Jag undrar vilka armeringsklossa jag bör använda ? Plattan kommer att bli 13 cm tjock, golvvärme kommer att läggas in i den. Fick 40/50 klossar med men funderar om jag ska ha 60/70 klossar istället? Kommer att vara minst 2 golvbrunnar, kommer slangen för ytligt om jag använder 60/70 klossar? Vet inte hur mycket betong man bör ha ovanför golvvämen. Kommer att vara ganska mycket fall mot en av golvbrunnarna kan tilläggas.
 
hur tjock kommer plattan vara vid golvbrunnen?
 
Den blir ca 10 cm, 3 cm fall ungefär eftersom att det är 3 meter jag ska försöka slutta på...
 
Har inte kommit fram till vilka klossar jag bör ha än, hört på ett par olika ställen och dom verkar ha olika syn på saken. Finns det några experter här som kan komma med ett utlåtande ?
 
Använd 60/70. Runt golvbrunnen har du 60 och längre upp där plattan är tjockare så kör du med 70.
 
Realmuppen skrev:
Jag undrar vilka armeringsklossa jag bör använda ? Plattan kommer att bli 13 cm tjock, golvvärme kommer att läggas in i den. Fick 40/50 klossar med men funderar om jag ska ha 60/70 klossar istället? Kommer att vara minst 2 golvbrunnar, kommer slangen för ytligt om jag använder 60/70 klossar? Vet inte hur mycket betong man bör ha ovanför golvvämen. Kommer att vara ganska mycket fall mot en av golvbrunnarna kan tilläggas.
Distansfötterna (klossarna) använder man för att armeringsnäten ska hamna mitt i betongen. Så i ditt fall där plattan ska vara 130mm tjock borde 60/70 vara mest lämpligt.

Båda Wirsbos (uponor) och REHAUs golvvärmeslang (20mm) ska förläggas med minst 80mm täckande betong (dvs. i botten, ovanpå frigoliten och inte på armeringen). Detta bland annat för att värmen ska spridas så bra som möjligt.

Tänk också på att inte lägga golvvärme för nära golvbrunnar som sällan används (tex. under pannan), då vattenlåsen torkar snabbare.
 
Nu är plattan gjuten, använde 60/70 klossar till slut. Nu är det bara att låta det brinna ihop riktigt och fortsätta bygget.
Tack för alla svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.