Håller på med min villagrund på 175kvm.
Nu till min fråga, finns de fastställd exakt hur stor/tung padda man skall använda till en villagrund?

En kompis har pratat om 500kg var ett "krav" från byggnadsnämnden?! Men jag menar på att de måste va olika från fall till fall vad som krävs. Inget mark är ju den andra lik... Verkar ju onödigt stor. Någon som hört nått liknande?

Jag har ca 50cm ner till bra mark, berg. Ovanpå ligger ca 25-30cm singel som nu ska paddas. Har börjar smygköra med en liten padda på 160kg och de känns faktiskt stumt och bra... Borde de inte räcka?
Frågar man runt bland lite olika "sakkunniga" i kvarteret så tycker alla att kommunen och byggnadsnämnden bara snackar en massa goja...

Vad har ni andra kört med?
 
Det finns en anvisning för paddvikt och matrialtjocklek.
Det är nämligen så att paddvikten är beroende på hur tjocka lager du paddar i taget, inte hur tjockt det blir totalt. Därmed kan man köra med en lättare padda utan problem om man håller nere tjockleken på lagret. Tyvärr hittar jag inte tabellen
 
Hm...

Jag har berg underst. Kanon botten!
Sen ett lager på singel 16-32, ca 20-25cm. Ovanpå det så är det < 5cm 8-16.
Total tjocklek är ca 25-30cm.
Jag har kört en 4-5 ggr över och de känns kalas!... men enligt tabellen så skall det då inte räcka?

Enligt bifogad tabell så krävs det då 450kg padd om jag läser rätt?http://www.swepac.se/data/files//rit...kningsdjup.pdf

Men man kan ju undra, vart ska de ta vägen då?

DVE
 
Det är förmodligen för att det GARANTERAT skall bli packat ända till botten, det kanske känns som det är packat till botten nu fast de understa 15cm är löst?

När våran grund gjordes så packades det med 450kg padda för varje 20-25cm sand.
 
Hälften vågat hälften vunnit...

Nu är formen satt och cellplasten ute.
Nu må de bokstavligt bära eller brista :- )

//DVE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.