Hej alla!

Jag är ingen elektriker. Jag är ej 100 % säker när det kommer till att fixa el hemma. En kompis som är el-ingenjör kommer att hjälpa mig. Nedanstående frågor är för kunskapsintresse då jag tycker det är kul att fixa/renovera hemma. Liksom el, så rör jag inte vatten heller. Så detta behöver vi inte diskutera vidare :D

Jag har en lägenhet från 70 talet. Vägguttagen är blandade utanpåliggande/infällda kabeldragningar. Jag (kompisen hjälper mig) ska byta vägguttagen.

Han sa att jag måste tänkta på att när jag köper vägguttag så måste det vara sådana som går att vidarekoppla till nästa uttag. Men jag lyckas inte hitta info om detta. Finns det sådana beteckningar? Vad kallas det? Det låter konstigt att man skulle ha vägguttag hemma där alla är kopplade till separat propp. Har inte liksom alla vägguttag vidarekopplingsfunktion?

Ex så sa han att Elko plus inte har vidarekoppling funktion, medan Elko Rs har det. Stämmer det? Hur vet jag det?

Jag ska nämligen köpa in allt och så ska han göra jobbet.

Tack på förhand :rolleyes:

MVH

Samuel
 
Utanpåliggande installation är namnet. :)

Jag kan inte tänka mig att det finns något uttag som inte har möjlighet för vidarekoppling. Som jag minns det, så är inte ELKO Plus något undantag.

//Patrik
 
Redigerat:
Tack för snabbt svar Patrik!

Finns det något sätt och kolla det? Ska köpa allt online, orkar liksom inte skicka tillbaka det.

En annan fråga är att utanpåliggande kablar inte är så fint. Så jag ska köra med kanallister och trycka in kablarna där. Jag lyckas bara hitta EKK 3G1,5 som har diameter på 8,6 mm.

Ska jag då köpa kanallister som har plats för det måste jag köpa 95 mm höga lister (med en bredd på 9 mm). Finns det platta 3G1,5, så jag kan nöja mig med lägre höjd (listerna bredd minskar nämligen med höjden)??
Tycker inte det är så snyggt med 1 dm höga lister. :D

Tack på förhand

MVH

Samuel
 
Redigerat:
sam820921 skrev:
Tack för snabbt svar Patrik!

Finns det något sätt och kolla det? Ska köpa allt online, orkar liksom inte skicka tillbaka det.

En annan fråga är att utanpåliggande kablar inte är så fint. Så jag ska köra med kanallister och trycka in kablarna där. Jag lyckas bara hitta EKK 3G1,5 som har diameter på 8,6 mm.

Ska jag då köpa kanallister som har plats för det måste jag köpa 95 mm höga lister (med en bredd på 9 mm). Finns det platta 3G1,5, så jag kan nöja mig med lägre höjd (listerna bredd minskar nämligen med höjden)??
Tycker inte det är så snyggt med 1 dm höga lister. :D

Tack på förhand

MVH

Samuel
Väljder du ELKO eller ELJO så är du garanterad att det går att koppla vidare.
Man kan se om det går att koppla vidare på plintarna. Har de två eller tre hål för att trycka in trådarna i, då kan man vidarekoppla. Men som sagt, jag tvivlar starkt på att det finns uttag som det INTE går att vidarekoppla på.

Nej, usch inga kabellister! EKRK som är en styv kabel och LETTI-klammer är det som du ska ha för att göra en snygg kuloinstallation. Men det behövs en duktig elektriker som klamrat "kulo" förut för att kunna får det snyggt (och det är inget jag bara säger, utan det går inte att få det riktigt snyggt om man inte knackat kulo tidigare)! Jag lovar att de syns mindre och blir snyggare än en kabellist! En kabel kan du dessutom dra en sträng latex i springan mellan golvlist och kabel och jämna ut med en fuktig svamp som du drar längsmed springan.

Men för att ändå svara på din fråga så finns det små lister som EKK, eller allra helst EXK som är ännu tunnare, ryms i.

EXK: http://eldirekt.se/?artnr=0411312xx&cat_id=42
Detta som de skrivit i informationen är bara att ignorera. De måste ha tagit sig 1 eller 2 för många öl när de skrev det.
"Kabeln som är som en EKK med alla goda egenskaper från EKRK gällande styvhet!Enkelt att göra snygga installationer
Blir ett bra mycket billigare alternativ till EKRK (Kulo)"

//Patrik
 
Redigerat:
Hej igen Patrick!

Jag har mest kollat in Malmbergserien.

http://www.malmbergs.com/frmGenerateFile.aspx?doctype=publication&docId=10

Jag såg precis att de har en serie som är anpassad för just utanpåliggande installation (som det heter :D), med förhöjdningsramar etc. Så nu är den saken biff.

Gällande kabellist så var jag lite otydlig. Du tänkte nog på de plastkanalerna. Jag menade dessa.

http://www.kanallisten.se/kanallister.htm

Hade dessa i rummet när jag bodde hos föräldrarna. Installerade det runt hela rummet. Grävde ner hur mycket kablar som helst (högtalare, ström, projektor, dator, bredband.....). Inte en ända kabel syns. De har liksom en lock som man enkelt kan ta bort och sedan sätta tillbaka. Finns även som dörrfoder. Sjukt bra alltså.
De kostar en slant (inte snordyra) men värt varje krona.

En annan positiv grej är att mina vägguttag ligger redan långt ner så att säga. När jag installerar uttagen kommer de att hamna strax ovanför listen och kabeln från vägguttaget går direkt ner i listen. Så den "utanpåliggande" installation kommer inte att synas.

Som du märker har jag en kabelfetisch ;)

Sen tänkte jag på det här med strömbrytare. Detta är inget jag behöver kunna, kompisen kommer sköta det. Men jag är allmänt intresserad att veta det här med beteckningar, trapp, vippa, pol...etc. Har du någon hemsida som enkelt förklarar det.

MVH

Sam
 
Usch...undvik Malmberg om du kan. Visserligen jobbar du inte med elgrejer dagligen men det finns inte många elektriker som skulle ge dig rådet att köpa deras produkter (förutom kabel, den är nog som andra fast oftast mer svårskalad).
Det din el-kompis kanske menade var att ELKO plus inte finns som utanpåliggande. Om du ska ha både infällt och utanpåliggande så blir det snyggast med samma modell så kör isf med ELKO RS (eller annat fabrikat som har en modell med både och, men jag råder till att hoppa Malmbergs....)
 
Jag instämmer med föregående talare.

Har jobabt med Eljo i större delen av mitt liv, och en gång gjorde jag ett undantag och hjälpte en gammal släkting att byta ett vägguttag av porslinstyp som hade gått sönder. Av någon anledning jag än idag inte kommer ihåg hade jag gått med på att låta släktingen köpa brytaren (1pol UPL) och det var just en malmbergs. HEla konstruktionen andades skräp, och när jag tog isär den som jag är van vid med eljos grejor så trillade hela alltet sönder i 4-5 små delar. Det tog nog 20 minuter innan jag hade satt ihop det igen och kunde påbörja installationen, och när jag var klar, kontrolelrade det och satte på brytarknappen kändes allting svampigt och otäckt. Det fungerade dock men då det mesta är av ganska mjuk plast så blir det inte bra, speciellt inte i detta fallet då kabeln var en 40 år gammal blymantlad kulokabel.

Bytte detta till ett eljo efter någon månad när jag hälsade på, det hade gnagt ända sen dess...

De malmbergs som finns idag på harald nyborg verkar vara av samma tvivelaktiga kvalitet... undvik!!! Lägg pengarna på eljo/elko istället.

vänligen
Steve
 
Jag har för mig att elko plus med quickconnect inte har 2 anslutningar medans dom med skruv så kan man lägga in 2 ledare. Nu var det nog 2 årsedan jag kopplade ett sådant uttag men något säger mig att så var fallet. Kan ävan ha varit tvärtom.

Men som sagt det var ett tag sen jag kopplade ett sådant och saker ändras.
 
Ok. Malmbers är uteslutet då :D
Det kändes väldigt fyndigt med tanke på priset jämfört med andra märken. Men som vanligt får man vad man betalar för.

Jag skrev tidigare i ett inlägg

"Sen tänkte jag på det här med strömbrytare. Detta är inget jag behöver kunna, kompisen kommer sköta det. Men jag är allmänt intresserad att veta det här med beteckningar, trapp, vippa, pol...etc. Finns det någon hemsida som enkelt förklarar det"

Tack för hjälpen

MVH

Samuel
 
Enklast som jag bara kommer på så här utan att behöva tänka är väl då wikipedia och söka på strömbrytare.
 
Malmbergs? Nej. Jag köpte 3 st s-vägsuttag innan jag visste bättre. Nu ligger de oanvända. Köpte riktiga istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.