Om ni tänker beställa måttbeställda bänkskivor till ett IKEA kök är det viktigt att veta följande.

Faktum stommarna är 2mm smalare än vad man kan tro. ex. är 600mm stommarna i verkligheten 598mm och täcksidorna är inte 18mm utan trä-sidorna är 13mm och dem vita är 14mm

Detta är inget som säljarna på IKEA vet om/bryr sig om när dem räknar ut längden på bänkskivorna, i mitt fall innebär det att skivorna blivit 6-13mm för långa och inte passar då dem skall monteras i L-form.
 
När jag beställde bänkskivor på IKEA var jag tydlig med att dom skulle sitta i en L form och då var de rätt gjorda. En viss tolerans har de dock i sina köksskåp, på nätet kan man läsa:

Min. bredd: 59.8 cm
Max. bredd: 59.9 cm

vilket jag är beredd att acceptera med tanke på priset på stommarna. Täcksidorna är specade med tjocklek 1,3 cm.

Men tråkigt i vilket fall som helst om de inte passar!

/pJ
 
improwise skrev:
När jag beställde bänkskivor på IKEA var jag tydlig med att dom skulle sitta i en L form och då var de rätt gjorda. En viss tolerans har de dock i sina köksskåp, på nätet kan man läsa:

Min. bredd: 59.8 cm
Max. bredd: 59.9 cm

vilket jag är beredd att acceptera med tanke på priset på stommarna. Täcksidorna är specade med tjocklek 1,3 cm.

Men tråkigt i vilket fall som helst om de inte passar!

/pJ
Precis som du säger så finns den här informationen i produktinformation (tyvärr såg inte jag detta fören nu i efterhand), så man kan ju tycka att ikeas kökssäljare borde känna till detta.
 
också upptäckt. Tyvärr. Fick en skiva som var 5-10 mm för lång. Med det löste sig med en sänksåg och överhandsfräs. Men tråkigt om det inte går att lösa.
 
6
Ikeas vita täcksidor var 14,5 mm innan. Nu har dom ändrat det måttet till 13mm.
 
matte75 skrev:
Ikeas vita täcksidor var 14,5 mm innan. Nu har dom ändrat det måttet till 13mm.
mina vita täcksidor är tjockare än dem fanerade, enligt skjutmåttet stämmer 14,5 mm bra med verkligheten
 
matte75 skrev:
Ikeas vita täcksidor var 14,5 mm innan. Nu har dom ändrat det måttet till 13mm.
Matte - Du som jobbar i fabriken, har du koll på varför det är långa leveranstider på Duvbos stora täcksidor? 6-8 veckors leveranstid på dessa. Fick mitt kök i slutet på mars, men beräknas inte få täcksidorna förän i början på maj :( . Blir även dessa 13mm?
 
Ja ni.. man får vad man betalar för.. trist men sant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.