Hörde av nån att vikingarna bara kunde segla åt det håll vinden blåste pga deras båtkonstruktioner. Stämmer det? Jag pratade med en kollega som seglat hela sitt liv och han trodde också att det var så. Han nämnde att båtarna inte hade någon riktig köl eftersom båtarna ofta drogs upp på land, och därför inte kunde kryssa som dagens segelbåtar.

Om det stämmer så kan jag tänka mig att deras resor måste ha varit rätt riskabla och måste ha krävt en hel del planering...

Skulle vara kul att höra av nån som vet lite om det här :)
 
Hittade en artikel om det där:

Forskarna är inte helt överens om hur resultaten ska tolkas. Sibylla Haasum vid Sjöhistoriska museet i Stockholm, vars doktorsavhandling heter just Vikingatidens segling och navigation, menar att vikingaskeppen var rätt dåliga på att kryssa, medan Ole Crumlin-Pedersen tycker att försök i Danmark och Norge visar på motsatsen.

Helge Ask, en kopia av ett mindre krigsskepp, byggdes 1991 i Danmark. Skeppet har en toppfart på 15 knop och kan segla 55-60 grader mot vinden. Det är fullt i klass med segelskepp från modern tid.


Forskning & Framsteg - Vikingatidens hightech
 
De kunde säkert segla mot vinden. Även fullriggarna kunde ju kryssa, även om de naturligtvis tog mycket sämre höjd än dagens båtar med bermudarigg och fenköl.

Jag har i och för sig en helt egen teori om hur vikingaskeppen seglade i motvind. Jag tror att de seglade som en proa. Även om man kan segla bidevind med ett råsegel, är det väldigt svårt att slå. Båtarna är ju också förhållandevis lätta, så när de ska igenom vindögat får man det stora seglet rakt mot vinden och båten stoppar upp helt.
Vikingaskeppen var ju spetsiga i båda ändar, och styråran stack man ner vid sidan av båten. De kunde alltså röra sig lika bra framlänges som baklänges.
Så i stället för att slå genom vinden faller man av och vänder undan vind, ca 90°. Sedan fortsätter man att segla, fast med båten på andra hållet. Det som förut var akter är nu stäv.
Det har till exempel den fördelen att man alltid har samma sida mot vinden. Då kan man ha all last och hela besättningen på den sidan som motvikt. Hade man seglat på modernt vis hade man fått stuva om allting till andra sidan efter varje slag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.