Hej, har ett par hantverkare som sänker taket i min lght. Spottarna jag beställt har blivit försenade, och arbetet står still.

De dem har gjort hitills är att sätta upp reglar. Och tanken är att nästa steg ska bli att dra el, men hantverkaren säger att elektrikern behöver spottarna för att kunna göra detta. Är de verkligen så? Känns sjukt tråkigt att hela arbetat har stannat upp pga av detta. :( Hoppades på att spottarna inte behövdes fören i slutet av arbetet. Hantverkaren har fått databladet och produktinformation om spottarna, hoppades på att det kanske skulle hjälpt.

Är inte insatt så tänkte kolla med er här, ni har säkert lite koll och erfarenhet.
 
Redigerat:
Elektrikern kan dra sina rör och sedan göra ett märke där spottarna ska sitta. När snickarna sätter taket sätter dom en skruv på "undersidan" av det nya taket exakt där spotten ska sitta och där ledningar pottor mm sitter. När spottarna kommer så sågar elektrikern upp hålen för spottarna fiskar fram "trådarna" kopplar och trycker in spottarna i hålen.
Elektrikern behöver alltså inga spottar för att göra allt utom att montera spottarna. Det är så man normalt gör.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
tack för svar. De var så jag trodde man gjorde, så då är jag inte helt ute och cyklar. Förstår inte varför han ber om att ha spottarna isf?
 
Redigerat:
Kan vara ett sätt att visa sitt ogillande över att du inte har beställt spottarna via elfirman.

Jag kan tänka mig att de kanske helst vill ha hålen i skivorna innan ledningarna dras fram, finns en liten risk att hålsågen skadar ledningarna om de ligger där när man sågar.

Och om spottarna inte är levererade så kan de ha varit med om att de gjort hål efter spec, men så kommer det en annan spot, med annan håltagning.
 
O
Man sätter väl pottor och drar kablar först, när sedan snickaren är klar så sågar man ut för spottarna och installerar.
Det känns väldigt svårt att montera spottarna innan taket är på plats... :)
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Jag hade inte dragit rör/kablar innan hålen var gjorda, och jag hade inte gjort hål innan jag haft spottarna. Alltid något som inte blir som man tänkt sig och då står man där med skiten, för stora hål eller kanske ett rör för lite :(
Men jag säger inte att det inte går!
 
tommib
Tompatomat skrev:
Jag hade inte dragit rör/kablar innan hålen var gjorda, och jag hade inte gjort hål innan jag haft spottarna. Alltid något som inte blir som man tänkt sig och då står man där med skiten, för stora hål eller kanske ett rör för lite :(
Men jag säger inte att det inte går!
Kör du bara rotdosor också när du installerar i gipsvägg?

Varför skulle man inte dra rör och sätta pottor innan taket kommer på plats? Det är ju helt klart enklare. Naturligtvis måste man ha koll på var man dragit tåtarna så att inget skadas när man borrar.

Att håltagningen för spottarna kan bli fel är naturligtvis sant. Blir det så får kunden naturligtvis stå för att den levererat felaktig information. I detta fall så kan man ju dessutom slippa håltagningen nu, det kan göras sist av allt när spottarna har kommit. Det är rören/pottorna som måste upp nu så att snickarna kan fortsätta med taket som jag förstår det.
 
Man vill inte att någon annan ska ta hål för spottarna för då blir det garanterat fel utan hålen vill man göra själv. All håltagning är ju även en del av elektrikerjobbet, man lejer normalt aldrig bort den biten. Gör man som jag beskrivit är det aldrig nått problem.
 
Finns pottorna på plats så att elektrikern kan dra kabel och montera pottorna så är det bara för snickarna att köra på. Var spottarna skall sitta kan man enkelt markera exakta läget med maskeringstape på golvet och loda upp så elektrikern kan såga hålen på rätt ställe. Men du måste ha pottorna monterade före takskivorna.
 
Inga märken på golvet, varför göra saker "svåra" när man kan göra dom enkla?? Det är ingen som helst svårighet att markera i taket med en skruv eller spik vart centrum av pottan är eller om elektrikern satt nått annat märke på ovansidan det som ska bli nytt tak.
 
tommib skrev:
Kör du bara rotdosor också när du installerar i gipsvägg?

Varför skulle man inte dra rör och sätta pottor innan taket kommer på plats? Det är ju helt klart enklare. Naturligtvis måste man ha koll på var man dragit tåtarna så att inget skadas när man borrar.

Att håltagningen för spottarna kan bli fel är naturligtvis sant. Blir det så får kunden naturligtvis stå för att den levererat felaktig information. I detta fall så kan man ju dessutom slippa håltagningen nu, det kan göras sist av allt när spottarna har kommit. Det är rören/pottorna som måste upp nu så att snickarna kan fortsätta med taket som jag förstår det.
Självklart enklare att dra rör och sätta pottor (om pottor finns och behövs) innan taket är på plats. Men jag fick känslan av att det bara är spottar utan pottor.
 
Behöver man inga pottor drar man rör/slang och tråd som slutar där spotten ska sitta samt göra alla kopplingar som behövs, då är det bara att borra hål och sätta dit spottarna när taket är färdigt
 
Screenshot_2016-02-16-23-40-35~2.jpg

frågade min snickare varför hans elektriker behövde spottarna direkt, detta var de svar jag fick. Att de skulle se om de behövde kåpor eller inte. Är detta något som faktikst gör att de behöver vänta in spottarna? Är de inget man kan veta i förväg genom produktbeskrivning?

Dem jag beställt är: http://www.mueller-licht.de/produktinformationen/artikel/400074/
datablad: http://www.mueller-licht.de/_tool-gesamt_/index.php?Artikel=400074&L=de

När ni skriver pottor, är de kåpor ni menar då kanske?

Hur vet man om kåpor behövs? De kommer vara 1.2 m mellan varje spott och kommer inte vara mer än 5 st i köket. Vet inte exakt mått de tänkt på de sänkta taket de satt reglar för. Taket som finns idag är av betong.
 
Redigerat:
Finns det ingen isolering finns det ingen orsak till pottor/kåpor. Deras uppgift är att hålla undan isolering från armaturen.
 
tommib
Det skulle ju teoretiskt kunna krävas av tillverkaren ändå men jag håller med elmont här, om det inte finns isolering är pottan överflödig. Du kan ju sätta dit i alla fall, de är inte så dyra. Då är det lugnt.

Databladet från tillverkaren var lite bristfälligt, men det gick i alla fall att utläsa att spottarna är dubbelisolerade och IP65. Jag kan till viss del förstå elektrikern eftersom produktinformationen bara fanns på tyska. Då är det rimligt att vilja titta på sakerna (och kartongen) först...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.