Hej!

Jag är en relativt ny ägare till både radhus och sommarstuga.
Har försökt kolla lite vilka slags avdrag man kan göra då jag gjort enklare renoveringar och investeringar i både radhuset och sommarstugan.

Kan någon kunnig enkelt specificera upp vilka avdrag jag kan göra och när jag får göra dom(Vid försäljning, deklaration etc),hittar inget konkret.

Tex köpte jag en frystoalett till sommarstugan, är den avdragsgill?

Tacksam för svar!

//Michael Blomberg
 
Vid den årliga deklarationen kan du inte göra några avdrag alls, utan det är först vid en försäljning. Då kan du göra avdrag för förbättringar som gjorts sedan du köpte huset. Exempel på detta är nyinstallation av diskmaskin, byte av våtrumstapet till kakel etc. Så om en frystoalett är avdragsgill eller inte beror på vad som fanns innan.

Annars gäller "5-årsregeln". Kostnader för ommålning och tapetsering är avdragsgilla om det gjorts de senaste 5 åren och det innebär att huset är i bättre skick än när du köpte det.

Här finns lite mer info:
http://www.skatteverket.se/download/18.2a9d99b2110b7fcf5c080006298/32106.pdf

Ovanstående skrift gäller för försäljning av bostadsrätt, men i princip samma regler borde gälla för småhus.

En sista kommentar - spara alla kvitton!
 
Pepparkaka skrev:
Vid den årliga deklarationen kan du inte göra några avdrag alls, utan det är först vid en försäljning. Då kan du göra avdrag för förbättringar som gjorts sedan du köpte huset. Exempel på detta är nyinstallation av diskmaskin, byte av våtrumstapet till kakel etc. Så om en frystoalett är avdragsgill eller inte beror på vad som fanns innan.

Annars gäller "5-årsregeln". Kostnader för ommålning och tapetsering är avdragsgilla om det gjorts de senaste 5 åren och det innebär att huset är i bättre skick än när du köpte det.

Här finns lite mer info:
[länk]

Ovanstående skrift gäller för försäljning av bostadsrätt, men i princip samma regler borde gälla för småhus.

En sista kommentar - spara alla kvitton!


Hej!

Tack för svaret!
Ett par funderingar dock..

Kvitton? Dom flesta kvittona i dag är ett så dåligt format att efter något år eller 2 så är det blanka papper, dvs färgen försvinner.
Hur ställer sig skatteverket till det??

Innan jag satte in frystoa fanns det utedass, MAO det borde gå att dra av vid försäljning?

5års regeln hajar jag inte riktigt.
Betyder det att jag får bara dra av kostnader för ommålning och tapetsering om 5år om jag gör renoveringen idag?
Eller får jag bara göra avdraget om renoveringen är gjord inom en 5års period den dagen då jag säljer?


//Micke
 
Hemmakatten
5-årsregeln innebär att kostnaden måste vara nedlagt senast 5 år innan försäljningen. Frystoan måste anses vara en standardhöjande åtgärd och den kan du dra av från försäljningspriset innan reaavinstskatten beräknas.

Vad gäller kvaliten på kvitton håller jag helt med dig. Har också funderat på detta.Vi har MÄNGDER med kvitton då vi byggt hus. Många lär vara helt blanka inom ett par år. Har faktiskt funderat på att ringa skatteverket och kolla med dem. Hittills har jag iaf gjort ett enkelt bokföringsblad i excel (säkerhetskopia på DVD och som kan skrivas ut)och en pärm där alla kvitton tejpats upp på papper och där jag på pappret skrivit med kulspetspenna (arkivbeständig) vara/tjänst, datum och pris.
 
Jag känner precis igen problemet med kvittona. Har själv ett gäng som nu börjar bli svårlästa.

Jag vet inte vad som gäller, men jag tror att Skatteverket skulle hävda att du måste kunna visa upp kvitton. Att de som man får från affären bleknat är ditt problem, inte Skatteverkets. En möjlighet skulle kunna vara att scanna eller kopiera kvittot när det fortfarande syns vad som står på det. Men då är det ju inte ett originalkvitto längre...
 
I praktiken är inte skatteverket så petiga. Om de åtgärder du äskar avdrag för verkligen har utförts och kostnadsen förefaller rimöig, så behöver man överhuvudtaget inte ha några kvitton, så länge man bara öppet deklarerar att för kostnader på ex 100 000 för nytt kök 2004 saknas kvitton. Komemr fu däremot och hävdar att du byggt kök för 1,5 milj i en 60kvm "sockerlåda" från 30-talet så lär avdraget underköännas om du inte har kvitton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.