Hej. Jag har via seriöst borrföretag beställt borrning för dricksvatten. Första hålet var snustorrt ( 100 m). Vi beslöt att borra ett nytt ca 25 m längre bort, samma sak. Borraren hade aldrig råkat ut för det under sina 30 år i branchen! Bergarten är skiffer som tydligen är olämpligt att ”trycka” i. Jag är helt sönderdeppad, någon som råkat ut för samma, eller någon som har nya idéer. Hej hej
 
B
Jag har hört att man kan beställa borrhålet med en garanti på ett visst flöde. Då flyttas ju risken till borraren. Men det är ju lite sent nu....
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Har du pratat med grannar om hur deras vatten är och hur djupa brunnar de har? SGU's brunnsarkiv med karta kan också ge en bra översikt över vilka brunnar som finns i området. Men vet att Skåne kan vara besvärligt när det kommer till borrade brunnar och vatten. https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
 
B BSOD skrev:
Jag har hört att man kan beställa borrhålet med en garanti på ett visst flöde. Då flyttas ju risken till borraren. Men det är ju lite sent nu....
Hej. Jag pratade med borraren om detta. Det tydligen en del kriterier som ska uppfyllas vid garanti, bla lämnas ingen garanti för borrning i skifferberg pga att skiffer kan man tydligen inte ”trycka” ( vilket man gör om inget vatten kommer efter borrningen) Har inte kollat, men det sa borraren till mig.VET jag att jag får bra med vatten så är jag beredd att betala mer pengar. Tack för ditt svar och engagemng!
 
J Josth skrev:
Har du pratat med grannar om hur deras vatten är och hur djupa brunnar de har? SGU's brunnsarkiv med karta kan också ge en bra översikt över vilka brunnar som finns i området. Men vet att Skåne kan vara besvärligt när det kommer till borrade brunnar och vatten. [länk]
Hej. Japp, har kollat och det varierar, men ALLA har fått vatten av samma borrföretag. Borraren är också ärligt besviken och förvånad. Grannarna 300m nedanför fick vatten vid 70 m, resp. 50 m ( området är landsbygd ). Tack för ditt intresse!
 
Här i bygden intill Frykesjöarna/ Värmland lär det ha borrats djupare än vanligt, när man inte fick vatten.
Man fick upp saltvatten!
 
H Hybro skrev:
Här i bygden intill Frykesjöarna/ Värmland lär det ha borrats djupare än vanligt, när man inte fick vatten.
Man fick upp saltvatten!
Precis, det är en av riskerna. Dessutom är det troligt att vattenmängden minskar radikalt.
 
När jag flyttade till nuvarande hus insåg jag att den djupborrade brunnens kapacitet inte var speciellt hög.
Dessutom manganflagor i vattnet.

Fick tag på en snubbe som kom och tryckte med egenbyggd bandburen utrustning, stor mobil kompressor, vattentank, tryckrör mm.

Han tryckte från tre olika nivåer. Använder en speciell manschett som stod emot trycket.
Har kvar uppgifterna om hur stort trycket blev.

Fick mycket mer vatten, som dessutom var rent.

Han berättade att i vissa fall fick man skicka ned några hinkar sand om vatten flödet var litet. Sand som fördes in sprickorna i berget vi tryckningen.
Överblivet spolades sist av allt upp.

Allt detta gjordes 1995.

För typ 5 år sen spolade vi hålet igen, utan tryckning, för flödet var ok. Väl värt pengarna.

Men som TS nämnde, det kanske beror på vad det är för material i berget om det går att trycka.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
När jag flyttade till nuvarande hus insåg jag att den djupborrade brunnens kapacitet inte var speciellt hög.
Dessutom manganflagor i vattnet.

Fick tag på en snubbe som kom och tryckte med egenbyggd bandburen utrustning, stor mobil kompressor, vattentank, tryckrör mm.

Han tryckte från tre olika nivåer. Använder en speciell manschett som stod emot trycket.
Har kvar uppgifterna om hur stort trycket blev.

Fick mycket mer vatten, som dessutom var rent.

Han berättade att i vissa fall fick man skicka ned några hinkar sand om vatten flödet var litet. Sand som fördes in sprickorna i berget vi tryckningen.
Överblivet spolades sist av allt upp.

Allt detta gjordes 1995.

För typ 5 år sen spolade vi hålet igen, utan tryckning, för flödet var ok. Väl värt pengarna.

Men som TS nämnde, det kanske beror på vad det är för material i berget om det går att trycka.
Grattis till att det löste sig! Det är nog det där j….a skifferbergets fel att man inte kan trycka!😡. Funderar på att göra ett tredje hål 150 m ut på grannens åkermark(om han går med på det). Problemet är dels massa pappersarbete med servitut, OCH ett skyddsavstånd på 12m runt hålet som inte får gödslas eller ogräsbekämpas mm, lite struligt för bonden alltså! Men hoppet är det sista som lämnar, så…… Tack för din input.
 
Karrock
Ö Österlenare skrev:
Hej. Japp, har kollat och det varierar, men ALLA har fått vatten av samma borrföretag. Borraren är också ärligt besviken och förvånad. Grannarna 300m nedanför fick vatten vid 70 m, resp. 50 m ( området är landsbygd ). Tack för ditt intresse!
Har alla brunnar som är grundare än 100m?
Har ni pratat om att grada brunnen, dvs luta den. En geolog kan kolla på sprickriktningarna i berget och så försöker ni borra tvärs dem.
 
Karrock Karrock skrev:
Har alla brunnar som är grundare än 100m?
Har ni pratat om att grada brunnen, dvs luta den. En geolog kan kolla på sprickriktningarna i berget och så försöker ni borra tvärs dem.
Intressant. Ska kolla upp lite mer på ditt förslag. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.