Har börjat planera ett uterum/växhusbygge.

Blir ett pulpetak av kanalplast. trästomme och klinker.

Framsidan vill jag kunna öppna upp så mycket som möjligt och vill därför ha vikdörrar.
Partiet kommer att bestå av 4 st "dörrar".

Ja kommer inte använda detta under vintern och behöver därför inte så välisolerat parti.
Vet någon om ett lämpligt? De flesta jag hittar är isolerade och då väldigt dyra...
 
Vi slutade att göra vikpartier med ram någon gång på 90talet då klena gångjärn skapade problem, idag finns ramlösa oisolerade partier som viks ihop (se Windoor) men räkna med ca 5-6,000:-/m +montage. Dessa har dock hög tröskel som inte är så smidig. Dock billigare än ca 10-15,000:-/m för isolerade vikpartier. Vill du ha billigt får du köpa skjut. Eller PVC ...

Med vänlig hälsning, fremax
 
Alternativt att bygga de själv om det finns skenor och beslag någonstans?
 
fediwu skrev:
Alternativt att bygga de själv om det finns skenor och beslag någonstans?
Skulle skippa det om du inte besitter bred teknisk kunskap/verktygspark eller andra aspekter som gör att du kan ro hem ett sådant projekt med bra resultat .

Med vänlig hälsning, fremax
 
Ja, Kanske är svårare än man tror och få till..
Kanske får bli ett skjutdörrsparti då. Gillade mest tanken att få en helt öppen vägg
 
Absolut , är skitsnyggt:) är PVC inget alternativ?

Med vänlig hälsning, fremax
 
PVC skulle absolut funka också. Tänkte du på något speciellt?

Mvh
Fredrik
 
Vet du om några PVC partier?
/ Fredrik
 
Köpte ett oisolerat vikdörrsparti på Skånska byggvaror för några år sedan. 3+1 partier på ca 2,5 meters öppning. Har för mig det hamnade på strax över 10'. Bara som ett tips, om du inte hittat dem än...

edit: Det var nog inte helt oisolerat förresten. Däremot rekommenderades det inte att sättas i yttervägg...
 
Redigerat:
Tack! Hur upplever du kvalitén är ?
I och med att det kommer vara ett växthus och inte användas vintertid är isolering inget krav alls
 
Utan att ha något att jämföra med tycker jag de de verkar helt okej. Vet att det funnits klagomål på klena beslag och kass monteringsanvisning. Än så länge håller alla beslag men monteringsanvisningen kan jag nog hålla med om att den kunde förbättras. Men dörrarna sitter där i alla fall så är man bara någorlunda klar i skallen löser man det, tydligen.. ;)
Jag gjorde all montering själv utom att lyfta i själva dörrarna, där måste man nästan vara två.

De har suttit där i två-tre år bara, och använts väldigt sparsamt då stugan fortfarande renoveras så hur de håller för "normalt användande" vet jag ännu inget om men jag har inget negativt att säga om finish och passform.

Gott betyg än så länge alltså! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.