Hej!

Tänkte plantera lite vildsmultron från mitt sommarställe hemmavid i en s k odlingskrage. Vilket jordslag skall jag i så fall använda? Är det något särskilt att tänka på?
Tacksam för svar!
 
Det går nog bra med vilken näringsrik jord som helst. Blanda eventuellt i lite sand eller grus. Sen gillar smultron fosforrik näring. Typ stallgödsel el. benmjöl.

Värt att veta om vilda smultron är att de sätter revor så de tar snabbt över hela lådan. Sen ger vilda smultron bara en skörd. Sen får man vänta tills nästa år!
Vill man ha bär kontinuerlig så kan det vara värt det att skaffa några "ovilda" plantor!
 
  • Gilla
Hobbysnickarglädje
  • Laddar…
Rätt stor andel sand tror jag är bra med tanke på hur det ser ut på banvallen där det växer som bäst.
 
Tack! Är det skuggrik eller solläge som är bäst? Vildsmultron är något speciellt tycker jag och lite svårt att hitta numer, i alla fall här i Bohuslän. De här har jag hämtat från Värmland.
 
sol-sol-sol!
 
  • Gilla
Hobbysnickarglädje
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Rätt stor andel sand tror jag är bra med tanke på hur det ser ut på banvallen där det växer som bäst.
Ja och framförallt se till att din odlingsbädd är väldränerad!
 
  • Gilla
Hobbysnickarglädje
  • Laddar…
Jag har mängder av vildsmultron här, och de växer under vitt skilda förhållanden. Sol eller skugga, öppet eller trångt, magert eller näringsrikt. Bäst verkar det vara i halvskugga bland andra örter inne under stora träd, de verkar konkurreras ut av gräs. Det här är just Bohuslän, så de finns kvar här på vissa håll i alla fall.
Jag har även ett par odlade sorter, dels en vit som är god och så har jag den välkända "Rügen" som ger väldigt stora bär men de är inte lika goda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.