Hallao

Hur kopplar jag bäst elen vidare till kronströmbrytaren och vidare till två lampor (en på var knapp)?
 
  • Öppen kronströmbrytare med kopplade kablar på träyta, redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksida av en dubbel kronströmbrytare med synliga skruvanslutningar och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte alls eftersom du inte är behörig :) Du ber en elektriker med (delegerad) behörighet göra jobbet. Det ser ut som att 4-vägsuttaget är inkopplat med en gummikabel och det verkar som om detta inte är korrekt utfört. Jag skulle ha förväntat mig att det var en EKK eller liknande in till uttaget, men det kanske är OK med gummikabeln. Det finns andra här som vet med säkerhet. Jag tror t.ex. att avsaknaden av dragavlastning är otillåten; kabeln är inte klammad nära uttaget och det finns risk att den lossar om någon drar i den. Ledarna, särskilt den bruna, är slarvigt uppskalade, möjligen inom gränserna, men det är inte bra utfört. Har du gjort detta själv utan behörighet eller misstänker att t.ex. tidigare ägare gjort det bör du ta dit en elektriker som gör om och gör rätt.

Jag noterar också att de fabriksinstallerade ledarna har lite naken koppar de också...

Det är enkelt (och tillåtet) att koppla vidare från ett uttag till en brytare och vidare till separata lampor/lamputtag, så det går att göra.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jaja... jag vet allt det där. Hade jag velat dra ut en elektriker långt ut i skogen för en lampknapp i en bod hade jag gjort det och inte frågat här. Jag kan dra i en extra klammer om det gör dig gladare.

Så. Hur kopplas det?
 
Redigerat:
Tyvärr tror jag det kan bli svårt att få svar på en sån fråga här. Det är på en så enkel och grundläggande nivå att om man ska skruva med el så bör man ha full koll på detta.

jag föreslår att du söker upp en lärobok i grundläggande el och läser igenom så du åtminstone har en liten susning om vad du gör så kommer du veta exakt vad du ska göra här. Saknar du den kunskapen som behövs för detta är det tyvärr livsfarligt att hålla på med detta. Och jag skriver inte detta för att mästra om vad man får göra och inte får göra, det bryr jag mig mindre om...
 
Om det blir fel kan du eller någon annan få hjärtstillestånd eller bränna ner boden. Just eftersom boden ligger ensligt är insatsen högre än annars och risken redan hög. Det är inte jag som ska bli nöjd med dragavlastningen, det är du och de som använder boden som ska överleva. Väljer du att pula själv är det olagligt och kan få ödesdigra konsekvenser. Vet du ens vad färgerna på ledarna betyder? Det är rätt gjort i uttaget, men det blir inte lika givet i en brytare.

Ett tips som är lagligt är att använda lampor med färdiga stickkontakter och brytare på sladden. Då kan du ansluta dessa till ditt uttag och behöver inte koppla kronbrytaren. Ett alternativ om armaturerna är jordade är en mellanpropp som har brytare:

https://www.conrad.se/p/brennenstuhl-1508070-omkopplingsbar-mellankontakt-vit-1438687
 
  • Gilla
Damaja
  • Laddar…
Under förutsättning att färgerna är rätt och att det går att koppla vidare från uttaget.
Öppet eluttag med synlig kabelanslutning, färgkodade ledningar och skruvplintar, mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Damaja
  • Laddar…
Damaja Damaja skrev:
Jaja... jag vet allt det där. Hade jag velat dra ut en elektriker långt ut i skogen för en lampknapp i en bod hade jag gjort det och inte frågat här. Jag kan dra i en extra klammer om det gör dig gladare.
Så. Hur kopplas det?
Du ska bara koppla om du har de kunskaper och färdigheter som krävs. Av det du visar upp så har du en god bit kvar dit.

Börja med att byta gummikabeln till en installationskabel, t.ex EXQ eller EXLQ. Den ska givetvis vara klamrad. Om du försöker ansluta en gummikabel mellan uttag och strömbrytare är det stor risk för glappkontakt i uttaget då EK och RK inte går så bra ihop i en anslutningsklämma.

Fundera också på hur det kommer att se ut. Jag ser inget snyggt sätt att gå vidare med kablar till strömbrytaren till vänster. Kan strömbrytaren placeras ovanför uttaget istället? Kan uttag och strömbrytare placeras kloss i kloss? Att det ser bra ut är viktigt, annars kommer folk peka finger.

Hur en strömbrytare fungerar finns en bra guide hos Kjell
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Där ser du vad märkningen på din strömbrytare betyder, "L", "X" och pil-ut.
Om man är osäker så kan man ohmmäta strömbrytaren för att ta reda på hur den fungerar.
 
  • Gilla
Damaja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.