Hej!

Håller i skrivande stund på att bygga ihop garaget med huset.
Huset är ett mexitegelhus med trästomme från 1970.

Då ena kortsidan på huset nu blir en del av garaget så kommer ju denna yttervägg numera bli en innervägg och då funderar jag lite på hur jag gör med luftspalten bakom teglet (30 mm luftspalt enligt konstruktionsritningarna).

3D-modell av ett hus och ett garage i förening med tydlig skillnad på taktyper och fasadmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela kortsidan på mexitegelväggen kommer att hamna inne i garaget så att säga.
Jag har kikat och lyst så gott jag kunnat bakom teglet och av vad jag kan se så går inte luftspalten, obruten, runt hela huset, som en sarg. Det ser ut som att den är tät i ytterkanterna (så att det blir ett luftspaltsfack för varje vägg).

Hade luftspalten varit obruten runt hela huset så antar jag att man hade fått ta bort teglet längst ut i ändarna för att täta spalten med fogskum eller liknande men jag antar att i mitt fall så behöver jag inte bry mig?
På sin höjd kanske man skulle kunna tänka sig att sätta en ventil längst nere i vardera hörn för luftningen?

Tanken är att jag ska sätta in en luft/luft-VP när tak och väggar är isolerade, plastade och gipsade och hålla, säg 18 grader året om i garaget.

Bonusfråga;

Takstolarna på garagets pulpettak går upp och in en liten bit på vinden där de är förankrade. Jag misstänker starkt att hela den väggen in mot boningshuset ska man *inte* sätta ångspärr. Korrekt?

Tack för svar!

MvH /Ola
 
Då hela mexitegelväggen faktiskt hamnar inne i ett uppvärmt utrymme så kanske inte detta är något jag ens behöver bry mig om?
 
Spontant, utan att ha funderat särskilt mycket på din första fråga, så borde det inte vara någon fara i och med att det är ett "fack" per vägg. Risken är ju att annars att du kan få ut varm fuktig luft i luftspalten som kondenserar. Möjligtvis att det skulle kunna vara ett problem i knutarna/hörnen på huset men det är lite långsökt. Var i landet är huset?

Intresserad av frågeställningen då vi förhoppningsvis, nångång, kan bygga liknande.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Spontant, utan att ha funderat särskilt mycket på din första fråga, så borde det inte vara någon fara i och med att det är ett "fack" per vägg. Risken är ju att annars att du kan få ut varm fuktig luft i luftspalten som kondenserar. Möjligtvis att det skulle kunna vara ett problem i knutarna/hörnen på huset men det är lite långsökt. Var i landet är huset?

Intresserad av frågeställningen då vi förhoppningsvis, nångång, kan bygga liknande.
Nej det är lite så jag tänker också. Dock kan jag inte gå i god för att det faktiskt är ett fack per vägg för jag kommer inte åt tillräckligt för att kunna se ordentligt och det framgår inte av ritningarna jag har heller.
Huset ligger i södra halland.
 
Frågan är om det är en vettig idé att täppa till ventilationshålen i det nedre murskiftet om det är öppet mellan långsidorna och gavlen för att på så sätt inte riskera att få in varmfuktig luft?

Finns ju USB-inspektionskameror med lång sladd på biltema för vettig peng som kanske skulle funka?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Frågan är om det är en vettig idé att täppa till ventilationshålen i det nedre murskiftet om det är öppet mellan långsidorna och gavlen för att på så sätt inte riskera att få in varmfuktig luft?

Finns ju USB-inspektionskameror med lång sladd på biltema för vettig peng som kanske skulle funka?
Då kan jag berätta att det finns inte ett enda ventilationshål någonstans på fasaden :D
Men din idé med en liten inspektionskamera tar jag till mig!
Vet dock inte om jag borde installera ett par ventilationsgaller i teglet bara för att.
 
Normalt utförs ventilationen genom att det inte är bruk mellan var 4-5 sten i nedersta skiftet, inga ventgaller alltså. Men du har inte det heller alltså?
 
Nej jag tror faktiskt inte det.
Skulle gått ut o dubbelkollat så jag inte far med osanning men det är ju mörkt som i en kattaröv ute.
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Vad är den generella uppfattningen angående att plasta där takstolarna går upp på vinden?
Givetvis kommer jag inte plasta själva mexitegelväggen då denna redan har plast på insidan.

Jag antar väl att man helst vill plasta för att varm fuktig luft inte ska kondensera i vindens isolering?

Bifogar bild med röd markering på området;

Illustration av ett hus i snitt med takstolar upp på vinden markerade i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bumpar igen angående frågan om ångspärr mot vinden o hoppas nån har någon teori om vad som är lämpligast :)
 
Takbjälkar i trä, vit tegelvägg och en samling byggmaterial vid en mörkbrun dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogar bild!
 
Hej, jag har samma frågeställning. Ska bygga ett garage mot en mexitegelvägg. Dock blir det nog helt fristående, men mexitegelväggen tänkte jag ha kvar som en del då det annars blir ett för stort jobba med att riva teglet. Men vad bör man tänka på och hur löser man ventilation och dränering i väggen då den blir varm ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.