Jag köpte hus förra hösten (-09). Jag köpte det via Svensk Fastighetsförmedling och jag vill förtydliga att detta är min personliga åsikt och att ni får skaffa er en egen!

Vi köpte ett gammalt hus i ett fint område som var delvis renoverat med ägaren hade gått bort och vi köpte det då från ett dödsbo.

När vi var och tittade på huset så såg allt jätte fint ut, det enda som var kvar var att renovera badrummet. Det var det som mäklaren sa till oss "Det är bara att renovera badrummet!" Det var det inte...

Jag är väl medveten om att vi hade skyldighet att besiktiga huset!
Men... när vi tog detta på tal med mäklaren (just för att komma i kontakt med en besiktningsman) sa hon "Nä detta är ett dödsbo, ni kan inte kräva några pengar om ni hittar fel senare för den ansvarige ägaren är ju död."
Efter vidare samtal med mäklaren kom vi fram till, på det hon sa, att inte besiktiga för att:
A) Huset är gammalt och vi kan inte förvänta oss att det ska vara i ett bra skick. (Delvis sant dock.)
B) Vi kan inte kräva något från någon om det skulle vara något eftersom det var dödsbo och eftersom allt var nyrenoverat utom badrummet så skulle det ju inte behövas.
C) Pga ovanstående så rådde hon oss att det även då var onödiga pengar för oss.


Jag pratade faktiskt med en advokat kring detta när vi upptäckte följande:

A) Husets nya grund var gjuten betong direkt på jorden och sen golv på det.
B) Stenväggar med isoleringen direkt emot.
C) En gigantisk skorsten som kunde rasa när som. (Expertutlåtande på detta faktum.)
D) Ingen luftspalt i tak.
E) För dåliga och i stort sätt inga takstolar alls. Det som fanns bestod av brädor.
F) Massor med fuktskador där även djur härjade. (Utlåtande från Anticimex.)
G) Ingjutna nedre bärande balkar dvs dessa var nästan helt uppruttna.

Jag tog allt till advokaten som informerade mig om följande:
Klart du kan dra detta till rätten, men tänk på:
A) Ni har inte besiktigat fastigheten.
B) Ni har köpt huset billigt jämfört med kringliggande hus. Visserligen utan el, vatten och avlopp med dessa kostnader gör ändå inte att ni når upp över ett normalpris för en fastighet i detta område.
C) Det är i stort sätt ord mot ord, och man vinner sällan. (Och en förlorad rättegång kostar mycket pengar och hemförsäkringen täcker max 200 000kr av detta.)

Vi tog dit en mäklare i hopp om att sälja det och han halverade värdet direkt utan att veta vad vi fått veta, för att det var helt enkelt inte värt mer enligt honom.

Vi gav oss därmed direkt...vi beslöt oss för att försöka fixa huset istället för att sälja det med stor skuld och har därför nu, efter nästan 1,5 år, gjort följande:
A) Grävt ut hela grunden, gjort ny isolerad med värmeslingor.
B) Rivit alla innerväggar.
C) Rivit allt innertak.
D) Rivit hela golvet på övervåningen.
E) Rivit hela taket med "takstolar" och allt.
F) Byggt ett nytt tak med frisk isolering och luftspalt.
G) Gjort nya innerväggar med ny fin isolering och gips, både på över- och undervåningen.
H) Satt upp nya innertak, både på över- och undervåningen.
I) Lagt nytt golv, både på över- och undervåningen.
J) Satt nytt kök.
K) Gjort en ny tvättstuga.
L) Gjort ett nytt badrum.
Och mycket, mycket mer!

Förstår ni nu att jag råder er att besiktiga fastigheten - trots vad än någon än säger till er! Bara tänk er framför er det jag såg en morgon nu för ett par månader sedan:
Regnet öser ner, jag kör in på tomten... Ser fyra väggar med blå presenning som tak och upptäcker att halva en långsidan är borta. (Den var också rutten och fick bytas.) Inget av vad jag såg den första gången jag var där är kvar, inget alls! Du vill INTE uppleva det!

Till sist; Ja klart att jag är något bitter på mäklaren. Men nu är det snart klar, men inte innan julafton... Och ja, varför rev vi inte bara huset och satte upp ett nytt? Det var tydligen Q-märkt. (Något vi kallar det, det är inte K-märkt men det är med över en speciell inventering över viktiga hus i kommunen) så vi fick helt enkelt inte riva kåken. Men ja, sånt är livet - vi har ju snart rott detta i land!

Tack till Handelsbanken för att ni ställt upp! Jag förstår att det inte är lätt att låna ut så mycket pengar till ett par där den ena jobbar och den andra studerar. Återigen - tack!
 
Mäklaren skall ni klämma åt. En mäklare är skyldig att försöka få köparen att uppfylla sin undersökningsplikt. Mäklaren kan inte tvinga en köpare att göra en besiktning. Men får absolut inte uppmana en köpare att hoppa över besiktningen.

I det här falletså var ju rådet desutom helt ologiskt. Just när du köper av ett dödsbo så gäller det verkligen att hitta alla fel INNAN man köpt huset. För i praktiken kan du aldrig stämma säljaren för ev dolda fel senare. De flesta av de fel du berättat om låter som saker även mäklaren borde kunnat se utan att blanda in en besiktningsman. Dvs mäklaren har troligen medvetet lurat er.

Anmäl till fastighetsmäklarnämnden, de kommer att antingen avregistrera mäklaren eller pricka.
 
Redigerat:
Besiktning gör man väl lika mycket för sin egen skull så att man verkligen vet vad det är man köper?
 
Det är väl ÄNNU viktigare att besikta när man köper från ett dödsbo just pga att man kan inte komma i efterhand med dolda fel anspråk.
Det låter som ni är unga. naiva och lät er köras över av mäklaren, det är sorgligt men mäklaren har procent på försäljningssumman.

Samtidigt låter det som ni är unga och starka och har lyckats ro det hela i hamn. Hoppas ni kommer att trivas och bo bra.

Protte
 
Vi har köpt av ett dödsbo - Självklart fick vi möjligheten att själv besikta huset men fick samma besked som ni, att vi inte kan komma att kräva ersättning då det är ett dödsbo som äger fastigheten om fel uppmärksammats.
Nu genomfördes av säljaren en Anticimex besiktning och jag kikade själv på en del saker som el, fukt och avlopp innan kontrakts skrivning.

Nu 10 dagar in i rivningsarbetet/bygget har inga nya överraskningar dykt upp utan allt flyter på enligt förväntan och till det bättre i många fall.

Men har ni er drömkåk idag? Visst ni fick lite väl mycket på era axlar men kanske ni skapat er drömkåk såhär 1.5år senare?
 
Jo man kan komma åt ett dödsbo. Är dödsboet stängt och avklarat är det jobbigt men de som tagit del av dödsboet får helt enkelt betala tillbaka. Det dödsbo som vi köpte vårt från var dansk och det var lite klöddigare. Men mäklaren borde verkligen inte gjort som hon gjorde, det var hennes första objekt, så man kan ju tycka vad man vill.

Vi har helt klart fått vårt drömhus men jag kan ju tillägga att det får fogarna att knaka i ett förhållande när man går igenom något som detta projektet, och dessutom helt ovetande vad man gett sig in på.

Ja, vi var unga och naiva. Jag har ju lärt mig något och vet vad jag ska inte ska göra nästa gång, om det blir en nästa gång. :)
 
Jösses vilken mardröm! Maximal "otur" i alla led. Klantigt av mäklaren att inte rek. besiktning. Antagligen skulle ni kunna få henne prickad. Okunskap eller girighet spelar kanske roll på hur man ser på saken. Skyddad kåk som inte får rivas .. jösses alltså. Men skönt att ni rodde hem det med hälsan och psyket i behåll. :)
 
Vi sålde min fars stuga efter att han hade gått bort och dels gjorde vi en säljarbesiktning, med "dolda fel försäkring", och dels gjorde köparna en egen besiktning, just för att det var ett dödsbo och allt skulle vara klarlagt så mkt som möjligt...


Dessutom är det ju så i många fall att det är svårt att få fram mkt info om ett hus om ägaren gått bort - man saknar ju den med mest kunskap om huset...

/K
 
C
Det är i såna här trådar det ska finnas "Före", "Under" och "Efter"-bilder.
 
Det KAN gå att få ut pengar ur ett dödsbo. Det beror på om "skulden" kan anses ha existerat vid tillfället när dödsboet skiftades. Dvs om köparen har hunnit ställa krav på dödsboet, då skall dödsboet egentligen reservera pengar för att täcka kravet, för den händelse att kravet håller även genom en rättslig hantering.

Men om det inte finns några krav eller skulder vid skiftestillfället så skall det inte gå att riva upp skiftet.
 
Besiktiga ett hus skall man göra före köpet så att man vet att priset blir rätt. Extra viktigt när man inte kommer att ha en fysisk motpart.

Så vill jag ha det när jag säljer mitt hus. Köparen skall veta exakt vad han köper till det pris han betalar. Efter köpet vill jag som säljare inte höra ett knyst om dolda fel och krav på kompensation.
 
valter53 skrev:
Så vill jag ha det när jag säljer mitt hus. Köparen skall veta exakt vad han köper till det pris han betalar. Efter köpet vill jag som säljare inte höra ett knyst om dolda fel och krav på kompensation.
Då hjälper ju tyvärr inte en besiktning. Dolda fel är ju sådant som besiktningsmannen inte hittar.

En friskrivningsklausul däremot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.