Är det några fler än SEB, FSB, Nordea eller Handelsbanken som erbjuder byggnadskreditiv?

 
Det gör det flesta. Länsförsäkringar, SBAB. Tror även Icabanken har det...?
 
Erbjuder SBAB byggnadskreditiv? Fick för mig att de inte gjorde det.
 
Carisma skrev:
Det gör det flesta. Länsförsäkringar, SBAB. Tror även Icabanken har det...?
SBAB tror jag inte gör det.

Länsförsäkringar gör det i vissa län. Det är ju egentligen 24 olika bolag och de har lite olika verksamhet och just vad gäller byggnadskreditiv (byggnadslån kallar de dem) kan det skilja sig mellan olika LF-bolag. Här i Västmanland ger de iaf byggnadslån.

ICA har jag ingen aning om.
 
Carisma skrev:
Det gör det flesta. Länsförsäkringar, SBAB. Tror även Icabanken har det...?
SBAB ger tyvärr inte byggnatskreditiv :( Vi hade lånelöfte hos dom på ett beg hus men nu när vi bestämt oss för att bygga nytt så var det bara att byta bank.
 
Utöver de banker som listades i första inlägget kan jag bara komma på Östgöta Enskilda Bank (Danske Bank).

SBAB gör det inte. Inte heller Länsförsäkringar, Kaupthing Bank eller Skandiabanken. Ialla fall inte i Stockholm.
 
NilssonC skrev:
Inte heller Länsförsäkringar
Se mitt inlägg. Många Länsförsäkringsbolag ger byggnadslån.
 
Se mitt inlägg  ;)

NilssonC skrev:
Ialla fall inte i Stockholm.  
 
NilssonC skrev:
Se mitt inlägg ;)
Fast det lät på dig som att LF antagligen inte hade byggnadskreditiv alls, så jag ville förtydliga för folk i andra delar av landet att det är ganska troligt att de erbjuder det hos dem.
 
Jag förstod att du ville förtydliga det för andra delar av landet. Men med tanke på ”noll-åttan” i trådskaparens nick misstänkte jag att han är från Stockholm (men jag la för säkerhets skull till en sista mening också i mitt första inlägg i den här tråden).

Men visst – att säga något generellt för samtliga banker inom en viss ”kedja” går inte. T.ex. finns det finns åtskilliga fristående (Förenings)Sparbanker, och jag misstänker att det finns de som inte beviljar byggnadskreditiv.

Mitt förslag är att ringa eller maila och fråga så många banker som möjligt. Så gjorde vi, och vi fick då snabbt en koll på vilka banker som var intresserade. Det visade sig då att Handelsbanken och Östgöta Enskilda var outstanding, SEB acceptabla och FSB mindre bra. Hur Nordea är vet jag inte - det lokala kontoret har fortfarande inte återkommit. Övriga banker vi kontaktade svarade och sa att de inte beviljade byggnadskreditiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.