Jag skulle behöva installera ett nytt vägguttag matat från en befintlig takdosa. Lamputtaget har plint med vanliga dubbla snabbanslutningar. Uttaget är märkt 6A, men jag tolkar att det bara gäller själva uttaget och inte plinten. Märkningen sitter i uttagsbrunnen, men det finns ingen märkning på själva plintdelen. Visst är det väl OK att koppla vidare till ett vägguttag över plinten? Eller måste jag knöla in extra trådsnuttar och toppklämmor i dosan?
 
Utan att ha sett lamputtaget och utan kunskap om vad uttaget ska användas till skulle jag välja att grena av med Wago/Helacon, för då vet jag att det blir en bra förbindelse. Speciellt om det är ett äldre lamputtag skulle jag inte sätta så stor tilltro till dess snabbanslutningar.
 
Det är ett nytt lamputtag, snabbanslutningarna ser ut som på vilket vägguttag eller strömbrytare som helst. Typ ett sånt här fast inte just Schneider:

http://www.elbutik.se/product.html/lamputtag-med-krok-runt-for-takmontage-6a?category_id=688

Vägguttaget ska i framtiden eventuellt användas användas för att driva en shuntgrupp/pump till golvvärme (25 W). Vid enstaka tillfällen kommer det kanske användas för dammsugare, men aldrig höga strömmar över lång tid.
 
Du ska väl inte lägga vägguttagets matning via lamputtaget? I sådana fall kommer du ju bara ha spänning i vägguttaget då lampan är tänd. Jag fattar inte varför du ska koppla in dig på det sättet....
 
Det är nolla och jord som kopplas över uttaget, för att slippa grena av. Fasen kopplas givetvis separat.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Det är helt ok att koppla så (y)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.