Jag tror att jag hade satsat på att slamma/putsa tegelfasaden och kanske måla den i en mellangrå (åt det mörkare hållet) nyans. Ramen runt fönstren hade jag målat vita liksom vindskivorna och fönstren. Gavelspetsarna hade nog fått samma mellangråa färg. Stuprör/hängrännor, tja... de hade nog fått bli vita de med. Dörren också...
Ett alternativ när det gäller fönstren kan vara att bryta av dem i annan ljusar/mörkare går nyans eller svartmåla dem, isf ska nog dörren vara i samma färg som fönstren.

Så tycker jag. :)
 
Jag hade målat allt i vitt, passar bra till den röda fasaden.
 
Vitt är en färg som har förelagits tidigare och den tycker jag är bra och den kommer funka bra med tegelfasaden... MEN. ;)

Att måla allt det du listat vitt skulle bli för mycket.  Vad sägs om en väldigt ljust grågrön på gavelspetsarna och en kanske lite skitig vit på vindskivor och fönster? Att du måste accentuera fönstrena tycker jag nästan är nödvändigt, de liksom försvinner i fasaden på bilden.

Stuprören skulle jag behålla i ton med fasaden för att "få dem att försvinna".
 
Putsa är inte aktuellt som det är nu. För mycket att göra innomhus för det. Men visst, tanken har varit där.
Det är målning som gäller. Det är ett lagom jobb för pappa medan jag håller på med totalrenoveringen innomhus.

Vitt tycker jag känns för gammalt på något sätt. Idag är det bara sidan mot gatan som har brunlaserade fönster. På andra sidan är dom vita.
Jag vill ha något som känns mer speciellt.
Att måla hela gavelspetsarna vita tror jag inte alls på. Det skulle lysa för mycket. Fönsterpartiet med de fyra rutorna är ju dessutom omgivet av träpanel som också ska målas och att ha allt det vitt? Nja...

Funderade på Grönt. (kanske för att jag alltid gillat grönt)
Kanske en nyans på gavelspetsar och en annan på vindskivorna?

 
På bilden ser virket på gaveln ut att vara si så där i skick. Är du säker på att du inte skall byta det innan du målar? Att täcka så mörk färg med ljust kommer att kräva mycket färg så förmodligen är det en bra affär att byta bräderna. Jag tycker det skulle vara fint med ljusgrå. Tänk på att om du målar fönstren så kommer den del som täcks av rutan fortfarande vara brun, vilket du på nära håll kommer se...men om du tycker det är ok så måla på :)
 
Håller med om att du bör byta panelen på gaveln. Passa även på att sätta in ett runt fönster där (om det funkar invändigt). Det kommer kännas som du har ett modernt 2000 hus helt plötsligt efter ommålningen.
/CC
 
Jo, panelen kommer att bytas ut, hade förträngt det bara. den är väldigt torrsprucken.

chris47 Tack för det tipset! det vär en fin idé. Att få ett lite modernare utseende är precis vad jag är ute efter.

Alsti18 - Vad menar du? Fönstren ÄR vita utom vissa som är brunlaserade på utsidan men fortfarande vita på insidan och mellan glasen.
 
Gå in på tex http://www.alcro.se/ så har de under "färgsättning" ett program där du kan provmåla huset.
Testa olika alternativ och se vad ni gillar.
 
Jaha, på bilden såg de bruna ut. Men då är det ju inget problem :)
Alsti18 - Vad menar du? Fönstren ÄR vita utom vissa som är brunlaserade på utsidan men fortfarande vita på insidan och mellan glasen.
 
Hej

Vilket program finns att tillgå om man vill prov måla sitt egna hus på nätet???
Finns den tjänsten alls att tillgå?

Det bordeju gå tänker jag....
Någon med tips och ideer?

Annars lägger jag ut en bild här och ber er alla intresserade att tycka och tipsa...

:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.