Jag gissar att det finns en uppsjö med olika datorprogram som arkitekterna kan jobba med. Vissa är svindyra och andra mer budget aktiga. Om arkitekten säger att han/hon jobbar med Googles Sketch-up bör man väl dra öronen åt sig, men är det någon som har koll på vad som är bra och dåligt? Finns det några varningsklockor?

Jag tänker - men det behöver ju inte alls vara rätt - att ensamma arkitekter inte har råd att använda de program som stora firmor använder och att man då "går miste" om att få en bättre uppfattning av hur en eventuell tillbyggnad skulle bli.
 
AutoCAD eller ArchiCAD beroende på inriktning
 
Sketchup är väl bra om man vill snabbt skapa sig en 3D vy av en tanke... Men det är inte ett arkitektprogram som går att använda för att skapa ritningar etc för vidare arbete.
 
Min arkitekt är över 70 år och använde papper och penna.

Han fick året träpris 2004 så nog kan man rita hus utan dataprogram även idag.
edit. Han var nominerad, han vann inte... :)
 
Tack för svar, och kanske särskilt till imported_Anders_S. Det blev en tankeställare till mig för mig!

/SK
 
Hemmakatten
Men det tar en fasligt lång tid att rita om för varenda liten ändring om man ritar för hand. Ännu värre om man betalar per timme.
 
Snailman
Jag ritade hela vårt hus i Adobe Illustrator, dvs. i 2D. Verktyget har jag arbetat med sedan 1988 så det blev naturligt att använda detta. 3D-biten lyfte jag upp i huvudet istället. Jag insåg ganska tidigt att det var onödigt arbete att skissa i 3D. Det är bara intressant om man behöver visualisera för någon som inte kan se huset "framför sig".
Kontruktionsritaren blev hur som helst överlycklig när han kunde lyfta mina filer rätt in i AutoCad med mer än 6 decimalers noggranhet. Fördelen var också att han applicerade mina 2D-lager på sin 3D-kontruktion(även om han jobbade i 2D). Alltså behövdde han inte vara orolig för att en 3D-skiss behövde kontrollmätas.
Huset blev alltså exakt som min förlaga måttmässigt, men även som vi hade tänkt oss idémässigt.
 
ArchiCAD är nog det mest intuitiva på marknaden av 3D-CAD programmen.
Sketchup funkar OK som ett skissverktyg och för enklare layouter. Om man inte tar sig tid att lära sig något av 3D CAD-programmen (ArchiCAD, Revit, Microstation) så inser man inte att det är ganska bakvänt att jobba i sketchup, speciellt när man ska göra ändirngar i modellen och inser att man inte byggt ett hus utan en..."grej"...fast det är kul med Sketchup...snygg presentation också!
 
Arkitekten som ritat vårat hus har ritat i Sketchup och det blir både 2D och 3D bilder. Har precis lämnat in och sökt bygglov och det är inga sämre eller enklare ritningar än från nått annat program. Mycket överskådligt och bra för att se huset hur det blir i verkligheten!
/Ulrik
 
  • scene24-svart.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Instämmer i att det inte är programmet som avgör seriositet. Finns säkert många begåvade arkitekter som av en eller annan anledning inte valt att inte investera 50 000-150 000 kr i dataprogram men likväl kan leverera bra underlag och hög kreativ och funktionell nivå.
Att jobba med tex Sketchup eller CAD-progr. handlar till stor del om visualisering för att man som köpare lättare ska kunna se slutresultat framför sig och inte ha missförstått planritningar.

Tycker att det som köpare är viktigare att titta på referensprojekt som arkitekten gjort och känna efter om det känns som början på en bra relation/dialog när ni träffar arkitekten. Lita på magkänslan.
 
Lätt att glömma att de dyrare programmen som Revit och ArchiCAD utgör kostnader som till stor del går att dra av för den yrkesverksamma arkitekten.

I övrigt är det väl som med slalomutrustning, cyklar, spadar och alla andra verktyg:
Om man väljer något med hög kvalitet, får man också något att växa in i - att kunna gå vidare med.

Google Sketchup är ett jättebra program förstås (körde en Sketchup-"workshop" för min då 8-åriga dotter och hennes klass förra våren, och efter en kort stund satt ungarna och ritade hus i 3D och hämtade in möbler från Internet...lärarna såg ut som fågelholkar förstås).

Den som väljer Revit, får naturligtvis betala oerhört mycket mer pengar än gratis, men det man får för pengarna är närmast oändliga möjligheter att göra allt från tidiga skisser till ritningar, visualiseringar och kalkyler. Det finns ingen bortre gräns för vad det programmet klarar! Jag jobbar själv som CAD-konsult inom byggindustrin och i och med Revit blev mitt jobb väldigt, väldigt mycket roligare.

Om jag som privatperson skulle välja ett program som är både någorlunda seriös och billigt, skulle jag välja Sketchup. Kanske i kombination med typ corel draw för att färdigställa rena ritningar (också väldigt billigt programpaket, med photoshop-kopian Photopaint som "bonus") - corel draw läser också dwg-filer.

Som yrkesman säger jag 100% Revit - det är helt klart det hetaste och mest aktuella cad-programmet. Autodesk är också tydliga i att detta är den plattform de vill se alla sina byggkunder använda.

www
 
Redigerat:
När jag arbetar brukar jag starta i sketch-up för att göra snabba modeller...det går även att importera modellerna till archicad om man vill jobba vidare på dem :)
 
Guru Cadhatma skrev:
... Autodesk är också tydliga i att detta är den plattform de vill se alla sina byggkunder använda.
...
Inte så konstigt. Det är ju ett system från Autodesk. :D
 
Det finns två versioner av SketchUp.
Dels den mer avancerade "SketchUp pro", dels sedan något år den enklare gratisversionen "Google-SketchUp". Fortfarande för ett drygt år sedan kostade pro ca 8 000 kr men sedan Google tog över har priset sjunkit till runt 3 000 kr.

Många arkitekter använder pro-versionen för att hyggligt snabbt göra snygga 3D-presentationer av objektet ur olika vinklar. Dessa är ofta en förutsättning för att kunna diskutera ett projekt med uppdragsgivare som har svårt att visualisera utifrån ritningar i 2D.
Det går som sagt att exportera, men även importera, bilder och filer till och från andra program.

F ö, även om dyr programvara är avdragsgill i yrkesmässig verksamhet så ska den fortfarande betalas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.