Hej,

Jag heter Niclas och bor i Kungsbacka/Halland i en onsala-villa 1 1/2-plan och på övervåningen har vi ett stort all-rum med högt i tak och ut mot balkongen är det en enda stor fönstervägg m 1st balkong dörr. Nu har jag tänkt att byta ut de fuktskadade fönstrerna från -77 och samtidigt se till att få en bättre och bredare öppning mot balkongen genom att ersätta dagens balkong-dörr och ett fönster mot vikdörrar. Jag har ca.187cm i bredd mellan sidoreglarna och 200cm i höjd från golv upp till en förstärkt stål-balk (för att klara tyngden av fönstrerna som blir kvar upptill) där jag tänkt att få plats med mina vikdörrar.
Hittat vikdörrar via Skånska byggvaror och hos Willabgården på nätet. Willab har u=1,1 på glas och tot u=1,7. Skånska byggv har u=1,3 glas och tot u=1,7.
Nu till mina frågor:
1. Är det ok att köpa dessa vikdörrar via nätet ?
2. Klarar jag att installera vikdörrarna själv eller ska jag anlita en snickare?
3. Finns det risk att jag får kallare i all-rummet pga vikdörrar istället för dagens balkong-dörr ?
4. Vilka vikdörrar bör jag satsa på ? Jag vill både kunna vika undan dörrarna samt kunna öppna dem. Willab tar ca 20.000SEK och Skånska Byggvaror tar ca7.000SEK för ett 2-dörrs parti. Finns det annan bättre leverantör?

Tacksam för hjälp !! / MVH. Niclas :cool:
 
Redigerat:
Tja
Nu vet jag inte om du endast är på jakt efter träfönster eller r öppen för PVC.
Men jag tycker att U värdet är lite väl högt.
Den vikdörrsvägg som vi köpte (PVC) vägde över 200 kg. 240x200 bxh.
MEn kan man haka av dörrarna så kanske man kommer ner en bit i vikt. Det blir väl 2 st 90 dörrar i ditt fall så frågan är väl om inte en dubbeldörr vore enklare?

//Sture
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.