A
Jag har en Boxer-box som tar emot den digitala signalen från TV-antennen på taket. Sen skickar jag in signalen via SCART till en RF-modulator som sänder ut en analog signal till en antennkabel. Antennkabeln förgrenas uppe på vinden till två olika rum i huset.

Nu skulle jag vilja utöka detta till att även innefatta ett tredje rum i huset och vill göra rätt. Man kan såvitt jag fattat det bygga antingen kaskadnät (seriekoppla) eller stjärnnät. Vilket typ av nät är bäst, kaskadnät, eller stjärnnät?

Med kaskadnät ska man tydligen använda sig av olika typer av antennuttag beroende på hur många antennuttag man vill ansluta. Om jag skulle koppla ett kaskadnät, vilka olika typer av uttag behöver jag då för dessa tre uttag jag vill koppla in?

Med stjärnnät behöver jag något som kan förgrena signalen till tre utgångar. Duger det med en vanlig splitter som man kan köpa på t.ex. kjell & Co t.ex. http://www.kjell.com/?item=39434&path=636500000,641000000,657000000,658500000 eller bör man använda någon annan typ om man ska göra det ordentligt? Det finns tydligen F-splitter, avtappare, DC-splitter och andra beteckningar som jag inte har en aning om vad det är för något?
 
Har du en central punkt du kan dra ifrån till alla rum tycker jag att stjärnnät är det bästa. Då slipper man fundera på uttag med olika utgångsdämpning etc. En vanlig splitter är vad du behöver. De andra används för satellit. RF-modulatorn borde orka med att driva alla uttag. Annars får man ordna med en förstärkare.
 
A
Just nu har jag en 1->2-splitter monterad på vinden så den kan jag enkelt byta ut till en 1->3-splitter. Om man gör så ska man då ha antennuttag med slutmotstånd på alla anslutningar eller spelar det ingen roll vilken typ av antennuttag man har?

Finns det några *bra* 1->3-spitterns att köpa någonstans, jag tycker de man köper på typ Classe är av urusel kvalitet?
 
Du ska ha ett uttag för stjärnnät, dvs ett med låg utgångsdämpning och inbyggt avslutningsmotstånd.

Generellt kan man säga att de flesta F-splitters etc är av ungefär samma kvalité. Det större problemet som jag ser det är de F-kontakter som skruvas på kabeln eftersom de efter en tid oxiderar mellan kontakten och kabelskärmen. F-kontakter som crimpas på med en tång är bättre men man behöver då investera i en tång för knappt 250kr och kontakterna går inte att återanvända.
 
A
Sådär, nu är det nästan klart. Tack för hjälpen!
Jag köpte en Televés splitter på Kjell & Co (http://www.kjell.com/?item=30322&path=636500000,641000000,657000000,659000000) 1->3 samt en utomhuskapsling.

Resultatet blev bra på 2 av uttagen men inte på det tredje. Anledningen är att det antennuttaget inte var ett slututtag. Jag testade med ett annat slututtag och då blev bilden perfekt. Jag har sett att det finns s.k. slutmotstånd (t.ex. http://www.kjell.com/?item=30449&path=636500000,641000000,656500000) skulle jag kunna använda ett sådan för att fixa till det nuvarande antennuttaget eller måsta jag köpa ett nytt med korrekt dämpning? Hur kopplar man in ett slutmotstånd?
 
Du kan använda ett slutmotstånd. Tänk bara på att uttagsdämpningen kan vara lite större i ett genomgångsuttag men det borde inte vara något problem. Slutmotståndet ser ut som en liten metallhylsa med en tråd i ena ändan. Detta skall sättas i anslutningen som har en pil som pekar utåt. Antennkabeln sätter du i den som har en pil innåt. Metallhylsan kläms alltså som om det vore skärmen på en kabel och tråden ansluts till centrumledarens skruv precis som antennkabelns så du måste nog justera längden på tråden. Lätt som en plätt, inga konstigheter! Televés splitter hade jag tänkt rekommendera eftersom du skruvar kablarna direkt i den i stället för att hålla på med dessa sabla F-kontakter. Bra val!
 
A
Jag köpte slutmotstånd idag och monterade i antennuttaget men det blev ingen skillnad på bilden. När jag testar med ett slututtag så blir bilden klockren men med nuvarande uttag (ELKO) är bilden grynig. Är det bara att gå och köpa nytt antennuttag eller finns det några bra idéer på hur jag kan fixa detta då slutmotstånd inte verkar fungera?
 
Grynig bild tyder på dålig signalstyrka och därmed lågt SNR (signal/brus förhållande). Kan bero på att uttagsdämpningen är stor i uttaget. Står det nånting på det?
 
Det är antagligen för stor dämpning i uttaget, så det blir till att byta insatsen.
 
Redigerat:
A
pefo skrev:
Grynig bild tyder på dålig signalstyrka och därmed lågt SNR (signal/brus förhållande). Kan bero på att uttagsdämpningen är stor i uttaget. Står det nånting på det?
14db står det.
 
Inge bra! Det uttaget är avsett att sitta i början på en slinga med många uttag där man då driver på med en förstärkare. Så det bästa du kan göra är att skaffa ett likadant som du har på de andra ställena.
 
A
Hmm, nu blir jag lite lätt förvirrad (inget ovanligt iofs), men ska jag verkligen ersätta de andra uttagen. Jag trodde det bästa vore att byta detta uttaget till ett slututtag?
 
pefo skrev:
Så det bästa du kan göra är att skaffa ett likadant som du har på de andra ställena.
Den här meningen kan tydligen tolkas på två sätt.
pefo menar precis det du själv tror, ersätt -14 dB uttaget med ett slututtag.

/Hasse
 
A
b_hasse skrev:
Den här meningen kan tydligen tolkas på två sätt.
pefo menar precis det du själv tror, ersätt -14 dB uttaget med ett slututtag.

/Hasse
Haha :) tolkade det tvärtom.
 
Skillnaden är hårfin men helt korrekt bör nog vara:

som du har på de andra ställena = likadant som sitter på de andra ställen till det som ej funkar.

som du har till de andra ställena = likadant som -14dB till de andra ställena.

men som b_hasse säger så var det den första betydelsen som jag menade! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.