Hej

Är hantverkare själv och figurerar därför inte här under eget namn, pga reklamförbudet.
Till min fråga!

Jag tillverkar specialsnickerier och får därför ganska ofta förfrågningar från privatpersoner. För några år sedan läste jag in mig på ABS95 (som senare uppgrderats till ABS05 och sedan till ABS09). Det har gått utmärkt att genomföra entreprenader utifrån avtal som baserat sig på ABS. Vid mindre projekt har jag även använt Hantverksavtalet09.

Nu har jag en möjlig beställare som tycker att jag istället skall använda ABT. Detta fast han själv handlat upp el och vatten.

Undrar om det skett förändringar under det senaste åren som gör det vettigt. Förut, innan de lagstiftade om saken och införde ABS05, så var ju ABS95 obligatoriskt och gick inte att förhandla bort. Vare sig vi gillade det eller ej så var det den som gällde.
Är den regeln borta idag.

I så fall så har konsumenterna fått ett sämre skydd än de hade tidigare med den äldre lagstiftningen. Är de allmänna avtalsvilkoren föremål för förhandling så krävs det en helt annan kunskap för att köpa en entreprenad.

Så... Vilken regelsamling bör användas vid köp av inredning från ett snickeri? ABS, eller ABT?

VH/Findus
 
ABS och Hantverkarformuläret är avtalsformulär som tagits fram specifikt för avtalsförhållande mellan privatkonsument och företag. Avtalen tar hänsyn till innehållet i konsumenttjänstlagen och är därför att föredra för ert avtalsförhålande. Om det bara handlar om en leverans av material kan man även använda AA05.

ABT är ett avtalsformulär som tagits fram för totalentreprenader mellan två företag. Denna täcker inte in konsumenttjänstlagen alls. Om det handlar om en leverans så använder sig två företag av ABM sinsemellan.

Jag tycker att man skall följa branschrekommendationerna och använda sig av de avtal som är avsedda för konsumenter. ABT är helt olämplig i denna situation.
 
Hej

En fråga: Är det dessutom inte så att om man använder ABT så är den tillämplig i de delar som är till min (konsumentens) fördel men inte annars?
Eftersom ABT inte är en lag medans konsumenttjänstlagen är det...

Mvh Wasa
 
Wasa skrev:
Hej

En fråga: Är det dessutom inte så att om man använder ABT så är den tillämplig i de delar som är till min (konsumentens) fördel men inte annars?
Eftersom ABT inte är en lag medans konsumenttjänstlagen är det...

Mvh Wasa
Nej, men det vore hemskt praktiskt som konsument om det vore så :wow:.

Konsumenttjänstlagen gäller som du skriver. Men lagen gäller bara vissa specifika delar. Övrigt får man avtala om. Och i den del som inte täcks av konsumenttjänstlagens regler gäller det oavsett om det är till fördel eller nackdel för konsumenten.

Annars vore det ju klockrent att avtala om ett husbygge men vägra betala eftersom paragrafen om betalning är till nackdel för mig = min plånbok blir mindre :D.
 
det jag lärde mig tidigare när jag jobbade med ABS95. Den var ju inte lag. Det innebar att den inte gicka att ändra i, eller avtala bort alls. Det var ett avtal mellan byggbranchen och konsumentverket som gällde generellt oavsett vad man sedan själva avtalat om. jag känner till några fall där det blivit en kalldusch för företag som trott att det går att göra lite hur som helst med privatkunder.

Nu när det är lag. Betyder det att det går att avtala bort bestämmelser?

Wasa pekar på en väsentlig punkt. När lagen går före avtalet så är ABT orimligt i överenskommelser med enskilda konsumenter.

Har sett att skrivningarna i ABS95 mildrats en del. Där stod det att om omständigheter som entreprenören "bort" kunnat förutse orsakar merarbete så skall det ingå i ett överenskommet fast pris. Det gjorde att det var i stort sett omöjligt att ens ha skrivningen 'fast pris' i ett avtal med en enskilld konsument.

VH/Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.