Familjen Karlborg har byggt hus med tre olika hustillverkare som de är nöjda med. Det första skulle vara drömhuset med höga ambitioner, det andra ett fritidshus. I sitt senaste husbygge var läget det viktigaste och de försökte krama ut mesta möjliga värde av ett prefabhus som kostar lite mindre.

Du kan läsa artikeln här: Vid tredje husbygget går funktion före form
 
450.000 för en tomt lät som en dröm. Kul att de är nöjda med sitt hus. Smaken är ju väldigt olika - hade själv valt annat men håller med familjen om att läget är viktigast.

om/när vi flyttar i framtiden så har jag bara ett krav som måste vara uppfyllt - det ska vara kvällssol till dess att den går ned. Allt annat går att fixa till :cool:
 
  • Gilla
Aah
  • Laddar…
Det kanske är jag som börjar bli gammal, men jag har verkligen inget emot element under fönstren sådär klassiskt. Är det verkligen så att folk stör sig på något sådant?


Har själv öppen planlösning och modernt kök, men kommer på mig själv att ofta sakna mindre och mer ombonade 80-90-tals kök med massa pryttlar i. Definitionen av mysigt för mig.
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker de tagit ett kliv tillbaks? Älvsbyhus var det perfekta huset? :thinking:
 
  • Gilla
virtq och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Är det bara jag som tycker de tagit ett kliv tillbaks? Älvsbyhus var det perfekta huset? :thinking:
Ja vaddå? Mycket hus för pengarna, pang på rödbetan ingen finess eller lyx.
Ett Hus med stort H. Inte Lyxigt, men ändå perfekt.
 
  • Gilla
Turdus och 1 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant höra lite jämförelser av de som faktiskt provat båda.
"Drömbygge" av fiskarheden och ett rationellt enkelt Älvsbyhus.
Hur skiljer sig köpupplevelse?
Hur upplevs känslan i de olika husen?
Pristvärda eller billigare material osv? :)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Ja vaddå? Mycket hus för pengarna, pang på rödbetan ingen finess eller lyx.
Ett Hus med stort H. Inte Lyxigt, men ändå perfekt.
Vi stod inför samma val för 6 år sen, det blev Älvsbyhus trots vi var tveksamma pga det man läst om dom (bl a i detta forum), men vi valde trots det ÄH pga deras planlösning och smidighet att bygga utan strul, det blev byggt för 5 år sen och vi har inte ångrat.
Men man måste vara medveten att ÄH bygger med lite enklare byggmateriell och inget premium t ex deras innegolv är värdelöst, inget kakel i badrummet. Dels kan man uppgradera golv, badrum etc samt tycker vi att det är lyx att ha ett nytt hus (till ett rimligt pris).
 
  • Gilla
Stahlan
  • Laddar…
Herr Herr skrev:
Skulle vara intressant höra lite jämförelser av de som faktiskt provat båda.
"Drömbygge" av fiskarheden och ett rationellt enkelt Älvsbyhus.
Det är ju exakt det som artikeln handlar om? först byggde de ett hus med fiskarhedenvillan där allt skulle vara "perfekt", sedan med movehome, och till slut Älvsbyhus.
 
  • Tyvärr kan jag inte hjälpa till med det här eftersom det inte finns någon bild att analysera. Om du ger mig en bild, kan jag gärna skriva en alt-text till den.
T Turdus skrev:
Det är ju exakt det som artikeln handlar om? först byggde de ett hus med fiskarhedenvillan där allt skulle vara "perfekt", sedan med movehome, och till slut Älvsbyhus.
Jo jag har läst artikeln. Men
T Turdus skrev:
Det är ju exakt det som artikeln handlar om? först byggde de ett hus med fiskarhedenvillan där allt skulle vara "perfekt", sedan med movehome, och till slut Älvsbyhus.
Jo jag har läst artikeln men det jag var ute efter står inte riktigt där. Jag kanske var otydligt.

Hur upplevdes köpupplevelsen mellan de tillverkarna, kundkontakt, hjälp före under och efter, osv.?

Sedan, upplevs ett Älvsbyhus som en Peugeot invändigt jämfört med en Mercedes? Eller är det sammalika?
(De som bara kört en peugeot är ofta nöjd med det, men har man även ägt en mercedes kan det bli en lite mer nyanserad recension)
 
  • Gilla
virtq och 1 till
  • Laddar…
Herr Herr skrev:
Skulle vara intressant höra lite jämförelser av de som faktiskt provat båda.
"Drömbygge" av fiskarheden och ett rationellt enkelt Älvsbyhus.
Hur skiljer sig köpupplevelse?
Hur upplevs känslan i de olika husen?
Pristvärda eller billigare material osv? :)
Vi har bott i ett ÄH, byggt kring 2015 (dock inte vi som byggde).

I det stora hela fungerade det bra, man ska ju komma ihåg att det är ett billigt hus och således bör förväntningarna ligga därefter.

Innergolvet var som påpekats i tråden mycket dåligt, rent kasst faktiskt. Det blev skadat av minsta lilla. Detta golv låg i hela huset, jag hade gärna haft klinker i entrén, men vi la ut en stor matta för att skydda golvet.

Det var ett lyhört hus med klena innerväggar. Jag tror dock att man numera kan välja till isolerade innerväggar. Om man kan välja massiva innerdörrar vet jag inte. Går ju att byta själv annars till sovrummen.
Frånluftsvärmepumpen fungerade bra, dock en ständig ljudnivå i tvättstugan, och VVBn var för liten.

Kök och badrum tycker jag fungerade klockrent, bra planlösningar på dessa.
 
  • Gilla
Herr
  • Laddar…
Håller helt med, vi renoverade en villa, öppnade upp mellan våningarna, öppnade upp mellan rummen, oj vad luftigt, oj vad fint - men... Vi har tre barn, och barn låter, det ska dem göra. Behåll väggarna! Det har vi gjort i vårt nya hus. :)
 
Vårt ÄH stod klart 2019 och jag tycker inte golvet är värdelöst. Det är tunt fanér men betydligt tåligare än det tjockare trägolv vi hade i en tidigare lägenhet. Har två små barn som inte direkt är rädda om grejerna och golvet är inte nämnvärt slitet ännu. Men bra att känna till om man vill lägga annat golv innan inflytt
 
Jag har själv inte byggt några hus, men när jag var barn så byggde familjen tre villor. Första lösvirke med mycket eget jobb, andra färdigbyggt men en del special. Tredje blev "ring när det är klart"...
 
  • Gilla
LukasK
  • Laddar…
Tyvärr styrs vi allt för mycket av trender och vad som är inne för tillfället. Att skruva kraven upp till det vanvettiga "perfekta" drömhuset gör saken inte bättre. Perfekt avser då ofta det gällande optiska men inte det bästa för huset och dess innevånare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.