Hej. Jag har samlat in en massa offerter för att köpa pvc- fönster i olika storlekar och fått bra pris av en säljare. Han har två alternativ.

Alternativ 1. Det är 3-glas u-värdet liger på runt 1,1 - 1,3 beroende på storlek på fönster (högsta är på 1,3) . Tjockleken på glasen är 4mm per styck. Det är argongas i fönstrerna.
Priset är 48000 kr utan montering

Alternativ 2: Det är fönster som är 3-glas men där är tjockleken på glasen 6mm
u-värdet på dem ligger på runt 0,7-0,9. Fönstrerna innehåller en varmkasset samt argongas.
Det är plast istället för aluminum i glaspaketet (ska tydligen vara bättre med plast för att det inte leder kylan på samma sätt som aluminum)
Priset är. 59000 kr utan montering.

Vilket alternativ är bäst. Tjänar jag in dem pengarna? Har också läst att när man har så låga u-värden så bildas kondens.

Märket på fönstrerna är Brilliant.

Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Önskar er en trevlig Dag/kväll!
 
Hur många fönster handlar det om, är det standardmått 8x10 eller liknande, eller har du några fria former övriga stora glaspartier?

Jag känner inte till Brilliant men är generellt allergisk mot PVC fönster (kanske är bakåtsträvare ;) ) dock vet jag faktiskt inte om det är någon skillnad i kvalitet i ett PVC fönster eller ett alu/träfönster. Från någon av de större tillverkarna (elit, traryd, SP) så bör man landa runt 4000:- per standardfönster. Det finns säker någon i branschen som kan ge mer exakt prisbild.

Att välja fönster är mycket svårare än vad man tror. Dels ska det avspegla resten av husets design och form, sen så är ofta inte ett äldre fönster så mycket sämre än ett nytt fönster som man kan tro, speciellt inte nyrenoverat äldre förnster. Man måste ta in i beräkningen att det går åt avsevärt mindre resurser att renovera ett äldre än att köpa nytt. Har du äldre fina fönster så renovera upp dom :)
 
Det är totalt 23 fönster i olika storlekar Det är bara standard mått. Ingen som är special beställd. Minsta fönstret tror jag är 5X5.

Dem nuvarande fönstrerna vet jag inte hur gamla dem är (mer än 15 år). Det är vanliga fönster inget speciellt med dem. Inga skador är det heller på dem. Men när det blåser eller är kallt redan under hösten så blir glaset kallt inifrån. Det blir väldigt kallt. Har kollat om det är tätt och det är det. Fönstrern som dem har är 2-glas fönster.
 
Mikael_L
Har ni bullrig utomhusmiljö?

För isåfall ljudisolerar väl 6mm glas bättre än 4 mm.
 
Det var inte dåligt med fönster :p hela 23st.

Har du kollat med en "vanlig" bygghandel vad priset ligger på. Vid en sån kvantitet bör du få bra rabatt. Du bör nog kunna komma ner i en 20-25% men då landar du iaf runt 70,000 vilket är 10,000 över ditt högsta pris. Ibland har bygghandeln väldiga driver på just fänster med 30-40% har jag sett. Jag personligen hade tagit den extra kostnaden för att få vanliga märken med tillgång till garantier och säkrare tillgång till delar osv osv. Jag hade också generellt tittat mindre på U-värdet och mer på kvalitet, om du inte bygger ett nytt "energi-smart" hus som inte är beroende av någon traditionell värmekälla. Att tjäna in 10,000kr tar lång tid.

Fönster är en hel vetenskap och jag läste för ett tag sedan angående PVC fönster som importeras att de förvisso har godkända U-värden men inte har samma standard på konstruktion så som avrinning, infästning osv. osv. Jag hittar inte den diskussionen på forumet just nu, men kanske någon annan kan tipsa om just det.

Hoppas det kan hjälpa lite.
 
Tack för svaren.
När det gäller utomhusmiljön så är det inget buller alls.

Jag har kollat olika bygghandhandlar. Dem ligger runt 25-30000 högre då har jag ändå fått rabatt.:( När det gäller dem pvc fönster jag har kollat upp så är det 10 års garanti. Har inte kollat upp det med fästen mm (ska göra det).

Huset är byggt 1966. Det är inte bästa isoleringen. På hösten när det är kallt så blir glaset kallt inifrån.
 
3-glas blir väldigt varmt. Brukar ju räcka med 2-glasad med argongas!
 
När ska du byta fönster nästa gång? Om 10 år kanske.. Överväg att köpa annat än plast, det finns både träfönster i bra kvalitet och helaluminium om man nu vill ha underhållsfritt istället.
Sen är det 3 glas kassetter som gäller här i norden, om man inte av konstruktionstekninska skäl måsta ha 2 glas. Fast då finns något som heter varm kant att tillgå(Pilkington), lite dyrare men nästan lika bra som 3 glas.
 
amatörsnickarn:"3-glas blir väldigt varmt. Brukar ju räcka med 2-glasad med argongas"

Problemet är för mina föräldrars del att det är kallt så som dem har det nu trots att bergsvärmepumpen går så är det ändå kallt. Men dem har beställt 3 glas med argongas.

amazonsport:"När ska du byta fönster nästa gång? Om 10 år kanske.. Överväg att köpa annat än plast, det finns både träfönster i bra kvalitet och helaluminium om man nu vill ha underhållsfritt istället.
Sen är det 3 glas kassetter som gäller här i norden, om man inte av konstruktionstekninska skäl måsta ha 2 glas. Fast då finns något som heter varm kant att tillgå(Pilkington), lite dyrare men nästan lika bra som 3 glas"

Mina föräldrars grannar som dem har köpt plastglas. Det har inte alls varit problem med dem på något sett. Sedan är ju det sån stor prisskillnad på träfönster jämfört med plast. Det är dubbla priset.

Men nu har mina föräldrar bestämt sig för att köpa 3-glas fönster, det är beställt och ska monteras inom närmaste veckorna. Får se hur det blir.
 
amatörsnickarn skrev:
3-glas blir väldigt varmt. Brukar ju räcka med 2-glasad med argongas!

Vadå blir varmt?

I sådana fall får väl man sänka värmen i huset (en bieffekt av detta brukar vara att man sparar några kronor i uppvärmningskostnad). :rolleyes:

Om du menar värmen sommartid är jag av en helt annan uppfattning. Eftersom många nya fönster (3-glas) inte bara har lägre U-värde, utan även lägre G-värde, släpper de in mycket mindre solvärme. De bidrar alltså till en svalare inomhusmiljö soliga sommardagar.

Resonemanget att 3-glas skulle medföra att det blir väldigt varmt inomhus förstår jag därför inte?
 
Redigerat:
det går ju att montera i galskasseter i dina befintliga fönster
 
När jag köpte mina PVC-fönster snackade jag med en säljare i Kiruna som sa att han uteslutande levererar 2-glasfönster till sina kunder. Isoleringen är så bra att 3-glas inte behövs.
 
Patetiska säljare som påstår att 2-glas är bra nog i Sverige med vårt klimat. Inte undra på att de flesta säljare av plastfönster med 2-glas är lika långlivade som dagsländor.
Det finns ju så många tester som visar vad som krävs om man nu som konsument är intresserad av fakta. 3-glas med argon och energiglas är standard pga att det behövs.. Är man snål o litar på dessa "nya" säljare lär man få elda för kråkorna desto mer.
 
Jag har gamla 3-glas idag och byter till PVC 2-glas med u-värde 1,1-1,3 beroende på storleken. Säljaren ovan var inte ute och cyklade, dagens 2-glas är så pass bra. Nu köpte jag inte av honom men ändå.
 
Tyresö
Om huset inte är superisolerat för övrigt, så räcker det med att köpa in det billigare alternativet dvs dom med U-värde 1,1 - 1,3. Merkostnaden för dom dyrare fönsterna kommer du aldrig att tjäna in, trots att U-värdet ligger på låga 0,7 - 0,9.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.