Hej

Jag ska ställa in en frånluftsvärmepump och står i valet och kvalet mellan NIBE f370 och f730. Det skiljer ca 30.000kr i inköp och min fråga är då hur mycket mer energieffektiv är f730? mitt hus är 150 kvm. Hur lång tid tar det för mig att tjäna in de där 30.000kr om jag köper en f730?

Tacksam för behjälpliga svar. Alla leverantörer rekommenderar givetvis f730 då den är dyrare.
 
Kompressorn ger 6 kW istället för 2 kW. Vad det betyder för dig på årsbasis går inte att svara på. Inget på sommaren antagligen, men en del på vintern. Obs att 730 har mkt kallare avluft vilket kan ge kondensproblem om inte avluftskanalen är mkt bra kondensisolerad.
 
A
Sitter med samma fundering. Dock med 80kvm. Pga mindre volym kommer kanske inte luftflödet räcka för 730? Vi klarar idag att hålla varmt på 2kw men måste ju lägga med varmvatten i beräkning. Dessutom vill vi lägga till badkar.
 
Tror de säger 150 kvm+ för att få ut max av 730/750.
 
Tack för era svar. Jag fick ett mycket utförligt svar från en NIBE installatör med uträkningar för båda pumparna till ett hus av min storlek. Priskillnaden blir strax över 30.000kr i inköp och det skulle ta mig många år att tjäna igen dem på mina elräkningar så 370 räcker gott och väl för mig.
Så beslutet blev NIBE f370. Ser fram emot ett varmt och skönt hus nu.
 
Erik_Hansson skrev:
Sitter med samma fundering. Dock med 80kvm. Pga mindre volym kommer kanske inte luftflödet räcka för 730? Vi klarar idag att hålla varmt på 2kw men måste ju lägga med varmvatten i beräkning. Dessutom vill vi lägga till badkar.
370 kommer räcka bra för dig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.