Min mamma har en Nibe Fighter från 2013. Den har alltid varit lite knepig och nu det senaste fyllde de på nått medel i den då de trodde den läckte. Men efter det så när min bror tog en snabb dusch blev elementen helt kalla igen.

Vad kan vara fel?
 
Vad är det för värmepump? Och modell? Nibepumparna heter F, efterföljt av ett nummer
 
Och visar den någon felkod?
 
Vp'n slår väl helt enkelt över till att göra vv istället. Inget konstigt med det.

Men om elementen blir kalla så fort så skulle jag gissa att det är en väldigt liten volym i systemet, det skulle även förklara att pumpen beter sig konstigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Hur länge förblir dom kalla?
 
Det är fullt normalt att elementen svalnar under den perioden som vp tillverkar varmvatten.
 
Kan vara så att VV-perioden blivit lite onödigt lång.
På min Nibe 1230 är grundvärdet 20 minuter / timme som får spenderas till VV-laddning. Resten ska gå till radiatorerna (om det är gradminuterunderskott)

Skruvar man upp det värdet, och samtidigt duschar mycket, så skulle radiatorerna kunna bli ganska svala ett bra tag.
 
Ok.

Anledningen till varför vi fick ringa efter service var för att min mamma haft problem med kalla element, men när man stänger av och på beredarn så blir de varma direkt. De fyllde i veckan på nått köldmedium? som de trodde läckte. Va däger ni?
 
Kärvande växelventil.
 
TotalControl skrev:
Kärvande växelventil.
okej? Går den att byta?
 
Yepp det går enkelt att byta. Men inte säkert att det är de som är felet. Ta reda på modell på värmepumpen så vi kan hjälpa dig att felsöka.
 
Rolle85 skrev:
Ok.

Anledningen till varför vi fick ringa efter service var för att min mamma haft problem med kalla element, men när man stänger av och på beredarn så blir de varma direkt. De fyllde i veckan på nått köldmedium? som de trodde läckte. Va däger ni?
Man fyller inte på köldmedium för att man "tror" det läcker. Man tar först reda på om och var det läcker och åtgärdar läckan innan man fyller på. Tror ni behöver byta servicefirma.
 
Tror gör man i religiösa sammanhang ;)
Hela den här tråden skriker efter en systematisk felsökning.
(Inte byta växelventiler eller fylla på köldmedium på chans)

Klarar inte TS och hans mor att göra detta själva med hjälp av våra ideer så återstår att anlita en kompetent VVS/kyltekniker.

Växelventil och inställningarna för VV laddning är det första att kolla upp ordentligt.
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Rolle85 skrev:
Ok.

Anledningen till varför vi fick ringa efter service var för att min mamma haft problem med kalla element, men när man stänger av och på beredarn så blir de varma direkt. De fyllde i veckan på nått köldmedium? som de trodde läckte. Va däger ni?
Vad menas med 'stänger av och på beredaren'? Sitter inte varmvattenberedaren i värmepumpen? Eller slog ni av och på hela värmepumpen?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Nu har jag pratat med killen som var där och reparerade. De är en auktoriserad firma utsedd av Nibe att göra reparationer. Han sa att denna modell inte har växelventil. Han hade däremot bytt både styrkort, förångare osv osv. Men problemet kvarstår. Jag sa att de sitter en tempgivare i hallen som är kopplad till beredarn och det visste han inte sa han så det kanske är den man ska börja felsöka sa han. Jag får boka en ny tid för service...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.