É
Jag ska lägga underlagsduk innan jag lägger Lindab SRP eller Plannja Trend plåt. Problemet är att taket är 12,55 meter så en 25m-rulle blir ju aningens för kort. Och jag kan väl inte köpa massa rullar och hoppas de tagit till lite extra på rullen.

Men när jag läser instruktioner för Anticon Coverall så verkar det inte så noga att man går ändå ut. Någon som känner till detta? Se vänstra bilden på första sidan, verkar mest som man ska gå ut tillräckligt från fasaden:
https://www.langastra.se/produktfiler/monteringsanvisningcoverall.pdf
Schematisk illustration av plåtbeslag på träkonstruktion med måttangivelse. (Byggkonstruktion, tätning, arkitektur)
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enda saken är att de visar takpannor istället för plåt men spelar det någon roll?

Coverall är annars den enda jag ser som säljs på 40m-rulle vilket passar okej delat med tre våder, men om man faktiskt kan lägga enligt deras anvisning så kunde jag välja bland fler tillverkare som har 25m-rullar.

Ska avsluta enligt detta sätt:
3D-illustration av ett byggelement, troligen en vägg- eller taksektion, med dimensioner och monteringsdetaljer markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I värsta fall kan jag kapa taket 5cm till 12,5m men ska man ha uppvik räcker det ju ändå inte, om inte rullarna har ett par cm tillgodo.
 
É
Visserligen visar de en del utan råspont men nåt sånt har man väl sen på överhänget vid gaveln. Eller är det en helt annan metod på tak som visas?
 
K
Kapa bort 2 m i slutet på första rullen och fortsätt skarva löpande? Då kommer det blir bra och du får inga generalskarvar. Hur många våder har du räknat att du behöver? Lär knappast gå jämnt ut eller?
 
  • Gilla
Düsseldorff och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
K kniv skrev:
Kapa bort 2 m i slutet på första rullen och fortsätt skarva löpande? Då kommer det blir bra och du får inga generalskarvar. Hur många våder har du räknat att du behöver? Lär knappast gå jämnt ut eller?
Håller helt med, man ska inte hitta på problem som inte finns.
 
É
Jag har aldrig lagt tak förut så vill slippa skarvar helt, var min tanke. Sen blir det visserligen ränndalar på ena sidan. Plåtslagarna säger ju klicktak är värdelösa så bra med tätt underlag…

Taket är 3,8x12,55 på varje sida (sadeltak) så blir bara 3 våder per sida. Men får väl köra på Coverall då. En 40m-rulle per sida blir knappt spill av och sen en extra 20m-rulle för övrigt vid lilla taket med ränndal och sånt. Knappt 3000kr för 40m på plåtgrossisten är väl ok. Typ billigare än att lägga papp YAP2200 som annars finns i 15m-rullar men väl är sämre underlag.

Verkar inte vara nån som tycker Tectis variant att inte gå hela vägen är en bra idé.
 
Redigerat:
Rickard.
Så du föredrar ett sämre material utan kortskarvar? Coverall är någon sorts tunn duk som såklart inte alls kommer täta runt skruvar/spikar på samma sätt som en mycket tjockare asfaltduk/papp, kan såklart ändå fungera men jag tycker det är ett fektänk.
 
É
Rickard. Rickard. skrev:
Så du föredrar ett sämre material utan kortskarvar? Coverall är någon sorts tunn duk som såklart inte alls kommer täta runt skruvar/spikar på samma sätt som en mycket tjockare asfaltduk/papp, kan såklart ändå fungera men jag tycker det är ett fektänk.
Okej vad rekommenderar du för typ då? Sadeltak 27 grader och ett mindre mötande sadeltak 10 grader.

Om jag minns mina tankebanor rätt tänkte jag först köpa YAP2200 men sen såg jag i manualen att det var typ det sämsta alternativet enligt Icopal, kolla sida 3 i länk. De rekommenderar underlagsduk istället. Eller YEP2500 visserligen men är ju så dyr. Och då duken verkade lätt att lägga och 1,5m hög så blir det färre skarvar/våder. Kanske kan häfta med. Till och med Plannja säljer ju den som sin egen produkt (fast är Tectis) så borde ju funka tänkte jag.

https://www.bauhaus.se/media/pdf/4357285A_2.pdf

Och se 1:39 in i denna reklamfilm vad bra den är mot papp:
https://www.google.com/search?q=pla...#fpstate=ive&vld=cid:cdaa4748,vid:mtD3mNa6nac

Men vad hade du rekommenderat då för en som är lite dumsnål och har svårt se värdet i dyra YEP2500?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Så du föredrar ett sämre material utan kortskarvar? Coverall är någon sorts tunn duk som såklart inte alls kommer täta runt skruvar/spikar på samma sätt som en mycket tjockare asfaltduk/papp, kan såklart ändå fungera men jag tycker det är ett fektänk.
Duken i första illustrationen hänger väl fritt mellan ströläkten, så då bildar ju duken sina egna ränndalar sas.
 
Rickard.
Jag vet egentligen inte vad jag skulle rekommenderar för klicktak, man kan argumentera för samma som planplåt vilket är dom dyraste (Yep 2500 eller Yep 1800 "Steel").
Personligen hade jag nog snålat och använt haloten 380(Yep 700) eller motsvarande för jag tror dom är tillräckligt bra och ruskigt enkla att jobba med, yap 2200 tycker jag också är ett bra val med dold infästning då den pga relativt stora asfaltmängden är bra på att täta skruvarna. Jag skulle aldrig rekommenderar någon duk helt utan asfalt annat än på frihängande underlagstak.

Siffrorna du ser här är alltså produktens vikt/m2.(kan ses som samma sak som tjocklek eller bara mängd asfalt)
 
Redigerat:
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
K
Tycker du verkar extremt dumsnål här. Du ska lägga om 100kvm (?) tak. Och vill gena i kurvorna för att tjäna ihop en tusenlapp eller så. Det är inget problem att skarva, extremt lätt och finns otaliga instruktioner, bilder och videos på nätet. Så att välja en sämre lösning bara för att man är rädd för ett visst moment, ja då kanske man ska fundera på att lägga ut hela skiten på entreprenad istället. Att kapa taket 5 cm för att få duken att räcka på mm är också verkligen att hoppa över ån efter vatten. Tänk till lite extra, och gör takläggningen ordentligt med marginal. Då håller det också i längden.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
É
Att kapa taket är inte så konstigt som det låter, det sticker ändå ut lite för mycket än man nog får (60cm) så ska ändå kapa lite före jag sätter vindskivor. Men jag har kikat lite på de där dukarna och Coverall och andra verkar köra med nån dubbelhäftande tejp i ränndalar och annat vilket inte känns bra.

YAP2200 rekommenderar inte ens Icopal själva och Haloten 380 skriver lite otydligt men jag tolkar det som mer för plåt på läkt, inte plåt direkt emot. Så jag tänker mig helst Icopal Flexisteel som finns i 13m längd men tyvärr ovanlig/dyr så får kanske bli Isosteel istället. Båda YEP 1800.

Men måste man verkligen ha ett underbeslag mot råspont i ränndal innan man lägger papp? Med dukarna behövdes det ej. Rör sig träet så mycket att det spricker upp eller vad är orsaken?
 
Rickard.
É ÉlPon skrev:
Att kapa taket är inte så konstigt som det låter, det sticker ändå ut lite för mycket än man nog får (60cm) så ska ändå kapa lite före jag sätter vindskivor. Men jag har kikat lite på de där dukarna och Coverall och andra verkar köra med nån dubbelhäftande tejp i ränndalar och annat vilket inte känns bra.

YAP2200 rekommenderar inte ens Icopal själva och Haloten 380 skriver lite otydligt men jag tolkar det som mer för plåt på läkt, inte plåt direkt emot. Så jag tänker mig helst Icopal Flexisteel som finns i 13m längd men tyvärr ovanlig/dyr så får kanske bli Isosteel istället. Båda YEP 1800.

Men måste man verkligen ha ett underbeslag mot råspont i ränndal innan man lägger papp? Med dukarna behövdes det ej. Rör sig träet så mycket att det spricker upp eller vad är orsaken?
Det är onödigt lurigt med rekommendationer på underlagspapp då icopal, mataki m. f. går helt efter AMA hus vilket har rätt konservativa rekommendationer medans det såklart är fritt fram att skita i det och skriva egna rekommendationer som jag vet plannja håller på med. Jag tycker inte AMAn är helig eller allvetande men det gör det väldigt snurrigt att försöka fatta vad som är vad. Jag vet inte om klicktak är avhandlat över huvud taget i AMAn men det kanske nån av "våra" plåtisar vet om.

Både YAP 2200 och Haloten är enlig AMAn för plåt/pannor på läkt men om coverall uppfyller något för att rekomenderas av AMA så skulle det troligtvis bara vara som frihängande mellan takstolarna under läkt och plåt/pannor.

Priserna på underlagsduk/papp brukar vara väldigt förhandlingsbart på proffsbutikerna vilket kan göra det svårt att jämföra, inte ovanligt med riktigt fulpriser om du frågar mig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.