Jag ska bygga en vidbyggd carport med förråd bredvid garaget (byggt 1980) nu i vår. Den blir ungefär 4*11m utvändigt, spännvidd på takbalkarna blir 3,75m tänkte jag. Det får bli ett plåttak som jag hade tänkt luta samma som garagetaket, vilket är 4cm per meter. I ytterväggen (garaget) sitter ett hammarband med dimensionen 45*195 och ytterväggen är reglad med 45*95.

Garagetaket är av papp och lades 2010. Vid takfoten avslutas pappen med en dropplåt till hängrännan (dropplåten ligger ju under pappen). Hängrännan kommer ju rivas, men hur gör jag med dropplåten? Helst vill jag ju att att taken ska harmonera sett från gatan, alltså ingen synlig höjdskillnad. Idag sitter det tre rader spont med samma lutning som befintliga takbalkarna, det är alltså det här utseendet jag vill behålla.

Om jag låter droppplåten sitta kvar och ser till att nya plåttaket hamnar strax under denna, plåten är kanske 5cm alltså hamnar nya taket cirka 5cm under papptaket. Då jag tänkt använda 45*195 takbalkar för carporten (samma som de befintliga) så hamnar ju balkarna även de cirka 5cm under befintligt. För att nya takbalkarna ska hamna ungefär lika med de gamla så måste jag väl såga ut ett jack där balkskon ska sitta? Kan jag göra så? Annars hamnar ju balkskon knappt på bef hammarband då både bärläkt och plåt ska få plats också. Sen kanske sätta en rad till med spont som täcker.

Jag bifogar en mycket simpel skiss då min beskrivning blev rätt rörig.

Namnlös.jpg
 
Varför lyfter du inte upp det så det livar precis med det gamla taket så det blir "ett" tak?
 
Hur gör jag med droppplåten i så fall? Då måste jag väl riva upp det nylagda papptaket på garagetaket och ta bort plåten. Fördelen med det är väl att jag kan lägga råspont och papptak på carporten, då får jag "ett" tak i samma nivå.

Måste man lägga både underlags- och ytpapp på ett oisolerat tak för en carport? Förutsatt att ingen takplåt eller takpannor ska användas sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.