D
Hej,
Plintarna som hållit mig vaken. Satte ner 70 cm plintar för ca 3 veckor sedan då det var översta skorpan frusen men drygt efter 15 cm var det lätt o gräva till 80 cm djup bortsätt från stenar som jag fick plocka upp.
Då jag la in plintarna fyllde jag runt med sten mjöl som jag har. Nu när jag började med bärlina och vill sätta upp takstolar till carporten så vickade jag på stålparna och känner att dom vickar och sten mjölet runt stolparna bildar ring runt plintarna.
Vad har jag för alternativ
1.ska jag stampa o ha mer sten mjöl
2. Gräva ut mjölet runt stolparna o stället hälla i betong som det var tänkt från början, men pga kyla avstog jag från betong och hoppades att det skulle gå bra med stenmjöl.

Nu har jag läst forumet att man kan blanda betong med varm vatten och gjuta. Dagarna ligger på några + grader och kvällarna runt - 2 till - 5
Skulle gjutningen fungera ifall jag täcker över betongen under natten eller är det något annat som jag måste.

Tack för alla svar o typs
 
  • Handritad bild som visar 70 cm djup plint omgiven av stenmjöl och jord, med instabilitet angiven med pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade provat med ett par spannar hett vatten på stenmjölet, samtidigt som plinten vibbreras. Banka på sidorna med en stor hammare/yxa så stenmjölet sätter sig. Var beredd på att stenmjölet sjunker ihop.
Räcker det inte använd vattenslangen, lägg på lite isolering så inte tjälen går ner första dygnet.
Lycka till.
 
  • Gilla
Danne lee
  • Laddar…
D
L Leif i Skåne skrev:
Jag hade provat med ett par spannar hett vatten på stenmjölet, samtidigt som plinten vibbreras. Banka på sidorna med en stor hammare/yxa så stenmjölet sätter sig. Var beredd på att stenmjölet sjunker ihop.
Räcker det inte använd vattenslangen, lägg på lite isolering så inte tjälen går ner första dygnet.
Lycka till.
Tack, detta hade ingen aning om;)
 
Ytterligare betong gör rimligtvis ingen nämnvärd skillnad.
Det som behövs för att plintar ska stå stabilt i mjuk jord är dels mycket makadam, och dels mycket väl packad, eller liknande mtrl som binder till en "fast kaka". Även under plinten behövs. Ju större hål/mer makadam desto stabilare.
Stenmjöl är förvisso en krossprodukt som bör binda bra, men är osäker på om det kanske inte är för små partiklar?
 
D
Oldboy Oldboy skrev:
Ytterligare betong gör rimligtvis ingen nämnvärd skillnad.
Det som behövs för att plintar ska stå stabilt i mjuk jord är dels mycket makadam, och dels mycket väl packad, eller liknande mtrl som binder till en "fast kaka". Även under plinten behövs. Ju större hål/mer makadam desto stabilare.
Stenmjöl är förvisso en krossprodukt som bör binda bra, men är osäker på om det kanske inte är för små partiklar?
Tack
 
D
D Dilawer skrev:
Tack
Vad skulle det va för sturlek tycker du
 
Man skall inte gjuta fritt i hålet. Anledningen till att de färdiga plintarna är koniska är att tjälen inte skall få tag om plinten och lyfta den. Gjuter man fritt i marken så är risken stor att tjälen tar tag i betongen och lyfter den även om det är ett tak den lyfter. En carport skulle jag använde stadigare saker en en färdig plint på 70cm.
 
D Dilawer skrev:
Vad skulle det va för sturlek tycker du
Vet inte vad som är rekommenderat.
Precis som du så har jag tagit vad jag haft liggande. I mitt fall väggrus 0-16. Det har fungerat hyfsat, men om det är optimalt vet jag inte.
Gissar att det går att hitta rekommendationer på de olika byggshoparnas hemsidor t ex. Har för mig att t ex Byggmax har std byggrekommendationer för olika vanliga projekt. Borde finnas ngt för plintar/carport el likn kan jag tycka.
Annars kanske sand/grus/sten-leverantörer har info om vad som behövs till olika ändamål?

Marcus0321 Marcus0321 skrev:
En carport skulle jag använde stadigare saker en en färdig plint på 70cm.
De plintarna måste räcka gott. En carport är ingen stor och massiv byggnad.
Det är gropstorlek och fyllet runt som ger stabilitet. Om tjälen är ett problem så finns markisolering, och ev dränering.
Kanske är det annorlunda långt uppe i norr, ang tjäle. Kanske räcker det inte med markisolering där?
 
D
Tack
 
När jag byggt har jag valt att istället ställa plinten på en betongplatta nere i hålet, samt eventuellt kladda lite betong runt innan jag återfyller. Tycker det stoppar vickningen rätt bra.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
När jag byggt har jag valt att istället ställa plinten på en betongplatta nere i hålet, samt eventuellt kladda lite betong runt innan jag återfyller. Tycker det stoppar vickningen rätt bra.
Den där oarmerade plattan man ställer i botten kommer brytas av, och så är det inte stabilt längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.