Hej

Jag har en fastighet med ett par lägenheter. Problemet är inbrott i källarförrådet ideligen. Jag har nu tänkt mig sätta upp en videokamera för att få stopp på vandaliseringen/inbrotten. Jag vet dock inte vad man skall köpa.

Jag vill ha en kamera kopplad till en dator som spelar in en viss tid ex 1 vecka innan det raderas. Kameran skall antingen spela in när det rör sig eller när ljuset tänds (vilket sker automatiskt). Någon som har erfarenhet av något bra men hyfsat enkelt för detta ändamål?

\k
 
collo skrev:
Kolla Axis.
[länk]
Instämmer...Axis är inte billigast men är stabila och bra kameror...
 
Kolla tillstånd med Länsstyrelsen oxo, annars kan det bli bråk.
 
Länsstyrelsen har inget att invända mot kameror i källaren i ett hus då det räknas som en plats dit allmänheten INTE har tillträde, men en anmälan måste skickas in samt skyltar måste upp. Däremot kommer Datainspektionen sätta stopp för det då det räknas som systematisk hantering av personuppgifter. Ett tillstånd som är mycket svårt att få om man inte man påvisa en nytta som övergår rätten till ett privatliv.
 
frohike skrev:
Länsstyrelsen har inget att invända mot kameror i källaren i ett hus då det räknas som en plats dit allmänheten INTE har tillträde, men en anmälan måste skickas in samt skyltar måste upp. Däremot kommer Datainspektionen sätta stopp för det då det räknas som systematisk hantering av personuppgifter. Ett tillstånd som är mycket svårt att få om man inte man påvisa en nytta som övergår rätten till ett privatliv.
Jag säger inte emot, men kan det inte kallas ett "allmänt utrymme" om det inte finns låsta dörrar ner till källaren från trappuppgången sett? Nu kanske det finns låsta dörrar men men...

Sen att vi alla förstår att allmänheten inte har tillträde ner dit är en sak, men LST tolkning kan ibland vara udda! ;)

Och så skyltar givetvis!
 
Mikael_L
frohike skrev:
Länsstyrelsen har inget att invända mot kameror i källaren i ett hus då det räknas som en plats dit allmänheten INTE har tillträde, men en anmälan måste skickas in samt skyltar måste upp. Däremot kommer Datainspektionen sätta stopp för det då det räknas som systematisk hantering av personuppgifter. Ett tillstånd som är mycket svårt att få om man inte man påvisa en nytta som övergår rätten till ett privatliv.
Så om kameran spelar in på ett VHS-videoband istället är det godkänt ...?
 
Maveric77 skrev:
Jag säger inte emot, men kan det inte kallas ett "allmänt utrymme" om det inte finns låsta dörrar ner till källaren från trappuppgången sett? Nu kanske det finns låsta dörrar men men...

Sen att vi alla förstår att allmänheten inte har tillträde ner dit är en sak, men LST tolkning kan ibland vara udda! ;)

Och så skyltar givetvis!
Allmänt utrymme och dit allmänheten har tillträde är två helt skilda saker. LST har tolkat skolgårdar till områden dit allmänheten inte har tillträde.
Köpcentra mfl är exempel på områden som i sin upplåtelse är gjorda för allmänheten och därför är i lagens mening dit allmänheten har tillträde,
Trapphus till bostadshus oavsett om det är lås eller ej, är inte ett område dit allmänheten har tillträde.

Mikael_L: DI kan inget att säga om när det är analogt
 
Vad gäller egentligen. Låst utrymme dit begränsat antal människor har tillgång. Jag sätter upp skylt om videoövervakning. Måste det anmälas till länstyrelsen och DI? Eller kollar länstyrelsen med DI.

Har kollat lite på Axis utbud, de är säkert bra. Jag letar dock efter hela paketet. Kamera, mjukvara som kan hantera mina önskemål. Någon som köpt liknande?

\k
 
Kollar du med LS så kommer de med all sannolikhet att säga att de vill ha en anmälan.
Kruxet är att du kan klara dig, men ämnet är kännsligt och det räcker med att en person i huset anser att det är kränkande och anmäler detta så kommer DI att ge bakslag på övervakningen OM den inte ser helt analogt på VHS som lagringsmedia.
LS kollar inte med DI då de lever i två helt olika världar. LS ger tillstånd för kameraövervakning, DI bevakar PUL bla. Förslager som ligger (vet inte hur långt gånget det är) så skall tillståndsbiten flyttas till DI, vilket kommer medföra tuffare att få tillstånd med dagens lagar.

Att köpa hela paket är aldrig bra, du måste först bestämma dig för vad du vill se (Vill du se vem det är eller bara att det är någon där, vill du ha bra upplösning osv).. Vilka förhållanden har du, (dåligt ljus, smala långa utrymmen..) När du har detta klart så får du börja titta på vilken kamera som uppfylle dina behov. Därefter får lagringen anpassas till kameran för att du skall få den lagringstid du önskar.
 
kalle_k skrev:
Vad gäller egentligen. Låst utrymme dit begränsat antal människor har tillgång. Jag sätter upp skylt om videoövervakning. Måste det anmälas till länstyrelsen och DI? Eller kollar länstyrelsen med DI.

Har kollat lite på Axis utbud, de är säkert bra. Jag letar dock efter hela paketet. Kamera, mjukvara som kan hantera mina önskemål. Någon som köpt liknande?

\k

Kolla på www.övervakningsbutiken.se vi har köpt utrustning där till våra lokaler på jobb fungerar bra.... och till vettiga priser....
 
Har nu fått en offert på en sony kamera samt sparningsenhet till denna. totalt kostade kalaset drygt 25 000:- Min övre gräns känns som den går vid tio lax. Enligt de företaget går det inte att få något vettigt alls för den pengen.

Herregud, hur dyrt skall det behöva vara? Jag skall ha en kamera samt ett program till datorn som sparar filmerna. Jag skall inte åka till månen...

mandg: Har du provat dennahttp://www.overvakningsbutiken.se/shop/?artnr=83701 eller vad har ni provat. Alla siffror säger mig inte ett smack...
\k
 
Redigerat:
Man får vad man betalar för.. CCTV är inte billigt kan jag säga.
 
Jag var ute efter samma sak och tänkte köra http://www.zoneminder.com/
men den kräver att man kan meka lite med linux, jag har satt upp en testserver och testat lite.

Märker att detta blir efterfrågat mer och mer.
 
Ingen av er som provat QNAP:s NAS-system med övervakningsmodulen de har med i sin programvara på NAS:en?

http://www.qnap.com/pro_application.asp?ap_id=70

Enligt deras beskrivningar och videodemo jag hittade på youtube så verkar den fungera bra med upp till fyra kameror och man kan välja om den ska spela in vid rörelse eller hela tiden m.m.

Väntar själv på leverans av en NAS jag beställde, ska med spänning se om den fungerar med mina kameror trots att de inte fanns med i listan över testade enheter mot QNAP:en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.