Hej

Vi flyttade i mars in i vårt hus som är byggt 1950. Installerat var då en VikingBio från 2005 på en panna utan märkning, men den skall visst vara från 1994.

Vi hade lite issues med brännaren i början, men sedan vi lärt oss hur den fungerat så har vi inte haft ett enda driftstopp sedan i april fram tills för tre veckor sedan.

För tre veckor sen installerade vi en braskamin med ett helvetes drag i och sedan dess får vi misslyckad start på pelletsbrännaren varannan dag ungefär. Det är ju givetvis separata kanaler, dessutom provtryckta och dragna med massa så det är tätt emellan.

Dock skall det tilläggas att vi bor på västkusten och det var ju ganska exakt samtidigt som kamininstallationen den här kylan kom över denna del av Sverige.

Mina funderingar är:

Kan det vara så att det blir ett bättre drag i pipan när det blir svinkallt ute och att det här draget gör att jag får misslyckad start? Är en dragbegränsare lösningen?

Blir det bätttre drag av att jag även värmer upp kanalen för pannan med kaminen?

Sen undrar jag ju lite över förbrukningen...

Vi har 111m2 boyta, kanske 30 biyta, tvåglasfönster och när det blåser så åker kjolen upp på flickvännen om hon står i vardagsrummet....

Men vi låg på 1,5 säck dygnet innan jag fick in kaminen...Är det sjukt mkt eller?

Henke
 
Viking Bio är en känslig brännare som har svårt att tända. Vid högt drag genom brännaren hinner det inte med att bli någon låga. En dragbegränsare som klarar av skorstenens drag är nödvändig. Eller så kan du miska draget genom att öppna sotluckan lite.
Finns en inställning för högt drag också som gör att tändelementet går längre.
1,5 säck om dagen är inte hög förbrukning
 
Dragbegränsare är nog som nämnts o ska alltid finnas för bästa drift då du får ett jämnt drag, Draget ökar ju varmare pipan blir så eldar ni i kamin o det värmer skorsten ökar draget..

Skulle ju oxå kunna vara för dåligt med tillluft i kåken
 
1½ säck låter snarare skitbra med era förutsättningar.
Jag har något större och lika dåligt isolerat och bränner upp till 3 säck vid 10-15 minus, brännaren går 24/7 :p
 
ok...tackar tackar, då blir det till att installera en dragbegränsare. jag tror inte det har med tilluft att göra för tilluft är det minsta problemet i vårt hus :) vi har så mkt tilluft att vi kan sälja tilluft till grannarna...hehe

jag trodde 1 1/2 säck var kass. men kanske inte ändå. vi skall isolera om huset i vår och byta fönster så förhoppningsvis går förbrukningen ner då.

tror ni man kan installera en begränsare själv, eller skall man be någon att göra det år en?

henke
 
Ring Ruben på http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=start så fixar han rätt grejer till dig.Du kan ju kolla upp innan,vad du har för typ av skorsten och höjd.Kan du komma upp på taket och kika hur mynningen är i storlek och typ av hur ev.stenar sitter,så är det bra.
 
Henrikke skrev:
tror ni man kan installera en begränsare själv, eller skall man be någon att göra det år en?

henke
Det gör du själv, Byter bara ut sotluckan på rökröret mot ny lucka med motdragsluckan monterad på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.