direkt använder vertikalen speciellt ofta. Hoppas du får till lite schysta profiler i mellandagarna :)
 
badtastex skrev:
Om du/ni har 1/2" spännhylsa så måste jag även tipsa om www.precisionbits.com, de har låga priser och stålen verka hålla en ganska god kvalite. Att de dessutom har otroligt bra support är också ett plus.
Även jag har god erfarenhet från precisionbits, mycket bra utbud och rimliga priser. Jag slapp moms/tull, använde det billigaste fraktsättet. Tyvärr blir frakten hög för deras stora set, men var helt ok för individuella bits. Kvaliten är i mina ögon bra, men jag har aldrig använt några cmt/cobolt/whiteside så kan inte jämföra
 
Jula eller clas Olssons? Måste köpa ett snabbt idag:)
 
Jag köpte COs stora sats för ett antal år sedan:
http://www.clasohlson.com/se/Frässats/30-9249
Men jag kan inte minnas att den kostade riktigt så pass mycket då. Den har varit bra att börja med och för att se vilka stål som jag använder mest. Sedan har jag efter hand kompletterat med kvalitetsstål när behoven har identifierats eller när något jag kört slut på något av dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.