På 70-talet kom ju systemet med gröngul jord och blå nolla. Vilka färger användes innan det? Jag har förstått att röd brukade vara jord, men jag trodde att vit brukade vara nolla. Men de flesta inlägg här på forumet säger att det var svart man brukade använda som nolla.

När jag bytte ut tre gamla elcentraler med porslinssäkringar mot en normcentral i sommarstugan så tog jag dit en kille som jobbade som elektriker. Där fanns röda, vita och svarta kablar draget invändigt, och så fanns det nyare draget utvändigt med gröngult och blått. Han kopplade vit som nolla och svart som fas. Därför har jag trott att vit brukade vara nolla. Men han kanske gjorde så för att det nu är blandat där med nya och gamla färger så att svart alltid skulle vara fas. Huvudsaken är väl att man är konsekvent? Kan det bli problem om någon i en avlägsen framtid kopplar om något urtag eller något?
 
  • Gilla
FB73
  • Laddar…
Mikael_L
Det förekom både att vit var nolla som svart!
Man måste helt enkelt kolla varje gång.
Det ska man förövrigt göra även då man håller på med en modernare gul/grön, ljusblå, svart/brun/vit/ whatever... -installation.
 
  • Gilla
Åde85
  • Laddar…
Kolla den här bilden för färger förr och nu.
 
  • färger.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Ta det där med färger på ledare förr med MYCKET stor nypa salt, det kan i stort sett vara vad som helst. Det varierade både mellan olika företag och olika orter, Det enda som OFTAST var lika var den röda jorden.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ja i mitt hus från -56 är det tvärt om enligt dokumentet ovan med fas och nolla - nolla är vit och fas svart!
Men röd är skyddsjord.
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
elmont skrev:
Ta det där med färger på ledare förr med MYCKET stor nypa salt, det kan i stort sett vara vad som helst. Det varierade både mellan olika företag och olika orter, Det enda som OFTAST var lika var den röda jorden.
Det där känner jag igen. Farsan berättade att rörläggarna (från Göteborgstrakten) var i Linköping för någon pumpinstallationskurs någon gång i slutet av 60-talet. Där konstaterade man att det var helt olika uppfattningar om vilka färger man använde på ledarna. Jag tror faktiskt att det inte var en enda färg som var gemensam för de två orterna.
 
Den enda regeln är att om du inte vet säkert så mäter du, och har du inte precis skruvat fast andra ändan så vet du inte :)
 
6 62_an skrev:
Ja i mitt hus från -56 är det tvärt om enligt dokumentet ovan med fas och nolla - nolla är vit och fas svart!
Men röd är skyddsjord.
Som hos mig då… Hus från 1927 finns vita som är ihopkopplade med blå alltså nolla röda till blågul flätad metall till gröngul plus svarta fas
 
  • Gilla
JT2
  • Laddar…
D
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det där känner jag igen. Farsan berättade att rörläggarna (från Göteborgstrakten) var i Linköping för någon pumpinstallationskurs någon gång i slutet av 60-talet. Där konstaterade man att det var helt olika uppfattningar om vilka färger man använde på ledarna. Jag tror faktiskt att det inte var en enda färg som var gemensam för de två orterna.
Typiskt östgötar att hitta på något eget och sämre.

Heja Göteborg!
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Kolla den här bilden för färger förr och nu.
Den där tabellen litar inte jag på. Den kan säkert stämma i något kvarter här och där i landet. Men röd har använts till många olika funktioner genom åren. Jag har sett varianten med blå nolla och vit fas (stort flerfamiljshus i city). Och svart N med vit fas har jag sett precis tvärtom i en lägenhet där hela byggnaden totalrenoverades i slutet av 70 talet, olika i olika rum, utförda samtidigt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
H hempularen skrev:
Den där tabellen litar inte jag på. Den kan säkert stämma i något kvarter här och där i landet. Men röd har använts till många olika funktioner genom åren. Jag har sett varianten med blå nolla och vit fas (stort flerfamiljshus i city). Och svart N med vit fas har jag sett precis tvärtom i en lägenhet där hela byggnaden totalrenoverades i slutet av 70 talet, olika i olika rum, utförda samtidigt.
Du har helt rätt.
Den tabellen är rent värdelös och farlig helt enkelt.
Det är i princip fler fel än rätt, det är även fel på årtal osv.

Och det värsta är att den är tryckt i en bok som används som läromedel.
 
  • Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
N
Ja, min PEN från 1989 är i alla fall helt blå.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har helt rätt.
Den tabellen är rent värdelös och farlig helt enkelt.
Jag håller med. En totalt meningslös tabell som bara kan göra saker värre.
 
Duktigt trådlyft 😋
Men visst, frågan är ju fortfarande aktuell och svaret är fortfarande att man aldrig ska lita på färgernas "officiella" betydelse.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N N!klas skrev:
Ja, min PEN från 1989 är i alla fall helt blå.
Det var ett tag på ca 80talet som det cirkulerade en mängd idéer om vilken färg det skulle vara på PEN. Det var på den tiden man började övergå till 5 ledarsystem och det rådde stor förvirring angående PEN och färg. Det var då den inkommande HUVUDNOLLAN bytte namn till PEN
 
  • Gilla
N!klas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.