Det finns en del trådar i ämnet, man jag har inte hittat någon som givit något definitivt svar som passar in på mitt problem.

När man öppnar någon kran (vilken som helst i huset) börjar det ibland surra (låter som en dov ton) av vibrationer i vattenledningarna i ungefär 5 sekunder medan man spolar vatten. Om man stänger kranen under tiden det surrar slutar det omedelbart, men öppnar jag kranen en kort stund senare fortsätter surrandet några sekunder tills det dör ut. Detta inträffar vid till synes slumpmässiga tillfällen ca 1-2 gånger per dag.

När vi flyttade in i huset för ca 5 år sedan minns jag inte att detta problem fanns alls. För något år eller två sedan började detta inträffa, men då mycket mer sällan än i dagsläget. Nyligen har vi gjort om det ena badrummet och gjort ny rördragning dit samt till det andra badrummet, och efter detta har det börjat inträffa i princip dagligen.

Jag har läst andra idéer om att liknande problem kan bero på dåliga ventiler någonstans i systemet. Alla blandare förutom någon i källaren är nya, så för mig känns det i så fall troligast att det är någonstans vid inkommande vatten till huset som problemet finns. Men hur hittar jag i så fall vad som behöver bytas? Eller kan det vara något annat som är fel, givet att problemen ökade så efter omdragningen till nya badrummet? Hur felsöker jag?

Hoppas någon kan komma med idéer. Huset är byggt 1971.
 
L
Det är hastigheten på vattnet som gör att det vibrerar ( turbulens )
Vibbrerar det oavsett var du tappar och beror det på hur mycket du öppnar en kran
Är det samma fenomen på VV och KV
 
Jag har samma problem hemma hos mig. Om jag öppnar tvättställsblandaren bara lite grann så blir det resonans i ventilen.
Uppstår det oavsett hur mycket du öppnar kranen? Oavsett vilken kran du öppnar? både varmt och kallt vatten?
 
useless useless skrev:
Jag har samma problem hemma hos mig. Om jag öppnar tvättställsblandaren bara lite grann så blir det resonans i ventilen.
Uppstår det oavsett hur mycket du öppnar kranen? Oavsett vilken kran du öppnar? både varmt och kallt vatten?
Här spelar det ingen roll hur mycket jag öppnar blandaren. Dock dör surrandet alltid ut efter ca 5 sekunders spolande. Jag kan inte säga om precis varje kran i hela huset har gett upphov till surr, men åtminstone flera stycken på olika platser i huset, t.ex. blandare i kök och badrum och även påfyllning av toaletter och tvättmaskin. Det gäller definitivt kallt vatten, men lite osäker på varmt då jag sällan öppnar kranen ställd helt på varmvatten.
 
L Liteavvarje skrev:
Det är hastigheten på vattnet som gör att det vibrerar ( turbulens )
Vibbrerar det oavsett var du tappar och beror det på hur mycket du öppnar en kran
Är det samma fenomen på VV och KV
Se svar till useless ovan.
 
Jag kanske ska tillägga att jag inte känner några vibrationer i kranen där jag spolar utan bara ett ljud, ifall det inte framgick. Dock har jag känt vibrationer på vattenrören i källaren vid några tillfällen då jag råkat vara i närheten när det hänt.
 
Jag antar att du har kommunalt vatten. En dålig backventil på inkommande ledning skulle kanske kunna ge detta beteende?
 
L
B bjove skrev:
Jag kanske ska tillägga att jag inte känner några vibrationer i kranen där jag spolar utan bara ett ljud, ifall det inte framgick. Dock har jag känt vibrationer på vattenrören i källaren vid några tillfällen då jag råkat vara i närheten när det hänt.
Gå till vattenmätaren och lyssna när någon spolar , känn på den , ibland är det skit i filtret där
eller backvetilen som vibrerar som useless säger , vattenhastigheten ökar med turbulens och surr i rören fortplantar sig upp i huset , eftersom den slutar så kan det vara den
Den bråkar lite när den öppnas och stabilisera sig när flödet kommit upp
 
L Liteavvarje skrev:
Gå till vattenmätaren och lyssna när någon spolar , känn på den , ibland är det skit i filtret där
eller backvetilen som vibrerar som useless säger , vattenhastigheten ökar med turbulens och surr i rören fortplantar sig upp i huset , eftersom den slutar så kan det vara den
Den bråkar lite när den öppnas och stabilisera sig när flödet kommit upp
Var sitter backventilen? I vattenmätaren? Faktum är att jag tror det var vid ungefär samma tid som kommunen var och bytte vattenmätare för några år sedan som detta började. Dock var det som sagt ganska sällan det surrade då, fram tills nya badrummet.
 
Ja, backventilen sitter i anslutning till mätaren. Det kan ju till och med vara så att det inte fanns någon backventil innan man bytte mätare. Inte ovanligt att det saknas i äldre installationer.
 
useless useless skrev:
Ja, backventilen sitter i anslutning till mätaren. Det kan ju till och med vara så att det inte fanns någon backventil innan man bytte mätare. Inte ovanligt att det saknas i äldre installationer.
Intressant. Jag kan lägga upp en bild ikväll så kanske någon kan se om jag har en backventil eller inte, och i så fall var den sitter. Tack för hjälpen så här långt!
 
Så här ser det ut. Är möjligen pilarna på vattenmätaren och det vänstra vredet en indikering på att det sitter backventiler där?

Vattenmätarinstallation med riktningpilar och vred, möjlig backventil indikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pilen visar vilken riktning den ska monteras i för att räkna rätt.
Det kan möjligen sitta en patronbackventil på högra sidan, men jag har dålig koll på hur det brukar se ut.
Typ en sån här inuti kopplingen :
2911-4-4951541.jpg
 
Ifall någon annan med liknande problem läser detta tänkte jag berätta hur det gick.

Jag kontaktade kommunen, och så småningom (efter ca 2 månader...) kom en kille hem till oss som tog loss vattenmätaren och plockade bort backventilen som satt bredvid den. Enligt honom behövdes ingen backventil. Efter detta har problemet försvunnit, så det var helt klart backventilen som var problemet.

Tack till de som hjälpte mig!
 
  • Gilla
Jag äger ett fint hus och 4 till
  • Laddar…
Tack för all information i denna tråden, jag har exakt samma problem, kontaktar kommunen imorgon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.