Tänkte göra lite vildmarkspanel och sätta som tak i en stuga som jag har på tomten. Jag och min bror kapade lite aspar idag och nu fundererar jag på bästa väg framåt.

Ska jag barka direkt eller ska jag vänta tills efter kapning?

Hur snart bör jag kapa nu efter fällning?

Hur länge ska brädorna torka innan jag kan hyvla och montera dom?

Jag antar att det är olämpligt att hyvla dom och sen lämna dom för länge innan montering? Tänker att de riskerar att bli smutsiga t.ex
 
Såg upp dem så snart som möjligt. Barka kan du gott göra efter. Betydligt mkt lättare.

Lägg på strö och låt torka. Torkar fort nu på våren. Du bör vänta tills virket nått ner till 16%fuktkvot innan hyvling och uppspikning. Behöver inte vara möbeltort i ditt fall då det ju ska vara vildmarkspanel vilket är mkt mer förlåtande än annan panel för krympning.

Det värsta med aspen är väl kupning, men främst att det slår sig när det torkar.
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Hur tjocka ska man kapa bitarna om man vill att de ska bli ungefär 20 mm när hyvlade?
 
Nu har jag kapa, blev väl ungefär 80 bitar och då valde vi att spara 3 stockar som inte var så vackra. Det var jag, pappa (70 år) och sågverkschefen (75 år) som fixade det på ungefär 3 timmar. Helt ok tycker jag eftersom vi också barkade det vartefter. Nu får det torka under tak så att det torkar sakta. Har spänt ihop paketet med 3 spännband så jag hoppas att det inte slår sig så mycket.

Skogsmaskin lastad med timmer vid ett fält under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träplankor staplade på vagn i sågverk eller snickeri, säkrade med spännband, inomhusmiljö, dagsljus synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Octavianus och 1 till
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Nu har jag kapa, blev väl ungefär 80 bitar och då valde vi att spara 3 stockar som inte var så vackra. Det var jag, pappa (70 år) och sågverkschefen (75 år) som fixade det på ungefär 3 timmar. Helt ok tycker jag eftersom vi också barkade det vartefter. Nu får det torka under tak så att det torkar sakta. Har spänt ihop paketet med 3 spännband så jag hoppas att det inte slår sig så mycket.

[bild]
[bild]
Hur gick det slog dem sig mycket
 
M mattias morsky skrev:
Hur gick det slog dem sig mycket
Har inte använt dom än faktiskt. Det är fortfarande fastspända som ett paket så kan inte se om de slagit sig förrän jag tar bort spännbanden. Dock kan jag se att de verkat spruckit ganska mycket i ändarna så jag antar att eftersom virket inte kan vrida sig så spricker det i ändarna istället.

Tyvärr så har det också blivit svartmögel på sidorna och eftersom jag tänkte använda dom okantade så blir det problematiskt. Hoppas att det kanske går att tvätta bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.