Hur viktigt är det med dagsljus vid spisen?

Jag vill skjuta min spis mot väggen där enda fönstret sitter, vilket innebär att vinkeln med ljusinsläpp på spis minskar. Fönstret/köket ligger i nordöst idag, så det är inte det ljusaste köket.

I det skåplösningsbästa förslaget förskjuts spisen 40 cm mot väggen. Se bild.

Jag är rädd att det blir mörkt vid spisen. Är det viktigt att ha dagsljus vid spisen?
 
  • kök2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker inte det. Man har ju belysningen i fläktkåpan. För mycket sidljus utöver det kan t o m vara irriterande ibland. Men det finns säkert många aspekter man kan lägga på det, smaksaker också.
 
Jag hade en lägenhet en gång där diskhon var under fönstret, det var perfekt för man spenderar ju en hel del tid där (när man inte har diskmaskin), spisen var då alldeles brevid.

Nu har jag fönster mot norr och ljuset snett in bakifrån och jag tycker det är på tok för mörkt så jag kör med fläktbelysningen och ljuslister som sitter under överskåpen på båda sidor.
 
Halva året är det mörkt ute när jag står vid spisen...
 
Se upp för sol i ögonen i köket, mycket irriterande. Vi har ett fönster i köket och på sommaren från 6-8 ungefär får alla som sitter vid en sida vid bordet solen i ögonen. Människor reagerar olika på solljus i ögonen, men i kombination med att gå upp tidigt vid 6 är detta bland det värsta jag vet, riktigt obehagligt. 4 timmar senare sitter jag gärna ute på altanen och njuter i fullt solsken.
 
Dagsljus och sol är ju inte alltid samam sak. Men jag håller med, ljus är bra i köket, solljus dåligt. Så du kan säkert fixa bra belysning över spisen utan att det behöver vara ett fönster.

Att kunna diska och titta ut är ju alltid trevligt, så jag skulle också välja att sätta disken nära fönstret och spisen längre bort, vilket jag faktiskt också har gjort.

En annan fördel med att inte ha för mycket dagsljus vid spisen är att eventuella oljor och vinägrar som i alla fall jag gärna har stående där inte får onödigt mycket ljus på sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.