Hej
Är nybliven husägare sedan ett par månader. Har en Nibe 360 frånluftsvärmepump i huset. Trots efter injustering av lokal firma några veckor efter inflyttning så har vi problem med ljud.
Emmelanåt (ganska ofta båda natt och dag) så blir det ett väldigt störande brummande från pannan. Detta trots att den står i tvättstuga med dörren stängd till övriga huset ( och emot ytterväg...).
Om man vid dessa tillfällen går in och trycker lite så kan man få dessa vibrationsljud att lugna sig lite. Ibland är det ytterlocket och ibland är det "centralenheten" (vet ej vad det kallas, men det är pannans inre).
Hur vet man vad man skall behöva tåla ? vi har sovrum i andra delen av huset och vaknar av detta ibland!
Har såklart kollat externa skruvar o liknande så att allt är ordentligt draget...

Är lite orolig att om jag ringer hem hantverkare att kika på detta så anser dom att allt är OK och så får man betala massa kosing trots att det är en ny panna (garanti) ....

Tacksam för ideer om vad det kan vara och vad man kan göra åt det......

mvh//Sten
 
Är ventilationskanalerna fast anslutna eller med slang ?
Skall vara med slang så att man inte "låser fast" fläkt och kompressor lådan.
Kontrollera om kompressorn är till eller från när du hör ljudet.
 
Har det löst sig ???
 
Hej!

Jag har också en Nibe 360 som burrade. Ett av oljuden kunde elimineras genom att knuffa till filterkassetten. Det andra, mer dominerande, ljudet kom från kompressorlådan då denna låg emot ytterhöljet. Detta kunde mildras avsevärt genom att justera de fötter som pumpen står på.
 
  • Gilla
Mh78
  • Laddar…
Jag har en NIBE 310P , brummar också en smula, inte så man vaknar, men lite irriterande ändå. Jag har för mig att den var tystare från början men det är jag inte säker på.

Hursomhelst, det mesta ljudet kommer från kompressordelen som sitter bakom filterkassen (på min). det sitter redan ljudisoleing mot ytterplåten men man kan bättra på ytterligare men tex bitummatta som används för insidan på bildörrar, kostar ca 40kr för en bit på 40x50cm på vanliga biltillbehörs affärer, tex mekonomen.

på framsidan på dom avtagbara plåtarna kan man sätte tjockare isolering, då det finns bättre plats där

Det gjorde stor skillnad på min. tvättmaskinen däremot den mottages gärna tips på att få tyst.
 
Ljud från ventilation kan minskas med ljuddampare. Den kopplas mellan värmepump och ventilations rör till värmepump. Man kan även lägga till en tjock skumm gummi platta ovan på värmepump som extra isolering mot ljud. När det gäller vibrations ljud i själva värmepumps skåp och från kompressorn använd bitumen skivor. Det kan man köpa i bil affär, t.ex. Mekonomen. Det finns två olika sorter, ena som är tjock och liten (cirka 49cm X49 cm) medan andra som är tunn och stor (cirka 100cm X 50 cm). Tjock bitumen skiva klistras på skåps bakväggen högst upp, altså bakom kompressorn. Nedan för den klistrar man den andra tunn och stor bitumen papper så att man täcker hela bakväggen. Gör det samma med två andra sidoväggar. Värmepumps framre pannelen kan också kläs med samma, tunn bitumen papper från insidan (ta lös panelen för att klistra). Jag skulle även klistra en tunn skum gummi skiva på insidan av framre pannelen, ovan på bitumen papper. En annan sak som är värt att tänka på vid ny installation är att klistra och spika en extra lager gipsskiva (12-13 mm tjock) på väggen bakom FLVP (innan värmepump monteras). Den dämpar ljud mkt effektivt, speciellt om man har sov rum vägg i vägg mot värmepump. Ju mer ventilations insug don desto bättre. Luft flödet delas i flera insugs don som gör att luft flöde i varje enskild don blir inte för högt. Luft flödet måste justeras rätt. En kunnig och engagerad installätör är en del av lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.