Jag undrar över vad jag kan använda för alternativt virke till mina takstolar eftersom konstruktionsvirke inte verkar finnas på byggmax på gotland.

Huset är 4.70 på bredden. 6m långt. Lutning från nock till hammarband 1.30 m

Jag undrar också om någon vet hur man med säkerhet vet vilken takstolskonstruktion som är lämplig, jag har fått olika förslag
1. Takstol med hanbjälke som har två "stöttor" som fästen mellan hanbjälken och de övre delarna. Spika/skruva fast allt med bleck.
2. Takstol med endast en hanbjälke och inga stöttor som sitter mellan hanbjälken och de övre takstolsdelarna. Bleck även här.
3. Använda ett annat material än k 24 och dubbla alla dvs som att sätta ihop två takstolar till en.
4. Takstol med endast en hanbjälke och inga stöttor som sitter mellan hanbjälken och de övre takstolsdelarna. Sätta ihop delarna med en plywood som limmas och sen skruvas istället för beck.
Vad är egentligen bäst?
Tacksam för svar d^_^b
 
Oftast tror jag att man beställer takstolar färdiga från en takstolsfabrik. Du ger måtten till fabriken, de konstruerar takstolen, ger dig färdiga beräkningsresultat (som du ändå måste ha till bygglovsmyndigheten som en del av kvalitetsplanen), och bygger dem åt dig.

Jag har personligen aldrig handlat takstolar, men det påstås vara förvånansvärt billigt.
 
De jag har pratat med har sagt att de knappt kunnat köpa virket till
samma pris som färdiga takstolar, isåfall så finns det ju ingen
anledning att bygga dom själva...

(Jag skulle aldrig våga chansa när det
gäller en så viktig bärandedel i ett hus)
 
Hör med takstolsfabriken i Lye.

www.takstolsfabriken.com även känt som 3house.

Snicken, KG Ahlqvist, och Björkmans har alla virke. Då får du till och med virke du kan använda.
 
Där vi bor råder det bygglovsfrihet... -Bara att sätta igång, inga papper behövs. Så sa dom på byggnadsstyrelsen, det enda kravet är att det nya huset inte är högre och större än huvudbyggnaden.
Jag tycker själv att det vore enklast att beställa färdiga takstolar, och jag har alldeles för lite kunskaper om hur man själv gör dem så det blir nog färdigbyggda ändå. Problemet är att det verkar ta ett tag innan de kan levereras.
 
finns en bok takstolsboken för detta
ett annat alternativ är att titta på färdiga ritningar på byggnader i samma eller något större storlek.

Vet att tex finja har några byggnader med ritningar på sin hemsida.
 
Mikael_L
Har det löst sig för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.