Huset sålt och packning pågår, men nu när vi tar ner hyllor, tavlor etc. Hur mkt ska jag återställa väggen för att det ska kännas ok?
På en skala från typ inget till spackla slipa och måla (hur gör man då på tapetväggar?)

Jag tänker väl att köparen nog vill måla om men sånt vet man ju aldrig..

Hur mkt hade ni gjort på tex detta?
En vägg med spikhål och en borrmaskin på en träbyrå, potentiellt inför reparation eller ommålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade nog antingen pratat med köparen eller låtit spegeln sitta kvar (om det inte är något väldigt exklusivt).

Enstaka märken efter tavlor kan man lämna, men fyra väl synliga hål på det där sättet bör man kanske iallafall spruta i lite spackel i. Penicillindoseringsspruta för barn/smådjur från apoteket funkar bra till det.
 
Anna_H skrev:
Jag hade nog antingen pratat med köparen eller låtit spegeln sitta kvar (om det inte är något väldigt exklusivt).

Enstaka märken efter tavlor kan man lämna, men fyra väl synliga hål på det där sättet bör man kanske iallafall spruta i lite spackel i. Penicillindoseringsspruta för barn/smådjur från apoteket funkar bra till det.
Spegel? :)
Där har suttit en stringhylla. Och bilden utgör ju bara ett exempel. Man har ju genom åren fått upp ett par hyllor på väggarna. Men det såg dom ju så klart på visningen. Kör nog bara i lite spackel.
 
Så där ser det väl alltid ut i ett begagnat hem?
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
På visningen så ser man ju vad som sitter på väggarna. Varje föremål på väggen skapar x antal hål.
Om köparna inte ville se hålen får de väl be att köpa all väggfast inredning?
 
Håller med tidigare, det är så bara. Men visst blir man överraskad när man tagit ner allt, det ser värre ut än man trott innan.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Köparen tar ju huset i befintligt skick! När jag köpte fick säljaren lyfta ner tavlorna för att jag skulle kunna bedöma om det var nödvändigt att tapetsera om. Lägger man fram det på ett trevligt sätt brukar ju inte säljaren ta illa upp. Du behöver bara fixa de platser där du själv tycker det ser illa ut.
 
BirgitS
Det är normalt att det är en massa hål i väggarna när man flyttar in och inget som säljaren behöver göra något åt alls.
 
Jo. Ni har rätt. Vi drabbades bara av känslan att oj. Blev det så många hål!
 
Skruva ur skruvarna bara, om de har problem med skruvhål i en begagnad bostad så bör de ha kollat på nyproduktion istället.
Eller så köper du en tub spackel och ställer dit så kan de välja själv hur de vill ha det.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Köparen har väl varit på visning och köpt huset utgående från det skick som det var i? Inte ska du börja renovera ett sålt hus, lägg energin på ditt nya hem istället!
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
olofh skrev:
Hur mkt hade ni gjort på tex detta?
[bild]
Inget alls så länge det inte är fråga om en hyresrätt.
 
Jag hade inte ens gjort det om det var en hyresrätt, för hyran de tar ut ofta dyra pengar så kan de spackla själv.
Om de börjar tjafsa så hade jag med nöje dragit det vidare.
 
Jag hade inte gjort något åt det då allt du gör är en förändring mot vad köparen köpt.
Låt hålen vara, om du spacklar och målar på tapet så är det inte vad köparen köpt.
Om jag hade åtgärdat hålen så hade jag dragit ut eller tryckt in pluggen och sedan fyllt hålen med vit akryl/latex fog.
 
Redigerat:
123abc skrev:
Jag hade inte gjort något åt det då allt du gör är en förändring mot vad köparen köpt.
Låt hålen vara, om du spacklar och målar på tapet så är det inte vad köparen köpt.
Om jag hade åtgärdat hålen så hade jag dragit ut eller tryckt in pluggen och sedan fyllt hålen med vit akryl/latex fog.
Jag skulle inte göra något. Petar man i fog finns bara risken att köparen tjaffsar om det.

Om det skulle uppstå diskussion är det bara att sakligt peka i mäklarprospektet, "här sitter en tavla, den hänger på den här spiken. Hade vi uppfunnit svävande tavlor så hade vi bott i ett slott vid medelhavet."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.