Är ju en hel djungel med nya funktioner på inbyggnadsugnar idag.
Vad är de viktigaste och mest användbara funktionerna.

Helst hade jag kört på en kombinationsugn med micro för att slippa ha båda, är detta dumt eller finns det vettiga kombinationer?

Funktioner jag tänker mig är:
- Ångfunktion
- AirFryer
- Stektermometer
- Pyrolysrengöring
- Enkel display/kontrollpanel
- Utdragbara skenor

Finns säkert mycket mer, men vad tycker ni är viktigast och vad kan man skippa?

Tack!
 
BirgitS
Viktigast tycker jag är enkel rengöring, sen om det är pyrolys, katalys eller annat spelar mindre roll.

Sen beror det ju på hur man vill använda ugnen, vill du lägg tid på att lära dig hur och när man använder t.ex. ånga för att få ett bättre resultat.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Beror på vad du/ni tänker använda ugnen till. Ganska meningslöst att ugnen har funktioner som nästan aldrig används.
Vår ugn har alla de funktioner du listar förutom "AirFreyer", men de funktioner jag gillar bäst är varmhållning och jäsugn, dvs 2 väldigt simpla funktioner.
Ånga använder jag vid bakning för att få krispigare skorpa på bröd. Fungerar även bra till ånga fisk och grönsaker, men oftast fungerar även en kastrull med ånginsats lika bra.

Min sambo använder nästan bara över/undervärme, ibland varmluft och grill.

De funktioner jag använder minst är den inbyggda "kokboken" samt pyrolys.

Kan vara värt att kontrollera om gallerstegarna är enkla att demontera/montera, kan luckglasen rengöras.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ju fler funktioner, desto mer är där som kan gå sönder…

Och även om just Denochden Funktionen inte gör det, så är den kanske inte så bra som man skulle velat ha, och då blir det att man köper en extra maskin lik frbskt.

Mitt råd: Håll det så enkelt som möjligt. Välj de funktioner du tror att du kommer att använda, inte dem som ”man ska ha”.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Att den inte har en fläkt för att kyla den är ju den viktigaste.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
D
Viktigast är att ugnen kan bli riktigt varm, minst 300⁰, helst mer, så man kan använda bakstenar.
 
bubbe23
Har byggt 2 hus och vid båda tillfällena köpte vi från Bob electro i Tyskland. De var inte billiga på allt så tex diskmaskinen köpte vi i Sverige. Vi köper Miele på de maskiner som används hårt (diskmaskin, tvättmaskin). Ungnar och induktionshäll blev NEFF då de var väsentligt billigare i Tyskland och har en design som vi gillar. Vi har en kombiugn (micro o vanlig ugn) som sitter underst i skåpet samt en varmluftsugn ovanför. Det är möjligt att den vanliga ugnen ganska högt eftersom luckan är av typen "slide & hide" och sticker därför inte ut och som man kan bränna sig på.
Induktionshällen är 90 cm vilket är fantastiskt bra när man har flera kastruller/stekpannor igång samtidigt.
 
  • Modern kök, inbyggda Siemens ugnar, vita skåp, rörigt köksbord, rostfria handtag, kylskåp, spegling, inomhusväxt, taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
D datja skrev:
Viktigast är att ugnen kan bli riktigt varm, minst 300⁰, helst mer, så man kan använda bakstenar.
Vilka ugnar har du hittat som värmer över 300 grader? Jag har bara hittat Ilves Pizzaugn samt deras Paranomagic.

Vår ugn kommer upp i 300 grader och det räcker för pizza med pizzasten. Vore bättre med ännu högre temperatur, men jag bakar bara pizza max 1 ggr/månad. För all annan matlagning vi gör räcker 250 grader eller lägre.

När vår ugn kör pyrolys blir kylluften från luckan så pass varm att skåpstommens kantband runt ugnen sitter löst. Kantbanden brukar fästas med värmelim. Lådfrontar i massivt trä kan få torrsprickor av hög värme.
 
J jockebq skrev:
Är ju en hel djungel med nya funktioner på inbyggnadsugnar idag.
Vad är de viktigaste och mest användbara funktionerna.

Helst hade jag kört på en kombinationsugn med micro för att slippa ha båda, är detta dumt eller finns det vettiga kombinationer?

Funktioner jag tänker mig är:
- Ångfunktion
- AirFryer
- Stektermometer
- Pyrolysrengöring
- Enkel display/kontrollpanel
- Utdragbara skenor

Finns säkert mycket mer, men vad tycker ni är viktigast och vad kan man skippa?

Tack!
Om du väljer en kombi med micro tror jag du tappar innervolym och möjligheten att ta bort luckglas för rengöring.
En liten bänkmicro som även har varmluft & grill kan ju vara ett alternativt komplement.

/Höghus
 
U
Höghus Höghus skrev:
Om du väljer en kombi med micro tror jag du tappar innervolym och möjligheten att ta bort luckglas för rengöring.
En liten bänkmicro som även har varmluft & grill kan ju vara ett alternativt komplement.

/Höghus
vår kombimicro och ugn delar samma plåtar så tvivlar på att man tappar volym. Sen är många kombi maskiner 10cm lägre än ugnarna så lite mindre volym är de men det är ju som sagt för att hela modulen är mindre.

vi har en av varje och vår kombi går bara till 260c medans ugnen går till 300c
Sen har ugnen fler funktioner som inbyggd stek-termometer, pyrolys osv.
Men det är praktiskt när man lagar mycket mat i ugn och det ska lagas på olika temperatur och man slipper skifta plåtar uppe och nere osv för att allt ska få yta.

lite OnT, de funktionerna vi använder mest är stektermometer (ställer in så den automatiskt slår av ugnen) och pyrolys. Fick med utdragsskenor men använder dem inte, förstår inte vad de ska va bra till. Ångfunktion har jag heller aldrig använt utan då har jag haft vatten i plåten, säkert bara att jag är van att göra på det sättet och är bekväm för att lära mig använda den inbyggda funktionen.
 
Redigerat:
D
arneri68 arneri68 skrev:
Vilka ugnar har du hittat som värmer över 300 grader? Jag har bara hittat Ilves Pizzaugn samt deras Paranomagic.

Vår ugn kommer upp i 300 grader och det räcker för pizza med pizzasten. Vore bättre med ännu högre temperatur, men jag bakar bara pizza max 1 ggr/månad. För all annan matlagning vi gör räcker 250 grader eller lägre.

När vår ugn kör pyrolys blir kylluften från luckan så pass varm att skåpstommens kantband runt ugnen sitter löst. Kantbanden brukar fästas med värmelim. Lådfrontar i massivt trä kan få torrsprickor av hög värme.
Jag har ju inte det, va. Vår förra ugn gick till 300⁰. Vi bakade glatt på vår fina sten. Ugnen pajade. Köpte en ny, men kontrollerade inte just detta med maxtemp. Den nya har max 275⁰, vilket blir ett problem när man vill baka länge. Har försökt experimentera med att aktivera pyrolys, men när ugnen blir lagom varm låser den igen.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
vår kombimicro och ugn delar samma plåtar så tvivlar på att man tappar volym. Sen är många kombi maskiner 10cm lägre än ugnarna så lite mindre volym är de men det är ju som sagt för att hela modulen är mindre.
...
Lite motsägelsefullt där... :thinking:

/Höghus
 
richardtenggren
Man behöver ju inte tappa volym för att det är en kombinationsugn, dock har våran kombi ingen pyrolys(står något om hydrolys istället?), ingen stektermometer och utdragsskenor är extra tillbehör. Annars är det samma plåtar som till den vanliga ugnen, men det står att dessa inte får användas tillsammans med microfunktionen. Tror den även saknar ångfunktion, men osäker där.
Modernt kök med inbyggda Siemens ugnar, lådor, skåp och en reflekterande svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
Höghus Höghus skrev:
Lite motsägelsefullt där... :thinking:

/Höghus
det jag menar är att många är mindre invändigt för att de är fysiskt mindre, själva kombifunktionen gör inte att man tappar volym. Finns kombi-ugnar som har samma yttermått som vanliga ugnar och de är samma volym som ugnen invändigt.
 
Om du är en normal/enkel användare av ugn, då skulle jag säga att ett/två vred för att snabbt ställa in ugnen är väldigt högt på listan. Att först behöva trycka på en knapp för att starta ugnen, sen gå in i en meny och scrolla fram temperaturen, för att sen scrolla mer i menyn för att välja funktion är så jävla uselt och frustrerande.

Att kunna gömma undan fronten är också väldigt behagligt, och ett måste om man tvingas ha ugnen lite högre än normalt. Vi satte in en kombinationsugn lite högre och missade att luckan öppnades som en traditionell ugn gör, vi trodde den öppnades som en traditionell micro, åt sidan. Så vi fick lämna tillbaka den och köpa inbyggnadsmicro istället.
 
  • Gilla
Posselosse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.