Hej!

Jag skulle vilja veta vilka hustillverkare som bygger med råspånt i innerväggar och liknande.

Jag har besökt hus där det känns som om huset ska "ramla ihop" när man går i trappen och önskar ett lite robustare hus.

Vad har ni för förslag på robusta hus?
 
Många (de flesta) hustillverkare kan stoppa råspont eller starka skivmaterial i väggarna om man bara säger att man vill ha det. Tycker inte man ska begränsa sig till de tillverkare som har det som standard.
 
Sävsjö Trähus.
 
Lövsta Trähus har oxå råspont som standard. Men som sagt, de flesta kan ju fixa det.
 
Trivselhus fixar det mot tillägg.
 
Vilka fördelar ser ni med råspont jämfört med andra träskivor?

Är det främst för att hänga upp saker på väggarna som man väljer råspont eller är det för att det är ett naturmaterial utan lim och annat?

Rodge ???
 
Kärnhus (litet företag i Småland) har råspont i väggarna.

Vi bor i ett äldre Myresjöhus (-76), med 30cm mellan reglar och "nåt" trämaterial i väggarna och ja, det är helt underbart att kunna skruva i väggen utan att man måste gå igenom hela pluggsortimentet först.

/Ulle
 
Vi bor i ett Modulenthus från 1998 och jag tycker att innerväggarna känns för ihåliga, det känns inte lika gediget som ett äldre hus.

Nästa hus vi bygger (om vi gör det) ska helt klart ha mer i väggarna än gips. Vet att Sjödalshus och Sävsjö har råspånt i väggarna som standard.

Däremot ser jag ingen nackdel med gipset för taveluppsättningar och dyl, det går bra om man använder gipsskruv.
 
Sjödalshus har väl spånskiva medan sävsjö har råspånt.
 
Willa Nordic har OSB-skiva i väggarna + Råspont i tak som standard.

//Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.