Hej alla!

Jag är ingen elektriker. Jag är ej 100 % säker när det kommer till att fixa el hemma. En kompis som är el-ingenjör kommer att hjälpa mig. Nedanstående frågor är för kunskapsintresse då jag tycker det är kul att fixa/renovera hemma. Liksom el, så rör jag inte vatten heller. Så detta behöver vi inte diskutera vidare :D

Jag har en lägenhet från 70 talet. Vägguttagen är blandade utanpåliggande/infällda kabeldragningar. Jag (kompisen hjälper mig) ska byta vägguttagen.

Han sa att jag måste tänkta på att när jag köper vägguttag så måste det vara sådana som går att vidarekoppla till nästa uttag. Men jag lyckas inte hitta info om detta. Finns det sådana beteckningar? Vad kallas det? Det låter konstigt att man skulle ha vägguttag hemma där alla är kopplade till separat propp. Har inte liksom alla vägguttag vidarekopplingsfunktion?

Ex så sa han att Elko plus inte har vidarekoppling funktion, medan Elko Rs har det. Stämmer det? Hur vet jag det?

Jag ska nämligen köpa in allt och så ska han göra jobbet.

Tack på förhand :rolleyes:

MVH

Samuel
 
Utanpåliggande installation är namnet. :)

Jag kan inte tänka mig att det finns något uttag som inte har möjlighet för vidarekoppling. Som jag minns det, så är inte ELKO Plus något undantag.

//Patrik
 
Redigerat:
Tack för snabbt svar Patrik!

Finns det något sätt och kolla det? Ska köpa allt online, orkar liksom inte skicka tillbaka det.

En annan fråga är att utanpåliggande kablar inte är så fint. Så jag ska köra med kanallister och trycka in kablarna där. Jag lyckas bara hitta EKK 3G1,5 som har diameter på 8,6 mm.

Ska jag då köpa kanallister som har plats för det måste jag köpa 95 mm höga lister (med en bredd på 9 mm). Finns det platta 3G1,5, så jag kan nöja mig med lägre höjd (listerna bredd minskar nämligen med höjden)??
Tycker inte det är så snyggt med 1 dm höga lister. :D

Tack på förhand

MVH

Samuel
 
Redigerat:
sam820921 skrev:
Tack för snabbt svar Patrik!