Jag vill stoppa in ett antal reläer i en normkapsling och installera den i husets elcentral. Jag antar att det finns vissa formella krav på certifieringar av t.ex. normapparater när dessa installeras i bostadshus. Vilka är dessa? Det kan ju vara bra att veta vilka eventuella föreskrifter man bryter mot om jag skulle få för mig att skrida till verket.

(Jag gissar att någon kommer att svara CE-märkning. Innan ni gör det, krävs det verkligen för att få installera produkten? Att det krävs för att få sälja vissa typer av produkter i Europa veta jag, men krävs märkningen i det aktuella fallet även för att få använda produkten?)
 
S
Det som krävs är att den ska vara avsedd för Norm-montage och CE-märkningen! Och den krävs även för att få använda produkten
 
Det du vill göra är enkelt att sätta samman en kopplingsutrustning. Om det sedan är en elcentral eller någonting annat spelar egentligen ingen roll.

För elinstallatörer så har EIO givit ut en skrift "CE-märkning av kopplingsutrustning".

Där skriver man om 3. Elinstallatör som sätter samman kopplingsutrustning" Här avses kopplingsutrustning som bestyckas eller sätts samman av en behörig installatör för en specifik anläggning, som en del av installationsarbetet, för vilken elinstallatören har ansvaret enligt Elsäkerhetsverkets föreskrifter (ELSÄK-FS 1996:2)

Vad man bryter emot är så vitt jag förstår följande:
Lågspänningsdirektivet, mMaskindirektivet, direktivet om elektromagnetisk kompatibilitet, Elsäkerhetsvektes föreskrifter (ELSÄK-FS 2000:1; ELSÄK-FS 2003:2), Arbetarskyddsstyrelsens föreskrift AFS 1994:48.
 
Jag antar att din fråga gäller om du bygger ett system av ett antal komponenter avsedda för montage på DIN skena. Och att du då undrar om ditt byggda system måste vara CE märkt i sin helhet?

Det tror jag inte, men givetvis måste alla komponenter som du bygger systemet av, vara CE märkta (plus givetvis vara ändamålsenliga så du inte kopplar 230V till en 12 ingång etc.).


Annars skulle ju elektrikern som bygger en säkringscentral av ett gäng automatsäkringar och skåp med DIN skena vara tvungen att få det färdiga skåpet bedömt för CE märkning.
 
Kolla på EIO´s hemsida under GODA RÅD FRÅN EIO och sedan CE-märkning i menyn till vänster så framgår lite om att man skall i enlighet med mitt tidigare inlägg CE-märka en elcentrla som jag själv plockar ihop och bestämmer materielt i.

Jag har även läst de broschyrer som finns angående detta. Tror inte att många gör detta men kraven finns på detta.
 
Jag håller helt med rockles, bygger man ihop tex en central med matr. fån olika tillverkare är det den som byggt anläggningen som ska CE märka anläggningen och har det fulla ansvaret, även om allt mtr. var för sig är CE märkt. Använder man allt matr. av samma tillverkare och följer dennes direktiv behöver du inte CE märka
 
Tack för koncisa, och säkerligen korrekta svar! Är det någon som råkar sitta på en elektronisk kopia av "CE-märkning av kopplingsutrustning" och är villig att dela med sig av denna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.